Tips inför min första koloskopi?

Sazlight

Trådstartare
Hej!

Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där man tog prover på tarm slemhinnan som visade stark aktiv Ulcerös Kolit.

Jag har tid klockan 08.50, dagen innan får jag äta fram till 13.00 sedan vid 16.00 skall jag börja dricka Laxabon ett glas var 10e minut totalt 4L.

Jag har hört att den inte smakar gott, och på pappret står bara att jag kan suga på en karamell för att få bort smaken. Aldrig tagit laxermedel tidigare.

1. Finns det andra knep ifall att den är för äcklig? Som man får använda sig av. Typ suga på en klubba får man det?

2. När borde magen vara tömd om jag börjar dricka laxabon vid 16-tiden?

3. Bör jag vara nojig för akuta toabesök väl på morgonen?

4. Det står att jag kan dricka buljong, söt saft, te eller kaffe efteråt samt innan undersökningen. jag dricker varken kaffe eller te. Söt saft vilken är okej? Vilken buljong tycker ni är ”goda”?

5. Det står att man inte skall ta medicin som innehåller fibrer en vecka innan, Jag tar kortison och Asacol hur ser jag om dessa är okej att ta som vanligt?

Dom har inte skrivit något specifikt om mina mediciner så dom borde vara okej att ta som vanligt veckan innan, Men kan jag då ta dom som vanligt på morgonen innan undersökningen eller ska jag skippa dom?

6. Jag förväntas få min tjejperiod just den veckan och använder mig av bindor och är ännu mer nervös om jag får den just då.. Någon som vet om det kan ”ställa” till det med något under undersökningen? Känns lite sisådär. 😬

7. Något annat jag bör tänka på inför förberedelserna med Laxabon eller inför undersökningen?

8. Hur gör ni med hungern? Att inte äta ifrån typ 12.30 till nästa dag senare på förmiddagen? Min mage kommer nog låta som ett åskmoln och jag kan verkligen få riktiga hungerkänslor efter bara några timmar som jag knappt kan hantera. 🙈🙄

Som sagt alla tips, trick, råd och erfarenheter är välkomna.
 
Jag har som sagt gjort så många koloskopier att jag inte kommer ihåg hur många.

Vad gäller vad du får äta rekommenderar jag att du ringer mottagningen för detaljerad information, det är absolut bäst.

Personligen har jag problem med att få i mig så mycket vätska på raken som krävs för Laxabon så jag får Phosforal i stället.

Jag kör på misosoppa (endast misopasta och vatten) samt honungsvatten. Man ska ju inte ha i sig något svårsmält, något med bitar eller något som är starkt färgat. Det är viktigt att man får i sig salt också och inte bara kolhydrater.

Vad gäller hungerkänslor osv är det bara att bita ihop. Det är värre att inte kunna genomföra undersökningen.
 
Jag tror jag blandade med äpplejuice. Men det stod att man kunde det på mina papper.
Drack faktiskt inte allt då det helt enkelt inte gick tillslut. Men fick i mej tillräckligt.

Hade 45 min till sjukhuset och det var inga problem att hålla sej den tiden.

Jag brukar dricka lite vatten för att stilla akut hunger ibland (när jag inte har ätbart i närheten) och eftersom man drack hela tiden så tyckte inte jag hungern var ett problem.
 
Angående laxbon, det är en stor mängd att dricka och det sägs smaka gammalt havsvatten. Men det blir rent! På min klinik har vi helt gått över till laxabon då kvaliteten på undersökningarna blir bättre

En del blandar med äppeljuice och tycker det gör det lättare, andra tycker det blir ännu värre då. Smartaste jag har hört var nog han som blandade buljong i laxabonet och värmde det och låtsades att det var vanlig buljong. Då störde inte saltsmaken eftersom buljong ju ska vara salt.

Menstruation under undersökningen gör inget, men det kan kanske bli kladdigt, beroende på hur kraftigt du blöder. Jag har skoperat kvinnor med tampong i, inga problem.
 
Jag tyckte Laxabonet blev lättare att få i sig om jag höll för näsan. Fick ändå inte i mig precis allt, men tillräckligt mycket ändå eftersom undersökningen fungerade att genomföra.

Jag tror att det är helt lugnt med toabesök dagen efter, min erfarenhet är att det lugnar sig ganska fort (någon timme?) efter att man druckit det sista.
 
Angående laxbon, det är en stor mängd att dricka och det sägs smaka gammalt havsvatten. Men det blir rent! På min klinik har vi helt gått över till laxabon då kvaliteten på undersökningarna blir bättre

En del blandar med äppeljuice och tycker det gör det lättare, andra tycker det blir ännu värre då. Smartaste jag har hört var nog han som blandade buljong i laxabonet och värmde det och låtsades att det var vanlig buljong. Då störde inte saltsmaken eftersom buljong ju ska vara salt.

Menstruation under undersökningen gör inget, men det kan kanske bli kladdigt, beroende på hur kraftigt du blöder. Jag har skoperat kvinnor med tampong i, inga problem.
Gammalt salt havsvatten är en bra liknelse :yuck:.

Hört tips om sugrör långt bak på tungan också, men jag tvärvägrar ta det ändå. Brukar dock börja med flytande nån dag innan laxeringen, för att hinna få rent ändå. Har räckt, tack och lov.
 
Jag fick lov att äta ofärgad isglass i hur stora mängder som helst upp till kvällsmatstid innan proceduren. Det var så klart inte samma sak som riktig mat men jag tyckte det hjälpte hyggligt med hungerkänslorna. I mitt fall var toabesöken definitivt över innan läggdags men jag minns inte vilket preparat jag tog (bor i USA, så vi har kanske något annorlunda).

ETA: glömde! Jag fick tipset av en vän som jobbar inom vården att dra ner på fiber och svårsmält veckan innan. Så grillad majs kan du kanske avstå. :)
 
Senast ändrad:
Gammalt salt havsvatten är en bra liknelse :yuck:.

Hört tips om sugrör långt bak på tungan också, men jag tvärvägrar ta det ändå. Brukar dock börja med flytande nån dag innan laxeringen, för att hinna få rent ändå. Har räckt, tack och lov.

Så gör jag också, en extra tärning Frukt&Fibrer ett par dagar innan och sedan mycket soppor osv. Det har inte varit några som helst problem, de har kunnat se det de behöver.
 
Så gör jag också, en extra tärning Frukt&Fibrer ett par dagar innan och sedan mycket soppor osv. Det har inte varit några som helst problem, de har kunnat se det de behöver.

Kan tillägga att jag gör mer eller mindre vad som helst för att undersökningen ska fungera, det är så viktigt. Jag är verkligen noga med förberedelserna och slipper jag Laxabon är det värt det för mig att börja förbereda några dagar innan. Det är ändå väldigt kort tid.
 
Tack för era svar!

Jag har påbörjat laxeringen och än så länge fått i mig lite mer än 1 liter snart 1.5l. Började lite efter 16 som det stod att jag skulle göra.

På mina papper ifrån sjukhuset står det bara att jag ska börja vid 16 och dricka 4L Laxabon, ett glas var tionde minut.

Så jag antar att det bara är att fortsätta tills jag druckit alla 4L på raken? Eller kan man pausa en kortare stund? Eller är det bättre att det är gjort så jag kan sova hela natten till det är dags att gå upp för att åka till sjukhuset?

När vet jag att det är klart/tömt? Är det genomskinligt det som ska ut
 
Tack för era svar!

Jag har påbörjat laxeringen och än så länge fått i mig lite mer än 1 liter snart 1.5l. Började lite efter 16 som det stod att jag skulle göra.

På mina papper ifrån sjukhuset står det bara att jag ska börja vid 16 och dricka 4L Laxabon, ett glas var tionde minut.

Så jag antar att det bara är att fortsätta tills jag druckit alla 4L på raken? Eller kan man pausa en kortare stund? Eller är det bättre att det är gjort så jag kan sova hela natten till det är dags att gå upp för att åka till sjukhuset?

När vet jag att det är klart/tömt? Är det genomskinligt det som ska ut

Japp, det är som vatten på slutet (dvs inga fasta bitar). Vad jag kommer ihåg ska man iaf inte pausa för länge, grejen är ju att det verkligen ska vara så mycket i systemet att det sköljer ordentligt.
 
Tack för era svar!

Jag har påbörjat laxeringen och än så länge fått i mig lite mer än 1 liter snart 1.5l. Började lite efter 16 som det stod att jag skulle göra.

På mina papper ifrån sjukhuset står det bara att jag ska börja vid 16 och dricka 4L Laxabon, ett glas var tionde minut.

Så jag antar att det bara är att fortsätta tills jag druckit alla 4L på raken? Eller kan man pausa en kortare stund? Eller är det bättre att det är gjort så jag kan sova hela natten till det är dags att gå upp för att åka till sjukhuset?

När vet jag att det är klart/tömt? Är det genomskinligt det som ska ut
Det blir som att vätskan bara rinner rakt igenom när det är rent.

Heja dig som får i dig! Hoppas undersökningen går bra imorgon.
 
Japp, det är som vatten på slutet (dvs inga fasta bitar). Vad jag kommer ihåg ska man iaf inte pausa för länge, grejen är ju att det verkligen ska vara så mycket i systemet att det sköljer ordentligt.

Vi har infört delad dos, dvs 2 L på eftermiddagen dagen innan undersökningen, och sen 2 L på morgonen efter. För de med tidig tid innebär det att de får stiga upp kl 04 för att dricka laxabon. :yuck: Är alltid så imponerad av mina patienter! 😍

@Sazlight Hoppas det går bra i morgon!
 
Hur länge kan man behöva gå på toa egentligen? Ja får fortfarande gå på toa trots bara vatten som 💩 men nu även lite bloddroppar.
Har även ont i magen och känns konstig, är nojig/orolig att det inte är klart till jag ska åka hemifrån vid 7. Drack sista laxeringen vid 21 igår.
 

Liknande trådar

Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 526
Senast: Texaz
·
S
Hundhälsa Jag står nu i det där valet som vi alla hundägare måste gå igenom förr eller senare.. Min hund är nu nyss fyllda 11 år (Amstaff/pitbull...
2
Svar
20
· Visningar
3 409
Senast: Diplomaten
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 823
Senast: Madick
·
Hästvård Har problem med min häst, någonting är fel och besvärar honom, men ingen tycks veta vad! Historia: Köpte honom ifrån Tyskland i...
2
Svar
20
· Visningar
2 736
Senast: russan 14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp