*Tips* Livsfarligt hinderförråd!

Z

Zawilca

Inte bokstavligt talat livsfarligt men min kära ponny tycker det ;)

Det finns ett hinderförråd precis intill kanten på ena långsidan av våran ridbana som min ponny tycker är livsfarligt. Det känns som om jag har provat alla knep för att få henne att förstå att det inte är farligt, vet inte vad jag ska göra längre :crazy:.

Okej nu tänker ni säkert, ja men låt bli att gå förbi hinderförrådet då? :confused:. Om jag kommer i helt vanlig samlad galopp längs långsidan och ska passera hinderförrådet kan hon plötsligt tvärnita och hoppar bakåt ifrån det. Det jag gör då brukar vara att bara lugna henne och driva på lite framåt. Jag brukar försöka att inte göra det till en alldelles för stor grej utan låter henne nosa på det en bra stund och sedan försöka passera det igen. Det går inte, hon SKA tvärnita där :crazy:. Vad gör jag för fel? :( Hur många gånger jag än rider förbi de där hinderförrådet så ska hon hoppa åt sidan tre meter eller stanna. En gång hade jag mitt ridspö med mig och när jag red förbi hinderförrådet så petade jag lite på rumpan på sidan in mot ridbanans mitt för att jag skulle kunna rama in henne bättre. Det hjälpte inte heller :cool:.

Det börjar bli ganska frustrerande då hon inte alls är den rädda typen när jag rider ut eller liknande och jag undrar om det är något hon har fått för sig att göra eller om det är jag som gör fel? Jag brukar tänka på att alltid fortsätta vara avslappnad när jag rider förbi och tänker inte så mycket på det förrän vips befinner vi oss fem meter in på ridbanan helt plötsligt :D

Jag har också tänkt på om det har med hindren att göra men det kan det inte vara då hon är en riktig hejjare på att hoppa och hon älskar det:love:.

Såå kära bukare, har ni tips eller råd till mig så jag kan visa min lilla ponny att hinderförråd inte är farliga? :bump:
 
Sv: *Tips* Livsfarligt hinderförråd!

testa att en häst som inte är rädd för förrådet går framför? :)
 
Sv: *Tips* Livsfarligt hinderförråd!

Haha, min ponny är exakt likadan...

Alltså jag rider honom i våran paddock minst 3 gånger/vecka, en timma träningspass per gång ungefär. Det har han gjort i 4 år.
Dessutom så är han en hoppponny, tävlar i hoppning och tycker att det är skitkul.

MEN ÄNDÅ spänner han sig helt enormt mycket varje gång vi rider förbi hörnet där vi har hinder på andra sidan staketet.
Antingen tappar han all koncentration på arbetet och trippar spänt förbi, eller så får han en fullkomlig knäpp och vips så står man i mitten av ridbanan, undrar hur det gick till? :confused:


Jag har verkligen provat ALLT!

Ignorerat,
blivit arg,
hoppat av och visat honom hörnet och hindrena noooooooooooooooooga,
gett en MASSA beröm när han väl går förbi,
lagt honom i en öppna eller nåt annat jobbigt så fort han ens funderat på att skygga undan,
sjungt (sjungit?),
legat på en liten volt i det hörnet varv efter varv efter varv efter varv i hopp om att han till slut ska tröttna på att fåna sig,
m.m.m.m.


INGET hjälper! :rofl:
Fast det som ändå funkar bäst är att ignorera honom när han fjantar sig... för det ÄR fjanterier, efter 4 år KAN han inte fortfarande vara rädd för samma hörne i VARJE varv!

Ignorera när han fjantar sig, beröm när han inte fjantar sig. Och hitta på något just där, lägg en volt, en öppna, eller nåt annat så att han tänker på något annat! :)
 
Sv: *Tips* Livsfarligt hinderförråd!

Nitronom: Joo det har jag testat, brukar rida med sällskap ganska ofta men de hjälper inte :confused:

Castlebar: Jisses det är exakt sådär hon håller på! Jag försöker lägga volter eller rida förbi de där hinderförrådet tusen gånger i hopp om att hon ska tröttna och bara slappna av men icke då :p
 
Sv: *Tips* Livsfarligt hinderförråd!

Har du ridit förbi där många gånger? Då är det nog bara fjanteri, som castle_bar säger. Vi har en ponny på ridskolan som aldrig vill gå nära två av hörnen i ridhuset, de andra två bryr han sig inte om. Och han har gått förbi där massvis med gånger och vi har testat alla metoder. :p
 
Sv: *Tips* Livsfarligt hinderförråd!

En rolig grej är att när en liiiiten tjej (jag tror hon var 3 år) ville "rida på hästen", så fick hon sitta framför mig i sadeln och skritta ett par varv... DÅ brydde sig ponnyn inte ETT DUGG om det där hörnet! :rofl:Han tassade på from som ett lamm som om han bar ett paket ägg på ryggen! :D

Så det handlar nog bara om att han vill "skoja till det" med mig... men oooohhh så störande det är ibland! :mad: När man ska försöka rida ett vettigt dressyrpass, och så avbryts alltihopa VARJE gång man kommer till det där hörnet... behöver jag tillägga att när jag inte orkar bråka om det så håller jag mig på den andra halvan av ridbanan! ;)
 
Sv: *Tips* Livsfarligt hinderförråd!

Min kille är så där för vissa saker som är utanför banan.
hat testat allt men fått inse att det bara är att accpetera läget....tråkigt men sant.
 
Sv: *Tips* Livsfarligt hinderförråd!

min lilla sak gör också så vissa gånger. PÅ ett ställe vi stod uppstallad på blev hon livrädd för en långsida på banan. På långsidan var det en massa buskage, man såg dåligt där + att bakom det var boningshuset, de lyste ju lampor där...
Jag nötte ganska mycket med henne.
Så fort jag kände att hon tveka så gjorde jag en volt, vi kunde hålla på ganska länge.
Ibland funkade inte det, då stanna jag henne alltså halt, stod en stund igen, trilskades hon igen stanna osv.
Nu gör jag så att vet jag att hon trislskas på ett ställe,om jag ex vis har trav, märker att på stället x blir hon rädd då saktar jag av före att det inte blir hon som stannar, skrittar förbi, trav direkt efter, vid nästa varv kanske det går att trava lite närmare det farliga men jag saktar av henne.Tillslut har hon gett med sig... samtidigt som jag har tyglarna löst hängande och kniper om med knänen ordentligt att hon känner sig trygg.(jo jag har svårt att hålla om med knänen)
Du är inte ensam iallafall!

Lycka till!
 
Sv: *Tips* Livsfarligt hinderförråd!

Alla: Joo får väl börja ta och acceptera läget precis som charmant säger men de blir så :devil: jobbigt om man är mitt inne i sitt lilla dressyrprogram eller liknande och får börja om hela tiden :p

Idag var tösen ett litet jihu när vi red så nu håller vi just på att lära oss begreppet "skritta" :crazy::D
 
Sv: *Tips* Livsfarligt hinderförråd!

Hrm. knepigt de där. Min herre höll på likadant ett tag. Jag gjorde så att jag ställde honom innåt, alltså ifrån det "läskiga" så att han fokuserade på ngt annat. I början fick man ställa honom lite mer men sedan kunde jag rakrikta mer & mer och nu bryr han sig inte längre. Kanske värt att pröva?
 
Sv: *Tips* Livsfarligt hinderförråd!

Bra tips, tror att jag har gjort det redan men ska tänka på det på fredag när ja rider, så ska jag göra så! Tack :)
 
Sv: *Tips* Livsfarligt hinderförråd!

Du tror inte att hon har gjort en grej av det hela då hon kanske var rädd för det i början?
För att efter att ha gått förbi en sak(som står stilla och inte låter) typ 12768234535693457345 ggr och fortf bli rädd för det låter lite dumt, och hade hon vart rädd på riktigt så kanske hon skulle känna sig obekväm på hela ridbanan öht.
Prova vända henne ifrån hinderförrådet när du rider förbi där så att fokuset inte hamnar på hinderförrådet, och gör så MÅNGA ggr tills hon inte fånar sig.

Bara en tanke, kanske värt o testa?:bump:
Bounty var sån, tills jag gjorde som jag precis skrivit :P
 
Sv: *Tips* Livsfarligt hinderförråd!

Inte bokstavligt talat livsfarligt men min kära ponny tycker det

Det finns ett hinderförråd precis intill kanten på ena långsidan av våran ridbana som min ponny tycker är livsfarligt. Det känns som om jag har provat alla knep för att få henne att förstå att det inte är farligt, vet inte vad jag ska göra längre .

Okej nu tänker ni säkert, ja men låt bli att gå förbi hinderförrådet då? :confused:. Om jag kommer i helt vanlig samlad galopp längs långsidan och ska passera hinderförrådet kan hon plötsligt tvärnita och hoppar bakåt ifrån det. Det jag gör då brukar vara att bara lugna henne och driva på lite framåt. Jag brukar försöka att inte göra det till en alldelles för stor grej utan låter henne nosa på det en bra stund och sedan försöka passera det igen. Det går inte, hon SKA tvärnita där . Vad gör jag för fel? Hur många gånger jag än rider förbi de där hinderförrådet så ska hon hoppa åt sidan tre meter eller stanna. En gång hade jag mitt ridspö med mig och när jag red förbi hinderförrådet så petade jag lite på rumpan på sidan in mot ridbanans mitt för att jag skulle kunna rama in henne bättre. Det hjälpte inte heller .

Det börjar bli ganska frustrerande då hon inte alls är den rädda typen när jag rider ut eller liknande och jag undrar om det är något hon har fått för sig att göra eller om det är jag som gör fel? Jag brukar tänka på att alltid fortsätta vara avslappnad när jag rider förbi och tänker inte så mycket på det förrän vips befinner vi oss fem meter in på ridbanan helt plötsligt

Jag har också tänkt på om det har med hindren att göra men det kan det inte vara då hon är en riktig hejjare på att hoppa och hon älskar det:love:.

Såå kära bukare, har ni tips eller råd till mig så jag kan visa min lilla ponny att hinderförråd inte är farliga?

tjaa.. vad ja själv skulle göra i detta fall, är att ta en stol, en tidning, hästen å sätt mig ner vid hinderförrådet.. :rofl: nånej, kanske inte så.. men grimman på, å bara stå där. okej, ja vet att de kanske inte alla gånger e möjligt, om andra vill rida där, men om du hittar nån tid på dygnet du kan vara ensam utan att störa andra?! Kanske massera ponnyskrutten lite, så hon kopplar ihop förrådet med nånting skönt?! å nu menar ja inte heller 5 minuter engång i månaden, utan så ofta som möjligt, tex 15-20 minuter. så hon tröttnar å inser att de kanske inte var så farligt?!

min stackars ponnyskrutt fick nog stå ut med alltmöjligt när han va ung, oj herrejösses. de va balplast under magen, de va plåttunnor, de va täcken hängandes på huvudet, plastpåsar runt bakbenen.. osv
men de gav resultat :) Dels litade han på mig till 100% å dels va han aldrig ALDRIG rädd för nåt. iaf inte under dom 3 åren han stod i min ägo

Hoppas de löser sig! :)
 
Sv: *Tips* Livsfarligt hinderförråd!

har du chans att låta han gå i paddocken som en hage (kanske tillsammans med en annan häst som inte är rädd för hinderförråder? ) ett dyngn.
 
Sv: *Tips* Livsfarligt hinderförråd!

Har inte lusläst alla svar men något som fungerar jättebra på min häst som håller på likadant är att rida på som vanligt, inte stanna och kolla. Påväg in mot det läskiga, om jag ser att hästen börjar spetsa öronen eller tappar bjudningen får hon gå i en skänkelvikning med framdelen bort från det läskiga hela vägen förbi. Fungerar super då pållis får annat att tänka på samtidigt som hon inte har lika lätt att springa iväg eftersom man har koll på bogen.
 
Sv: *Tips* Livsfarligt hinderförråd!

Jag kan säga att jag har en häst som är precis likadan, fast detta gäller ett hörn i ridhuset vid en dörr.
Har också provat istortsett allt,
-Bara stått där och kollat
-Lagt honom på volt runt i hörnet
-Ignorerat det
-blivit arg
-gett massa beröm när han väl gått förib.
Men inget har hjälpt hittils, han kastar sej alltid iväg åt andra hållet, och är det folk upp på läktaren vid hörnet, så kan jag ju drömma om att ens komma förbi. Även fast man ignorerar och försöker bara rida på som vanligt så blir han spänd. Så jag har helt enkelt slutat tänka på det, och försöker rida som vanligt ändå, och ignorerar det helt enkelt.
 
Sv: *Tips* Livsfarligt hinderförråd!

Jag har samma problem med min tjej. Hon är livrädd för allt vad bommar och hinder heter, så ligger det typ en bom vid sidan om ridbanan så skyggar hon och blir skärrad.

Men iaf, då brukar jag bara sitta lugnt och rida en volt och komma mot bommen igen, men denna gång i en ganska kraftig öppna. Jag håller innerskänkeln stadigt och ser till så att varken framdelen eller bakdelen tränger inåt. Funkar det ändå inte och hon inte lyssnar på min innerskänkel hoppar jag av och ställer mig vid innerskänkelns plats och går förbi, med tyglarna över halsen. Alltså precis som när jag rider fast hon inte kan tränga sig inåt eftersom jag står där!

Men givetvis kräver detta att hästen har respekt för en, för den kan ju trots allt flytta en även om man står på marken.

Ungefär såhär går jag förbi hindret/bommen fast i öppna och med "det läskiga" på bortre sidan från mig. Alltså så att jag för hästen mellan det läskiga och mig. Sen när hon lyssnar och går förbi utan att ens ta ett steg i min riktning går jag förbi helt fritt.

Jag kan även (om jag har grimma) typ longera henne runt mig så att hon kliver mellan mig och det läskiga. Eller eventuellt ställa mig så det blir en gång mellan mig och bommen/hindret och sedan ber jag henne att gå igenom.

Ett ganska bra exempel är här, där jag ber henne gå över bomserien.


Glöm inte att be hästen stanna, backa och gå fram så att du hela tiden har dess koncentration, och så den litar på dig. Ju mer den måste och koncentrera sig på dig desto mindre kan hästen koncentrera sig på det läskiga hindret/bommen. :)

När det funkar från marken och hästen litar på och respekterar dig kommer den även att göra det från ryggen.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 097
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
428
Senast: tessan.g
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 250
Senast: Skrämd
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp