Tips galopp

josqla

Trådstartare
Hej!
Jag och min häst har bekymmer med galoppen. Blir ofta ganska öppen i formen i fattningen, blir ofta hastig galopp och slutar med plötsligt avbrott. Han har bra styrka och muskler nu men förr när han var mer ur form och svagare så hade han väldigt svårt för samling och rann iväg så fort vi galopperade, väldigt hastigt och obalanserat. Jag misstänker att jag fortfarande rider som jag gjorde då, ffa att jag blir spänd. Ställer jag mig i lätt sits så kan vi rulla på i galopp, lugnt och avslappnat. Ute är det lättare att reglera galoppen både fram och tillbaka utan att det blir avbrott. Då rider jag iof i hoppsadeln som ju är friare i sätet. Sätter jag mig djupt tar han det dock som framåtdrivande oavsett sadel. Hoppar vi får han en annan typ av bjudning och jag sitter inte djupt på samma sätt.
Nu behöver jag tips! Jag är 99 % säker på att det beror på att jag omedvetet spänner mig när jag försöker komma ner i sadeln vilket i sig skapar spänning i hästen. Sänker ofta handen väldigt mkt och blir stel i armarna. Blir nog mer hand än skänkel i det läget.
Idéer? Tips på vad jag ska tänka på?
Frisk, glad och arbetsvillig häst med utprovad sadel så alla förslag om diverse kontroller undanbedes 😊
 
Håller med @Mia_R. Det bästa för dig är att ta hjälp av din tränare som ser dig på plats och kan hjälpa.

Fast det gör jag ju, som jag redan skrivit.
Som sagt, nån mer kanske har idéer, övningar etc som jag kan prova ändå.
Har ni inte det så kommentera inte, tack.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 639
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 669
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp