Tips mot Inkar?

Myy

Trådstartare
Hejsan!

Jag önskar tips och ideér för att få loss, motverka utväxt eller hämma Inkar av olika art.

Det jag vet är att operation inte hjälper i längden utan bara för stunden, och att lekmanna sättet att snöra åt Inken oftast är effektivare. Men det tar ju sådan tid! Eller gör jag fel när jag snör åt de stora "välväxta" Inkarna med tagel (drar åt lite då och då) och det sedan dröjer 3-6 månader innan de trillar av?

Tips emottages tacksamt. Hästen har ett par Inkar som sitter illa till i bl.a. sadelgjordsläget.
 
Sv: Tips mot Inkar?

Min häst som hade inkar blev på djursjukhus sprutad med ett vaccin direkt in i inkarna. Enligt veterinären var det den mest effektiva metoden. Ett fåtal hästar dock som det inte bet på enligt henne.
Min var dessvärre en av dessa så hon finns numera i trappalanda pga inkarna som också satt dumt till.

Lycka till med dina inkar och hoppas att ni får bort dom.
 
Sv: Tips mot Inkar?

jag använder balsnöre o drog åt ordentligt vareje dag, efter ngn dag blir inken svart och efter några dagar döre den o trillar av.
Du kamnske är för mesig när du drar åt??
 
Sv: Tips mot Inkar?

Vi har fått tipset att badda varje dag med 50% ättiksprit och 50% vatten blandat. Detta har förminskat vår ponnys stora ink som inte var knytbar.
 
Sv: Tips mot Inkar?

Min häst hade en Ink i armvecket/bringan
Flugorna åt en sommar på denna som blev inflammerad.
Det blev en "elefanttutte".
Fick Finadyne 3 dar.
Efter det så är den historia.
 
Sv: Tips mot Inkar?

Tack till er all!

Skall kolla upp både det s.k. vaccinet (visste inte att det fanns) ättikan och alla andra tips.

Tack.
 
Sv: Tips mot Inkar?

Bockhornsklöver o vitlök.. maila mig om du är nyfiken. har en kille som har en superful ink ovanför ögat.. håller på att läka ut inifrån!! och det är väl det bästa?
 
Sv: Tips mot Inkar?

är inte Finadyne smärtlindrande, hur kan det hjälpa på inkar, eller har jag fel?:confused:
 
Sv: Tips mot Inkar?

Har du någon koll på vad vaccinet kan kosta? Min har en ink som sitter lite dumt till och som inte vill bli knuten...
 
Sv: Tips mot Inkar?

Min häst har en ink på mulen. hihi ;)
Som tur är, är den inte så stor nu iallafall, den har varit större, men den har inte vart något stort problem för honom. Ibland på sommrarna kliade han hål på den så att det började blöda, då tvättade jag den o smörjde på Helosan. det funkade bra. nu kliar han inte hål på den längre o den börjar bli alt mindre.
Han är så söt med sin lilla ink på mulen, en liten annorlunda sak mot de andra hästarna.:D :rofl:
 
Sv: Tips mot Inkar?

Hej!
Har en häst som har haft många inkar. Fick en i våras på örat som han kliade sönder då och då = inte bra. I samband med att veterinären var på besök i ett annat ärende så bad jag honom titta. Han tog suturtråd (som de syr sår med) och knöt runt den. Kan lova att han drog åt av bara tusan!! Så man måste verkligen dra åt hårt!! Sen var den lite svullen och öm någon vecka, sen krympte dem lite, efter ca 1,5 vecka var det bara att plocka av den. Nu ser örat superfint ut! Så det är bara att snöra åt :crazy: !
 
Sv: Tips mot Inkar?

Hej..
Är inkar farligt? :devil:
Kan någon förklara vad det är?

Min häst fick 3 bulor på bogen helt plötsligt och jag trodde att han hade sprungit in i någon taggtråd eftersom han hade kommit lös den natten. Det var bulor och så var det små sår på.
Jag smörjde med skillingaryds salva och nu är det nästan borta.. Men nu har han en knöl typ där sadelgjorden ska sitta.. Kan det vara en ink? :confused:
 
Sv: Tips mot Inkar?

ja, hur ser de ut? Var kommer de ifrån och varför?
 
Sv: Tips mot Inkar?

Det är som vårter ungefär och det är inte farliga...min veterinär förklarade för mig att det är en typa av ett virus och om man tar bort en ink så kommer det sanorliken tillbaka antinken värre eller inte lika så farligt...

Min ponnyflicka hadde 2 st som låg dumt till (högra armbågen & en på bringan) den hon hadde på bringan var jämt sårig och så kunnde hon suga på den + att flugorna åt på dem & de var ganska äkliga och jag tog beslutet att operera bort dem & det var ungefär 5 månader sen & än så länge har det inte visat nån tendens att pluppa upp nån så jag hoppas det tar väldigt lång tid till dess...
 
Sv: Tips mot Inkar?

finadyne är inte "bara" smärtstillande, utan även anti-inflamatoriskt. inkar är ju som redan skrivits ett vårtvirus, så det bästa är ju att behandla det inifrån, och "kväva" dom utifrån. dom som går kan man ju "snöra" men tyvärr så är det långt ifrån alla som det går på.:cry:
 
Sv: Tips mot Inkar?

Som jag skrev innan så är det en vårt liknande virus och det är ganska vanligt....
 
Sv: Tips mot Inkar?

hittade följande i en av mina böcker:

INKAR. sarkoider

det är en vanlig typ av semi-maligna hudtumörer, som man tror orsakas av ett virus. dom kan se ut på flera sätt. kan dyka upp var som helst på hästkroppen, men vanligast är att de uppstår på skapet, mellan frambenen, i sadelgjordsläget, på låren eller huvudet. det finns ett antal metoder för att behandla inkar. tex. att skära eller frysa bort dom, injicera BCG-vacc., använda laserkirurgi etc. på senare tid har det kommit en ny hudkräm och injektionsmetod som tagits fram av veterinärhögskolan i liverpool, och metoden har visat sig ge bra resultat.


sen finns det en mängd olika örter som anses bra. tex. vitlök, bockhornsklöver, nypon, snärjmåra+ringblomma, echinacea, kardborre, malört, älgört. salva med ringblomma+vitamin E

min erfarenhet är oxå att det är ganska vanligt, och oftast helt ofarligt.
 
Sv: Tips mot Inkar?

ok Tackl, det var ett bra svar!

Då har jag kanske tur att jag inte råkat på det (vad jag vet). Fast tror att en häst i stallet hade det på huvudet, som en vårta!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp