Tips i foderdjungeln

Stolth

Trådstartare
Hej!

Jag kommer vilja byta foder på min lilla kille så småningom när jag har fått hem honom men har några frågor. Jag har tittat på följande märken på torrfoder och fastnat för dem på grund av att de är spannmålsfria och hört mycket gott om dem: Acana, Orijen och Canagan.
Däremot har jag läst mycket om att många varierar och kompletterar torrfoder med färskfoder och har börjat fundera lite kring det och hoppas att någon kan göra mig lite klokare.
- Varför väljer ni att ge både torrfoder och färskfoder?
- Vilka märken använder ni?
- Hur lägger ni upp måltiderna? dvs. ger ni torrfoder på morgonen och färskfoder på kvällen eller hur ser det ut?

Har ni andra förslag eller tips på foder får ni gärna komma med dem också!

Med vänlig hälsning Lisa & Ipa som kommer hem om 2 (!) veckor :)
 
Man kan blanda själv också, som t ex BARF (bones and raw food), men det kräver lite kunskap.
Vad äter han nu o varför vill du byta? Ålder o ras?
 
Just nu äter han Doggy valpfoder och det känner jag är ingenting som jag vill forsätta på. Han kommer vara 8 veckor när han kommer hem och han är en miniaussie.
 
Jag ger torrfoder som bas och sen får de lite olika beroende på vad jag hittar till bra pris. Köper ofta kött, lever, hjärta m. m. när jag hittar till extrapris och mixar själv men när jag inte hittar något prisvärt eller inte orkar kan de få matrester, blötfoder eller mush också.
Torrfoder för att det lätt att förvara, lätt att ta med om man reser bort och lätt för ev. hundvakt att ge. Samt att det ger lite stabilitet då de i övrigt kan vara varierande vad de får mer. Ger magnusson av den enkla anledningen att det svensktillverkat.
 
Jag ger också Magnusson för det är svenskt och rena ingredienser. Ger mina färskfoder då och då. Någon eller några gånger i veckan.
 
Min äldsta får både torrt och färskt i samma mål morgon och kväll. Detta pga hennes mage. Hon kvaddade magen av mediciner för några år sedan och får lätt magkatarr av för fet mat (och hon är dessutom galet lättfödd). Hon får ett mycket magert torrfoder toppat med magert viltkött eller lammkött med ben.
Den yngre hanen får mest färskt i form av Musch och några gånger i veckan viltkött och lammkött (samma som tiken får). Han får torrisar i perioder (har varvat olika sorter, Four Friends, Essentials, Purizon mfl) och då blandat med det färska utan problem :)
 
Vi ger våra jakthundar Standart torrfoder under sommaren och priima färskfoder under jaktsäsong. Dessa foder är svenska och vi är jättenöjda. Har en unghund på nio månader och hon får fortfarande mat tre gånger per dag. Provade med barf på en av hundarna för några år sedan och tyvärr resulterade det i att den blev jättedålig och fick läggas in. Troligtvis var det något vasst i maten som skadat tarmen, efter det är jag väldigt skeptisk till barf.
 
Jag ger min hund Standart torrfoder men det är en kräsen hund jag har så måste blanda i blötfoder för att han ska äta. Han får ca 17 dl torrfoder om dagen och 600-800g blötfoder (Four Friends köttkorvar).
Jag har bytt fram och tillbaka men har äntligen hittat en lyckad kombination!
Helst av allt skulle jag bara vilja ge färskfoder men den kostnaden är inte hållbar för en sådan stor hund som jag har. :)
 
Jag ger min hund Standart torrfoder men det är en kräsen hund jag har så måste blanda i blötfoder för att han ska äta. Han får ca 17 dl torrfoder om dagen och 600-800g blötfoder (Four Friends köttkorvar).
Jag har bytt fram och tillbaka men har äntligen hittat en lyckad kombination!
Helst av allt skulle jag bara vilja ge färskfoder men den kostnaden är inte hållbar för en sådan stor hund som jag har. :)

Wow det var rejält med mat! Vad har du för ras?
 
En Broholmer, de får väga 50-70 kg som fullvuxna. Min är unghund och aningen mager så försöker fodra upp han lite. :)
Att de är tunna som unghundar är inga problem alls. Det rättar upp sig när de växer färdigt. För är han verkligen mager? Folk brukar nämligen tycka det om sina unghundar, men när man ser dem är det inget problem. På en så stor ras hade jag varit mer bekymrad av ev överhull liksom.
 
Att de är tunna som unghundar är inga problem alls. Det rättar upp sig när de växer färdigt. För är han verkligen mager? Folk brukar nämligen tycka det om sina unghundar, men när man ser dem är det inget problem. På en så stor ras hade jag varit mer bekymrad av ev överhull liksom.
Han har varit mager men nu börjar han bara se ”smal” ut, så har haft anledning att fodra på honom.
 
En Broholmer, de får väga 50-70 kg som fullvuxna. Min är unghund och aningen mager så försöker fodra upp han lite. :)
Men 17 deciliter låter galet mycket. Våra stora greyhounds äter mindre än hälften skulle jag säga (jag mäter inte så noga)

De får bozita robur manintenance och rå nöt eller kyckling samt en del tillskott.
 
Men 17 deciliter låter galet mycket. Våra stora greyhounds äter mindre än hälften skulle jag säga (jag mäter inte så noga)

De får bozita robur manintenance och rå nöt eller kyckling samt en del tillskott.
Snabb googling på hundars matvanor 40kg+ så verkar inte 17 dl anmärkningsbart..
 
Snabb googling på hundars matvanor 40kg+ så verkar inte 17 dl anmärkningsbart..

Fast du ger 17 dl torrfoder + 600 - 800 gram blötfoder? Det låter mycket

Vi ger vår blandras just nu 5 dl torrfoder på morgonen samt 245 gram MUSH på kvällen. Utöver tillkommer det rester från slakt för eget bruk samt från jägare, beroende på vad vi kan komma över så varierar maten.
Han väger 40 kg, 2 år i april.
 
Snabb googling på hundars matvanor 40kg+ så verkar inte 17 dl anmärkningsbart..

Jag tycker också att det låter som väldigt mycket. Behövs såna mängder för att hunden inte ska magra av så skulle jag själv fundera på om den verkligen tar till sig all näring ur fodret, eller om det innehåller massa saker som mest är utfyllnad. Nog för att det är en unghund av modell XL, men ändå...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 368
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Hej! Jag kommer snart få hem en liten miniaussie-kille och söker lite tips och trix inför den första tiden! Jag hoppas någon kan komma...
2
Svar
21
· Visningar
3 642
Övr. Hund Jag är ny här på forumet men har läst mängder av rasvalstrådar och valptips här genom åren (jag är uppvuxen med hund, men har inte själv...
2
Svar
21
· Visningar
3 716
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp