Bukefalos 28 år!

Tips med NH

E

Ellaan

Hej!
Jag har en standardbred, valack, på 21 år. Jag har bara haft honom sen 1 mars 2008. I början kom vi inte alls någe bra överens, vilket det är en STOR skillnad på nu :) Men jag har blivit allt mer intresserad av NH. Tycker det är så fantastiskt att kunna göra sånna saker med sin häst som jag ser en del andra här på buke göra.
Jag har inte tillgång på inhägnat område, tyvärr. Men jag har longerat honom löst på gården, jag lade bara grimskaftet över halsen och stoppade in det på ett klurigt sätt i grimman. Det gick alldeles utmärkt, men jag vill kunna rida med halsrem senare.
Jag vet hur att det är långt kvar dit, men har ni några tips på vad jag skulle kunna göra med honom?! Han är väligt lättlärd, men några tricks vill jag inte lära honom, iaf inte buga, då han har lite svårt för att lägga sig ner och så. Men ja, vet nio något, så blir jag väldigt tacksam :D
 
Sv: Tips med NH

Knyt ihop tygeländarna och lägg ner tygeln på halsen, sen kan du träna att rida hästen utan andra hjälper än sits och vikt. Träna igångsättning, halter, svänga, tempo osv. Bra övning för dig som ryttare om inte annat.

/V
 
Sv: Tips med NH

Jag kan tipsa om parelli.com där kan du skicka efter en gratis dvd, det är en introduktions dvd som jag tycker är jättebra, och om du oxå tycker de så kan du alltid börja att tränna enligt hans metoder. Jag har precis avslutat level 1 och är på gång med level 2. Vi är några som håller på med PNH (Parelli Natural Horsemanship) här på buke och har en tråd, PNH. Hoppas det grå bra me hästen!
 
Sv: Tips med NH

Jag kan tipsa om parelli.com där kan du skicka efter en gratis dvd, det är en introduktions dvd som jag tycker är jättebra, och om du oxå tycker de så kan du alltid börja att tränna enligt hans metoder. Jag har precis avslutat level 1 och är på gång med level 2. Vi är några som håller på med PNH (Parelli Natural Horsemanship) här på buke och har en tråd, PNH. Hoppas det grå bra me hästen!



Hmm.. Vart beställer man den där filmen? Finns nivåerna med på filmen också för jag kan inte komma in och kika på dom :crazy: Är väldigt intresserad. Läste Monty Roberts bok "Mannen som lyssnar till hästar". Inte samma som "Mannen som pratar med hästar" som många tror.
Den var mycket lärorik tycker jag, och jag har fått mycket bättre samspel med min häst sen jag började tänka på mitt kroppsspråk. Jag har "exprimenterat" lite med kroppsspråket, och jag märker numera direkt om jag har gjort fel, vilket jag inte gjorde förr.
Tack för ditt inlägg :D
 
Sv: Tips med NH

Knyt ihop tygeländarna och lägg ner tygeln på halsen, sen kan du träna att rida hästen utan andra hjälper än sits och vikt. Träna igångsättning, halter, svänga, tempo osv. Bra övning för dig som ryttare om inte annat.

/V

Ja, det var ju ett bra tips, grejen är den att jag fortfarande rider engelskt, men ska börja med western och så är det tänkt. Men jag kan ju bara släppa tyglarna ändå och köra övningen. :laugh: tack för ditt inlägg :bump::banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 897
Senast: Cattis_E
·
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 704
Senast: noble art
·
Hästhantering Tänkte ta tag i det här med hanteringen av min osäkra men lyhörda gamla (25) ponny. Jag har fem veckor på mig att lära honom ett...
Svar
2
· Visningar
1 249
Senast: Lydia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 906
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp