Tips i sommarhettan?

AlmostEasy

Trådstartare
Hej!

Där jag bor kom hettan tidigt och jag våndas över hur varm denna sommaren kan tänkas bli. Förra året var enligt mig vidrig och hettan var outhärdlig, både för mig och hundarna och att begränsa utomhusaktiviteterna till sena kvällar och tidiga morgnar hjälpte ytterst lite då även dessa var vansinnigt varma!😩

Vilka är era bästa tips för lindring i sommarhettan?
Jag har sett att det finns diverse kylprodukter i form av västar och kragar men är det någon som testat och tycker att de fungerar?

Önskar er och era hundar en trevlig sommar!:)
 
Förra sommaren VAR vidrig! Vår tik åkte dessutom på kennelhosta mitt i allt.

Bor i Malmö och vi hade en vecka där det inte ens gick att vara i lägenheten trots AC och allt man kan hitta på. Men ja, mycket mental träning inomhus och väldigt restriktivt med promenader tog oss igenom förra sommaren. Vi provade kylmatta men hade svårt att få henne att fatta grejen med det så det fick bli kalla handdukar istället. I år tänkte jag prova frysa in olika gottiga saker som hon kan få hålla på med när det är som värst, vet inte varför jag inte gjort det innan om jag ska vara ärlig.

Inte speciellt mycket bra tips, hoppas någon annan fyller på 🙈😅
 
Läste fö en intressant länk via FB om att ge hunden fryst mat osv i hettan är rätt verkningslöst då det dels är mängden vätska som är det viktiga, samt att kroppen reagerar med att höja tempen ännu mer när en äter nåt fryst. Minns inte vart jag såg den dock...

För att svara på ursprungsfrågan:

Jag tänker att det får bli hjärngympa. I vårt fall NW, söka grejer, ta en picknick i stan/gå på cafe eller annat där det är mkt intryck med i bilden, och så lägga lite spår och sånt som gör att graden av uttröttning per tidsenhet av rörelse blir effektiv ;)
I övrigt håller jag med om att värmen som var förra året var hemsk, är glad att jag inte köpte valp förrän i september.... hoppas verkligen på en mer "normal" sommar i år.

Jag har en kylväst till min. Har använt den en gång och det var är vi var på utflykt i 25-30-gradig värme och jag inte visste riktigt hur det skulle se ut med möjligheter till skugga, blåst osv... min hund visade inget obehag av att ha den på men jag tror å andra sidan att det var skönt jämfört med att vara utan (hon är svart). Dock får en passa så att kylvästen inte blir varm i takt med att den dunstar, hunden kan ju sas inte välja att gå ifrån den på samma vis som en dyna.
 
Läste fö en intressant länk via FB om att ge hunden fryst mat osv i hettan är rätt verkningslöst då det dels är mängden vätska som är det viktiga, samt att kroppen reagerar med att höja tempen ännu mer när en äter nåt fryst. Minns inte vart jag såg den dock...

För att svara på ursprungsfrågan:

Jag tänker att det får bli hjärngympa. I vårt fall NW, söka grejer, ta en picknick i stan/gå på cafe eller annat där det är mkt intryck med i bilden, och så lägga lite spår och sånt som gör att graden av uttröttning per tidsenhet av rörelse blir effektiv ;)
I övrigt håller jag med om att värmen som var förra året var hemsk, är glad att jag inte köpte valp förrän i september.... hoppas verkligen på en mer "normal" sommar i år.

Jag har en kylväst till min. Har använt den en gång och det var är vi var på utflykt i 25-30-gradig värme och jag inte visste riktigt hur det skulle se ut med möjligheter till skugga, blåst osv... min hund visade inget obehag av att ha den på men jag tror å andra sidan att det var skönt jämfört med att vara utan (hon är svart). Dock får en passa så att kylvästen inte blir varm i takt med att den dunstar, hunden kan ju sas inte välja att gå ifrån den på samma vis som en dyna.

Intressant! Ska kolla upp det lite noggrannare då :p
Jag har också funderat på kylväst men är osäker på hur hon skulle acceptera den. Min är också svart så hon blir verkligen så himla varm, det är allt klurigt med värmen, jag längtar redan till hösten haha! 😂
 
Hålla hundarna inomhus, fläktar dagtid och motionera/aktivera tidiga morgnar och kvällar :) Mina doppar jag i deras pool före vi går ut när det är varmt, så kyls dom ner en liten stund i alla fall :)

Jag hade en valpkull förra sommaren och över 30 grader inomhus typ hela sommaren - det var jobbigt. Frysta flaskor invirade i handdukar, fläkt och låta valparna enbart vara ute morgon och kväll i trädgården var vad som gällde då....pjuh :crazy:
 
Säger som flera andra förra sommaren var pest. Jag köpte en kyldyna,hundarna skyr den som pesten.
Så vi körde bad i poolen eller kanalen,rastning sena kvällar/nätter. Jag bor i hus så övrig tid fick dom själva bestämma var dom ville vara o i vilken takt.
 
Hur tidiga mornar var ni ute? Jag minns att jag gav mig ut vid 4-tiden på morgonen för att motionera hundarna innan jobbet, och då var det inte speciellt varmt :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tidiga morgnar och sena kvällar för träning.
I övrigt bada mycket om hunden ska aktiveras dagtid. (Bada utan träning utan bara för svalka/stimulans på dagtid). I övrigt bara lugna vanliga promenader dagtid i hettan.

Jag har hittills inte känsla av att denna sommar innebär samma som förra sommaren ang månader av brännande hetta.
 
Här är stengolvet populärt; alltid svalt. Mycket badande, svalka av med trädgårdsslangen och förra sommaren även kortklippt mage.
 
Tillgång till badpauser har varit guld värt hittills detta året! Förra sommaren kom algerna tidigt och låg kvar till hösten, åtminstone där vi bor😒

Vi har beställt en portabel AC (dessa var enligt flera butiker slut i hela Sverige) men vet inte om den är tillräckligt bra. Vilket märke har ni som har AC?

Vi har testat lite olika kyldynor och jag tycker Trixies är en av de allra bästa men hade varit skönt att hitta något som kyler effektivt även under aktivitet.
Såg att Ruffwear hade en kylväst som samtidigt skulle reflektera bort sol men vill inte köpa in till alla förrän jag hittat recensioner pga dyr.
 
Senast ändrad:
Mina hundar var igång nästan som vanligt förra sommaren, men vi tränade lite kortare pass och alltid i skugga och vid vatten så vi kunde svalka dem regelbundet. Utöver det så simtränade vi mycket, jag i roddbåten och hundarna efter :) Jag tycker att de vande sig skapligt vid att jobba i lite varmare temperaturer, i år känns mycket bättre värmemässigt så vi kommer nog köra på som vanligt.

Vi har hundhus till våra hundgårdar och det var ganska svalt där i somras, ca 23 grader där inne jämfört med typ 30 grader ute. Vi hade valpar den sommaren och det var vidrigt varmt inne i huset, så de flyttade ut till hundhuset på dagtid, när de bara var drygt 4 veckor gamla.

I år har jag införskaffat en silverduk till bilen också, är hittills väldigt nöjd med den :up:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: BornAgain
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 808
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 823
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp