Tips i vardagen

DarkInNight

Trådstartare
Som utbränd kämpar jag på för att orka med, och försöker hitta lösningar som underlättar vardagen. Vilket jag inte är ensam om, vem vill inte ha en lättare vardag liksom? 😄

Så i den här tråden delar vi med oss av tips och trix för att få vardagen att fungera bättre / effektivare / lättare.

Ett tips per inlägg så det inte blir så långa texter 😊 håll god ton och hög acceptans.

T.ex. Jag sorterar upp tvätten plaggvis innan jag tvättar eftersom det blir lättare att vika och lägga tillbaka kläderna när de ska till samma ställe.
 
Jag tar alltid med mig något när jag går i väg. Tex när jag suttit vid datorn och kollat film och ätit/druckit något. Ska jag kissa, vilket görs ofta ändå, så tar jag tallrik/mugg med mig ut i köket när jag ändå går förbi. Så blir det ingen extra runda. Samma fungerar tex även med handduken efter jag duschat och torkat av håret och lagt den tex i vardagsrummet. Så åker den med när jag går förbi.
 
Som utbränd kämpar jag på för att orka med, och försöker hitta lösningar som underlättar vardagen. Vilket jag inte är ensam om, vem vill inte ha en lättare vardag liksom? 😄

Så i den här tråden delar vi med oss av tips och trix för att få vardagen att fungera bättre / effektivare / lättare.

Ett tips per inlägg så det inte blir så långa texter 😊 håll god ton och hög acceptans.

T.ex. Jag sorterar upp tvätten plaggvis innan jag tvättar eftersom det blir lättare att vika och lägga tillbaka kläderna när de ska till samma ställe.
Åh jag tänkte precis på en sån här tråd och hann skapa en egen innan jag såg din! Vi kan samla allt här istället ju - går det att radera trådar?
 
Jag tar alltid med mig något när jag går i väg. Tex när jag suttit vid datorn och kollat film och ätit/druckit något. Ska jag kissa, vilket görs ofta ändå, så tar jag tallrik/mugg med mig ut i köket när jag ändå går förbi. Så blir det ingen extra runda. Samma fungerar tex även med handduken efter jag duschat och torkat av håret och lagt den tex i vardagsrummet. Så åker den med när jag går förbi.
Samma här!
Jag har t.ex. två underlägg för glas/muggar/flaskor på soffbordet. Mer än så får inte stå där. Ofta tar jag ju med ett glas och fyller på det, men om jag istället ska hämta något annat så plockar jag med mig det andra ändå. Så blir det aldrig en sådan himla massa som står framme.
 
Jag gör alltid någon syssla i köket - tömmer/fyller diskmaskin, torkar av en yta, osv - om jag står och väntar på något när jag lagar mat. Älskar att använda dötid.... :)
Samma här! Det är guld värt att plocka undan medan man håller på i köket ändå så slipper man allt efteråt. När jag gör mat eller så är det inte mycket kvar när maten är färdig. Ena sonen har anammat det medan dottern orsakar bombnedslag och himlar med ögonen och surar när hon får ta hand om röran efter....

Jag har ingen diskmaskin utan diskar för hand så saker jag bara använt till tex vatten eller pulver sköljs av och sätts i stället genast. Det är ju inte ofta man behöver diska ett dl-mått man använt till två dl mjöl om man sköljer av genast.
 
Ett tips som jag tycker är snudd på självklart, men som inte är det för alla, är att om man diskar för hand så skölj och borsta av disken i vatten innan man ställer ner det i diskhon (bara samla disk i ena hon, stappla den organiserat)- för att senare diska den.

I min familj delar vi på disken, så om alla sköter den biten så blir det inte ingrodda matrester för den som står med disken, mycket trevligare att diska då.
 
Jag har en stol nära sängen för mina kläder som är i användning. Bredvid den står tvättkorgen. Båda delar står i sovrummet där jag klär av och på mig.

Jag använder nämligen vanligtvis kläderna mer än en gång innan de hamnar i tvätten. Genom att ha stolen där så har jag en tydligt avgränsad plats för hur många kläder som kan vara "i användning" samtidigt. Det gör det också enklare när det kommer besök - hela högen kan läggas i en tvättpåse och läggas in i ett skåp när besöket är där.
 
Jag har en stol nära sängen för mina kläder som är i användning. Bredvid den står tvättkorgen. Båda delar står i sovrummet där jag klär av och på mig.

Jag använder nämligen vanligtvis kläderna mer än en gång innan de hamnar i tvätten. Genom att ha stolen där så har jag en tydligt avgränsad plats för hur många kläder som kan vara "i användning" samtidigt. Det gör det också enklare när det kommer besök - hela högen kan läggas i en tvättpåse och läggas in i ett skåp när besöket är där.
Ja, jag har en tvättkorg i sovrummet för just detta och en badrummet för det som måste tvättas eftersom det är där jag tar av mig kläderna innan dusch
 
Alla mina kläder som används till vardags tvättas som färgade kläder i 40 grader. Så slipper jag tvätta olika tvättar och sortera. Jag äger inget strykjärn.
 
För mitt smink har jag en låda vid spegeln som ser typ ut så här:
hmgoepprod


Då ligger små pryttlar på en plats och jag kan lägga tillbaka dem direkt efter användning, vilket minimerar risken att något försvinner eller att jag egentligen behöver "städa" där de är.
 

Liknande trådar

Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 059
Senast: Habina
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 320
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 308
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 504
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp