Tips inför nyår!

Red_Chili

Trådstartare
46076_1388072590.jpg


Varje år försvinner det hur många hundar som helst kring nyår. De allra flesta verkar bli skrämda av fyrverkerier och jag tänkte därför dela med mig av några små tips för att öka chansen att hunden finns i hemmet även nästa år.

1. Strunta i flexikoppel och långlinor. Ha istället vanliga koppel i läder eller nylon med rejäl koppelhake. Trä öglan på kopplet runt handleden för att minimera risken att tappa hunden om den rycker till.
2. Var noga med vilket halsband du använder. Ha ett vanligt halsband som sitter så hårt att hunden inte kan få det över huvudet eller välj ett helstryp av valfri modell. Oavsett vad man tycker om stryphalsband är det bättre att ha på sådant än att hunden tar sig ur halsbandet och försvinner!
3 och 4. Har du sele på hunden, kolla noga att hunden inte kan ta sig ur den. Många hundar kan få av sig selen om de böjer ner huvudet och backar, framförallt om de drar hårt. En rädd hund drar väldigt hårt och gör ofta allt den kan för att fly. En rymningssäker sele eller ett bra halsband kan många gånger vara bättre än en vanlig sele.

Dessutom:
Gå en långpromenad på förmiddagen och aktivera hunden mentalt om den gillar sådant. Låt den spåra eller träna lite lydnad och tricks, något som gör att den blir trött. Ge hunden en rejäl måltid på kvällen så att den är mätt och nöjd och kanske den kan få ett extra ben att tugga på. Så fort det blivit mörkt, gå bara kort utanför huset för att rasta hunden. Undvik att gå mellan höghus om möjligt då ljuden från fyrverkerier ekar mer där än på öppna ytor.

Kom ihåg att även om din hund varit oberörd tidigare år så kan oturen vara framme. Smäller någon ett gäng fyrverkerier två meter bakom din hund eller siktar mot er så blir nog de allra flesta hundar rejält skrämda.
 
Sv: Tips inför nyår!

Det bästa är väll ändå att lämna hunden hemma? Djur och fyrverkerier hör inte ihop.
 
Sv: Tips inför nyår!

Det bästa är väll ändå att lämna hunden hemma? Djur och fyrverkerier hör inte ihop.

Jag vet inte hur det är hos dig, men här börjar det smälla redan innan julafton och slutar någon gång i januari/februari om man har tur. Mina hundar skulle inte trivas med att vara inomhus konstant i en månads tid och det är dessutom olagligt.

Hade folk hållit sig till att bara skjuta fyrverkerier vid tolvslaget på nyårsafton... så underbart livet hade varit då!
(och mina hundar lyfter inte ens på ett öra när det smäller)
 
Sv: Tips inför nyår!

Bor iofs ute på landet men här smäller folk mer eller mindre bara ordentligt vid 12 slaget, visst är det ngn enstaka smäll i dagarna innan men det är just enstaka.
 
Sv: Tips inför nyår!

Bra tips! Nu bor vi så pass avsides att här skjuts det någon enstaka raket vid 20-snåret och så några till vid 23 (då Finland firar nyår en timme före oss) och med lite tur så skjuts det nån raket vid 12-slaget.

Jag har en konvalescenthund som bara går 5-10 minuters promenader, men hon är inte skottberörd och är rätt duktig på att chilla :)
 
Sv: Tips inför nyår!

Jag bor i samhälle och här skjuter ungarna titt som tätt i en vecka. Väldigt lätt att bli överraskad.
Ruben är säker, Ture är däremot lite orolig.
 
Sv: Tips inför nyår!

Reflexväst på hunden är också en bra idé. Fluorescerande gula hundar är lättare att hitta än viltfärgade.
 
Sv: Tips inför nyår!

Här har de första rejäla smällarna kommit ikväll så försäljningen har nog startat idag. Som väl är så bryr sig inte mina hundar om det.

En hel del av de hundar som smiter kommer av misstag med ut genom ytterdörren när någon passerar utan att tänka sig för. Även det är något att tänka på. Stäng in hunden ordentligt innan man öppnar ytterdörren om den inte ska med ut med koppel på.
 
Sv: Tips inför nyår!

Har delat detta på FB. :)
Kan säga att detta har gått Sverige runt på fb då det var en vän från Halmstadtrakten som delat.
 
Sv: Tips inför nyår!

Det dök upp på min fb-feed igår också, så jag delade :)

Har dessutom varit ganska aktiv med att dela div anti-fyrverkerisidor.
 
Sv: Tips inför nyår!

Bra tips!

Ytterligare tips för den skotträdda hunden är att ni stänger in er tillsammans i ett mindre rum med rullgardiner eller liknande fördragna. Sätt på hög musik, erbjud ben och lek och ha det supermysigt tillsammans över de värsta timmarna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 225
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
739
Senast: cassiopeja
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 733
Senast: Trasten
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 019
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp