Tips inför min första koloskopi?

Även om jag redan checkat med personalen så är jag ändå lite nervös/”äcklad” av ett avföringsprov. Jag ska liksom tömma mig i den silvriga skålen, på nått sätt försöka få den i toan (handtaget är lite i vägen) Sen ska jag ringa på klockan när jag är klarså kommer dom 🤭

Känns lite awkward eller nåt, speciellt om det bara är löst 💩 😬🤭

någon som kan ge tips eller peppa min pinsamma hjärna?

Det måste göras bara. Och som sagt, personalen är van så det är inget konstigt för dem.

Jag har tagit avföringsprover själv hemma (calprotektintest) och samma där, det är inte kul men något som bara behöver göras.
 
Aa i och för sig. Det är min hjärna som tragglar till allt, tror även det är fegheten till och våga klicka på röda ringknappen vid sängen 😬

Men för några år sen hade jag inte ens vågat vara här själv alls. Så sakta men säkert kommer små framsteg 😅

För mig har det underlättat att inte tänka så mycket. Dvs typ bara släppa allt och åka med och lita på att de tar hand om mig. Och ringa på den där klockan när det behövs.
 
Det måste göras bara. Och som sagt, personalen är van så det är inget konstigt för dem.

Jag har tagit avföringsprover själv hemma (calprotektintest) och samma där, det är inte kul men något som bara behöver göras.
Har också gjort det två gånger men känns lite annorlunda här 🙈 Men men det måste ju göras precis som du sa. Visst ska jag väll låta den silvriga vara kvar i toan medan jag ringer på dom om jag lyckas få den i toan alltså 🙈😅

Jag måste lyssna mer på vad citaten i min almanacka säger mig i veckan stod det
”låt modet bära dig”.
 
Kvälls personalen kom och fick lite lättare att prata med en där, hon bytte ut den silvriga med en annan som är till för att vara i toan.
Men än så länge har inte magen fattat att dom vill ha 💩

Men den kommer väll igång någon gång idag igen förhoppningsvis 😅

fick slippa droppställningen ett tag nu efter att ha gått runt på den sen igår vid 17 🙈
 
Kvälls personalen kom och fick lite lättare att prata med en där, hon bytte ut den silvriga med en annan som är till för att vara i toan.
Men än så länge har inte magen fattat att dom vill ha 💩

Men den kommer väll igång någon gång idag igen förhoppningsvis 😅

fick slippa droppställningen ett tag nu efter att ha gått runt på den sen igår vid 17 🙈
Magen är ju helt renspolad, tar lite tid innan systemet fyllt på igen så att säga :).
Vet du hur länge du ska vara inlagd?
 
Magen är ju helt renspolad, tar lite tid innan systemet fyllt på igen så att säga :).
Vet du hur länge du ska vara inlagd?
Ja att ta 💩 prov idag blir nog svårt utan det blir nog på kvällen/natten. 🙈

Jag ska göra undersökning av tjocktarmen på fredag igen bara en bit av den för att se om det är någon skillnad.

Det avgör nog lite på hur länge jag får vara kvar, en läkare sa också att man brukar börja få äta flytande/mjuk mat också innan man får åka hem.
Allt ska ju nog ske lite successivt.
Så dom tror jag får stanna över helgen minst. 😬

Isånna fall måste jag få hit min bärbara dator 😅
För mobilen och böcker räcker inte långt 😅

Är det någon som fått konstig smak i munnen av droppen eller kortisonen dom ger?
 
Ja att ta 💩 prov idag blir nog svårt utan det blir nog på kvällen/natten. 🙈

Jag ska göra undersökning av tjocktarmen på fredag igen bara en bit av den för att se om det är någon skillnad.

Det avgör nog lite på hur länge jag får vara kvar, en läkare sa också att man brukar börja få äta flytande/mjuk mat också innan man får åka hem.
Allt ska ju nog ske lite successivt.
Så dom tror jag får stanna över helgen minst. 😬

Isånna fall måste jag få hit min bärbara dator 😅
För mobilen och böcker räcker inte långt 😅

Är det någon som fått konstig smak i munnen av droppen eller kortisonen dom ger?

Jag fick börja med skonkost efter någon dag med näringsdryck. När jag slapp droppet och fick gå ut gick jag till ICA Maxi och köpte en Magnumglass :angel:
 
Jag tänker som så att det är inte konstigare med silverskålen på sjukhus än det är att vi skickar hästbajs med posten utan att blinka. ;)

Heja dig! Hoppas någon kan komma dit med dator och lite pyssel. Det är så tråkigt att inte ha något att göra.
 
Morgonens blodprov vid 4.45 var lite jobbigt 🙈
Första sköterskan testade på tre ställen men fick inget blod trots att hon var rätt med nålen.

Nästa sköterska lyckades ta blod vid första försöket men det tog sin tid att fylla ett rör.
Fick sen sticka om igen och gav det tre till försök men inget blod, men även han var i rätt. Han hade aldrig varit med om detta på typ 20år. 🙈

Skulle precis somna om igen men då hade han hämtat en undersköterska troligtvis ifrån någon annan avdelning/sal. Som frågade om han fick testa en gång till, han lyckades men det var inte helt lätt att få det börja blöda. 🩸😳

Så 8 stycken nålstick fick man hantera, dom flesta var ingen större fara men vissa gjorde väldigt ont 😅😬 Kommer ha några fina stora blåmärken 😅

Tidigare var jag livrädd för nålar, kan fortfarande inte titta när dom sticker in den eller när blodet fylls på i rör. Men tidigare skulle jag aldrig pallat så många stick utan att typ svimma. 🙈

Dom frågade i all fall hela tiden om dom fick försöka igen då dom verkligen behövde ett rör till.

Hoppas det går bättre till imorgon när dom ska ta nya prover igen.

Magen är i alla fall ganska upprörd, och har känt mig lite darrig under morgonen. Tempen har höjts lite successivt dessa dagar. Imorse var den på 37.8 annars har den legat på 36.3-36.5 typ. 🏥
 
Exakt. Jag blev inlagd en lördag så jag hann bli less tills de gick ronden (ingen rond på helgen) så jag tjatade om när jag skulle bli utskriven. Min läkare skakade på huvudet :angel:
Ronden är fortfarande lite ovant 🙈 Det är två läkare som kommer in till mig, ena pratar andra tittar eller antecknar. Fortfarande väldigt stelt, blir lite blyg 🙈

Sköterskorna börjar jag prata mer och mer med och känner igen dom flesta nu när dom byter sina pass, men ibland kommer det in något nytt ansikte. 🙂

ska snart på undersökning för att se hur fortsättningen blir. 😬🙂
 
Ingen förbättring som man kunde se. 🙄

Ny undersökning på måndag, ska även sättas på Flagyl (antibiotika), sedan planera lungröntgen för eventuellt kommande biologiska mediciner.

Att vara kvar är inte så ”läskigt”, det är mer med ny medicin. Då jag är så rädd för biverkningar och om jag kommer må sämre eller bättre av det. 🥴

Fortfarande tarmvila 👀
Chansar på att jag blir kvar en längre tid till.
 
Blev lungröntgen igår, samt ner operation för att sätta in en central venkateter vid halsen 😳
Jag har varit så svårt att sticka dom två senaste dagarna, och sticka kommer dom göra varje dag.
Lite haft läskigt och spännande att vara ner vid operation (skulle dock skippat att jag själv var patienten😅)

Dom två som var där och utförde förklarade tydligt och visade allt innan, vilket underlättade.

bedövningen skulle göra som mest ont sa dom och det stämde för den var hemsk med massa stick och svidande känsla efteråt som sedan släppte när bedövningen hjälper.

Sedan kände jag bara tryck på halsen och inte att han ultraljuda och stack i den 🙈 Den sitter även fast med två stygn så litet runt ärr kan det blir.

Nu slipper dom stickas så mycket utan kan ta blodprover och ge medicin samt näring via den.
Tog lite tid att vänja sig vid den, och smälta det, var även lite svårt att dricka på kvällen.
Hände så mycket igår så det var fullt upp med att transporteras mellan olika avdelningar och smälta allt.

Togs sen en jäkla massa för med blod på kvällen, samt imorse.
Dom pratar lite om eventuellt inflectra behandling, och efter måndag får vi se vart vi står. 🏥

någon som haft inflectra behandling och kan förklara mer vad det är? Har bara hört lite grann om det.
 
Blev lungröntgen igår, samt ner operation för att sätta in en central venkateter vid halsen 😳
Jag har varit så svårt att sticka dom två senaste dagarna, och sticka kommer dom göra varje dag.
Lite haft läskigt och spännande att vara ner vid operation (skulle dock skippat att jag själv var patienten😅)

Dom två som var där och utförde förklarade tydligt och visade allt innan, vilket underlättade.

bedövningen skulle göra som mest ont sa dom och det stämde för den var hemsk med massa stick och svidande känsla efteråt som sedan släppte när bedövningen hjälper.

Sedan kände jag bara tryck på halsen och inte att han ultraljuda och stack i den 🙈 Den sitter även fast med två stygn så litet runt ärr kan det blir.

Nu slipper dom stickas så mycket utan kan ta blodprover och ge medicin samt näring via den.
Tog lite tid att vänja sig vid den, och smälta det, var även lite svårt att dricka på kvällen.
Hände så mycket igår så det var fullt upp med att transporteras mellan olika avdelningar och smälta allt.

Togs sen en jäkla massa för med blod på kvällen, samt imorse.
Dom pratar lite om eventuellt inflectra behandling, och efter måndag får vi se vart vi står. 🏥

någon som haft inflectra behandling och kan förklara mer vad det är? Har bara hört lite grann om det.

Jag fick Remicade som också innehåller infliximab (en TNF-hämmare). Det fungerade bra först men efter ett tag slutade den ha effekt. Den ges som dropp på sjukhus.

Annars älskar jag biologiska läkemedel, Humira (adalimumab, också en TNF-hämmare) som jag står på nu är också en biologisk medicin och jag mår prima på den. Jag föredrar också Humira eftersom jag kan ta den själv. Mitt liv och mitt jobb gör att jag flaxar runt så mycket, att vara tvungen att ta mig till lasarettet regelbundet för behandling var väldigt krångligt.

Alla mediciner som hjälper mot Crohns/IBD är mer eller mindre otrevliga... men att fortsätta vara sjuk är otrevligare (och inte ett rimligt val).
 
någon som haft inflectra behandling och kan förklara mer vad det är? Har bara hört lite grann om det.
Har stått på infliximab behandling sedan 2006 med ett uppehåll 2011-2012, själva läkemedlet har bytt leverantör och namn ett par gånger under tiden (Remicade, inflectra). Så länge jag har den behandlingen så har min Crohns sjukdom hållit sig på mattan totalt, jag kan ärligt säga att jag inte märker av den överhuvud taget. Uppehållet 2011-2012 slutade i ett rätt rejält skov och en längre sjukhus vistelse.
 
Blev lungröntgen igår, samt ner operation för att sätta in en central venkateter vid halsen 😳
Jag har varit så svårt att sticka dom två senaste dagarna, och sticka kommer dom göra varje dag.
Lite haft läskigt och spännande att vara ner vid operation (skulle dock skippat att jag själv var patienten😅)

Dom två som var där och utförde förklarade tydligt och visade allt innan, vilket underlättade.

bedövningen skulle göra som mest ont sa dom och det stämde för den var hemsk med massa stick och svidande känsla efteråt som sedan släppte när bedövningen hjälper.

Sedan kände jag bara tryck på halsen och inte att han ultraljuda och stack i den 🙈 Den sitter även fast med två stygn så litet runt ärr kan det blir.

Nu slipper dom stickas så mycket utan kan ta blodprover och ge medicin samt näring via den.
Tog lite tid att vänja sig vid den, och smälta det, var även lite svårt att dricka på kvällen.
Hände så mycket igår så det var fullt upp med att transporteras mellan olika avdelningar och smälta allt.

Togs sen en jäkla massa för med blod på kvällen, samt imorse.
Dom pratar lite om eventuellt inflectra behandling, och efter måndag får vi se vart vi står. 🏥

någon som haft inflectra behandling och kan förklara mer vad det är? Har bara hört lite grann om det.
En till här med bland annat biologisk behandling (Remsima). Stått på infliximab sen julen-12 och det var verkligen en livräddare för mig.
Klarat mig hittills från alltför jobbiga biverkningar, första åren fick jag sjukdomskänsla (ömhet i hela kroppen) i 2-3 dagar efter.
Gjort ett par uppehåll pga graviditet, ena gången provade vi om jag klarade mig utan - det gjorde jag inte.

Får var 8:e vecka. Nån period har vi behövt minska till var 6:e, men det var länge sedan nu.
Det jag får som biverkning sedan förra uppehållet är en enorm trötthet samma dag som jag får droppet. Så får liksom undvika planera in fler saker samma dag.
 
Skönt att höra att det verkar fungera för er med den typen av medicinen.

Dom har tagit ännu mer blodprover på morgonen säkert en 4-6st rör eller mer igen 🙈

Ska på sigmo-undersökningen vid 13 imorgon, så får vi ser vad ansvarige läkaren ser och säger.

Känner mig bättre emellanåt, men får väldigt spänd mage högt upp speciellt kvällstid. Inte direkt lös i magen men inga riktiga 💩 korvar heller.
Går färre gånger men tycker det känns som alldeles för lite 💩 som kommer ut nästan att jag blir rädd att det blir förstoppning om jag inte får ut mer snart 🥴😅

Kan även börja som skaka speciellt till toabesöken nattetid otroligt konstigt innan efter eller när jag lagt mig ner igen. 🤔


Mitt blodsocker ligger hela tiden lite högt, mest runt 8, men har även varit på 11, 12.7 samt upp till 21-23 igår kväll. Pratades lite om att eventuellt behöva sätta insulin då (skulle diskuteras under ronden idag) men idag var det nere igen på 7.8. Hoppas att det håller sig där och inte spökar mera.
 
Undersökningen idag visade lite förbättring, men ska fortsätta på tarmvila, kortison, antibiotika tills på torsdag då jag ska göra ny sigmoideoskopi igen. Troligtvis får jag lite avslappnande/smärtstillande då, eftersom dom vill titta noggrant och det gör för ont på vissa ställen när det är så inflammerat. 🥵

Gissar att jag blir kvar hela veckan ut 🙃

Men jag är positiv att det såg lite bättre ut!
Nu hoppas jag bara att magen börjar visa det också 🙈

Har gått ner i vikt och säkerligen muskler på dessa dagar och varenda ben knakar till riktigt ordentligt typ som det ska gå av. 🤯

Men försöker röra mig mer och mer för varje dag i rummet, måste göra en liten ”promenad” schema för att hålla igång mig och typ börja med yoga också. 😏
 
Kan någon som vet lite mer förklara vad rescue behandling är och innefattar det olika mediciner?

På torsdag görs ny undersökning och ser inte tarmen bättre ut då ska beslut fattas för rescuebehandling.

Det lilla som jag vet om är att om ingen förbättring sker med rescuebehandling efter ett par dagar så ökar chansen för någon typ av operation.
Någon som vet lite mer och kan berätta?

All information är tacksam då jag gärna vill förebereda mig för vad som skulle kunna ske om det inte blivit bättre på torsdag.

Ju mer jag vet desto bättre kan jag förbereda mig om saker inte skulle gå åt rätt håll.

Även om jag hoppas att tarmarna återhämtar sig rejält tills på torsdag ✊✊
 

Liknande trådar

Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 530
Senast: Texaz
·
S
Hundhälsa Jag står nu i det där valet som vi alla hundägare måste gå igenom förr eller senare.. Min hund är nu nyss fyllda 11 år (Amstaff/pitbull...
2
Svar
20
· Visningar
3 412
Senast: Diplomaten
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 831
Senast: Madick
·
Hästvård Har problem med min häst, någonting är fel och besvärar honom, men ingen tycks veta vad! Historia: Köpte honom ifrån Tyskland i...
2
Svar
20
· Visningar
2 740
Senast: russan 14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp