Tips mot kramper

Diabetikern

Trådstartare
Jag provar allt snart.

Jag får väldigt lätt kramper. Speciellt vader/fötter vilket gör ruggigt jäkla ont. Häromdagen började händerna krampa flyttade sig sedan till fötterna (tår, undersida och ovansida) när man försöker röra det så börjar vaderna och insida lå började också.
Släppte runt 3 på natten och jag kom knappt ur sängen på morgonen. Blev 2h sen tack godu gud att jag har detta jobb där jag har möjlighet att flexa ut såhär utan att det drabbar någon.

Dricker minst 2l vatten om dagen, äter ordentligt och har utskrivet extra magnesium so jag tar på kvällarna.

Vad kan man mer göra?

Kommer inom kort att få åka in och toppa upp på järnet. Har inte sett något samband med kramper och dåligt järn tidigare men nu det sista har det varit för jäkligt.

Vad tusan kan man göra? Jag är beredd på att prova allt (utom silver ;))

Tacksam för alla tips och råd.

Hade det bara varit händerna som krampat hade jag kunnat ta det men när fötter och ben startar kan jag ju knappt gå.
 
Jag provar allt snart.

Jag får väldigt lätt kramper. Speciellt vader/fötter vilket gör ruggigt jäkla ont. Häromdagen började händerna krampa flyttade sig sedan till fötterna (tår, undersida och ovansida) när man försöker röra det så börjar vaderna och insida lå började också.
Släppte runt 3 på natten och jag kom knappt ur sängen på morgonen. Blev 2h sen tack godu gud att jag har detta jobb där jag har möjlighet att flexa ut såhär utan att det drabbar någon.

Dricker minst 2l vatten om dagen, äter ordentligt och har utskrivet extra magnesium so jag tar på kvällarna.

Vad kan man mer göra?

Kommer inom kort att få åka in och toppa upp på järnet. Har inte sett något samband med kramper och dåligt järn tidigare men nu det sista har det varit för jäkligt.

Vad tusan kan man göra? Jag är beredd på att prova allt (utom silver ;))

Tacksam för alla tips och råd.

Hade det bara varit händerna som krampat hade jag kunnat ta det men när fötter och ben startar kan jag ju knappt gå.
Rör du på dig mycket i vardagen? Hur ser träningen ut?
 
Rör du på dig mycket i vardagen? Hur ser träningen ut?
Kontorsjobb, står för det mesta. (höj och sänkbart skrivbord samt en del lastning på lagret) Morgonpromenad med hund på ca 3km någon promenad vid lunch, Eftermiddagen/kväll så är det stall och ridning + en sista promenad så rör på mig rätt mycket. Hemma pysslas det rätt mycket också med renovering mm så jag är en ganska aktiv person. har lagt ner träningen på STC för jag hinner tyvärr inte
 
Vet inte hur det skulle hänga ihop bara. Blodsockret höjs en aning av kramperna men inget jag reagerat över. Ser inget samband med kramp - diabetes eller något annat samband heller tyvärr :(
Jag må vara yrkesskadad men saker och ting kan ju vara annorlunda där diabetes kan vara en utgångspunkt, men du har säkert bäst koll på det - jag bara ville öppna den fönstergluggen.
 
Eftersom du har magnesium utskrivet, har uppföljningsprov tagits så de ser om du tar upp magnesiumet? Jag får mycket kramper i musklerna, endel för de sjukdomar jag dras med och endel för att min kropp förbrukar enorma mängder magnesium, zink och b-12 framförallt (vilket gissningsvis beror på endel av sjukdomarna). När det ligger där det ska, i övre skalan enligt blodprov är det någorlunda och efter att ha börjat ta acetyl-lkarnitin (en aminosyra, dvs inget hokuspokus) har det blivit än bättre.
Vad kramper kan bero på kan vara svårt att reda ut och ibland får man helt enkelt prova sig fram. Ibland kan doser behöva höjas på det man tar och ibland kan annat behöva tas till. Magnesium behöver jag ta över 200% av RDI dagligen som tillskott utöver en balanserad kost och b-12 injektioner behöver jag ta varannan vecka.
 
@TinyWiny Enligt senaste proverna så var magnesiumet rätt, Jag behöver inte b12 injektioner men tar tablett på morgonen och gjort i x antal år.Startade med injektioner men kunde sen övergå till tabletter.

Jag har tagit upp detta med in läkare/sjuksköterska om att kramperna blivit värre.

Tack för svar!
 
Jag må vara yrkesskadad men saker och ting kan ju vara annorlunda där diabetes kan vara en utgångspunkt, men du har säkert bäst koll på det - jag bara ville öppna den fönstergluggen.

Ingen fara det är alltid mitt första utgångsläge också. Kan det vara pga av diabetes men vare sig jag eller min läkare har hittat någon tydlig vink om att det har ett samband. tack ändå :D

Jag tar gladeligen emot ALLA tips och erfarenheter. Trots att jag och min läkare har en jättebra dialog och jag har förtroende för hen så är det aldrig fel att få nya infallsvinklar
 
Kontorsjobb, står för det mesta. (höj och sänkbart skrivbord samt en del lastning på lagret) Morgonpromenad med hund på ca 3km någon promenad vid lunch, Eftermiddagen/kväll så är det stall och ridning + en sista promenad så rör på mig rätt mycket. Hemma pysslas det rätt mycket också med renovering mm så jag är en ganska aktiv person. har lagt ner träningen på STC för jag hinner tyvärr inte
Det låter ju ändå som att du rör på dig och inte är alltför stillasittande. Men kanske mer fokus på att jobba med de muskler och områden du oftast får värk i?
Simning eller vattengympa om du har tid eller något träningsschema du kan göra hemma som inte tar för lång tid?
 
Jag fick ofta kramp i tår och vader på nätterna. En sjukgymnast tyckte att jag skulle stretcha vaderna varje dag, nu gör jag det medan jag borstar tänderna morgon och kväll. Sedan dess: inga kramper i vaderna! Tårna krampar ibland fortfarande men det kan jag stå ut med, de var mer sällan.
 
Saltbrist kan vara något. Jag äter väldigt lite salt överlag och vet att flera prover tidigare har visat på låga halter men har inte haft kramper då men det kan ju vara e tydlig vink om det nu.

De muskler jag får kramp i är ju oftast de muskler jag använder mest iom ridningen. Tänker vader. Ska prova att strecha lite extra också.

Tack alla! :bow:
 
Jag fick ofta kramp i tår och vader på nätterna. En sjukgymnast tyckte att jag skulle stretcha vaderna varje dag, nu gör jag det medan jag borstar tänderna morgon och kväll. Sedan dess: inga kramper i vaderna! Tårna krampar ibland fortfarande men det kan jag stå ut med, de var mer sällan.

Tipsar även om att stretcha höften! Framsida/in/utsida har gjort enorm skillnad för mig. Sedan även att om mg ligger enl prover så kan det vara värt att kolla på vilka bindningar mg är i de tabletter du tar. Jag måste få med biglycinat och glycinat bindningar också annars kommer mina kramper tillbaka. Dvs jag har samma nivåer enl prov, men om jag tar bara citrat tex så blir det ändå kramper.
 
Du har redan fått många vettiga svar. Jag har ingen lösning på problemet men en väninna till mig har liknande problem, hon har i flera år använt spikmatta för att lindra bekymren med detta. Tror hon tom periodvis sovit med spikmatta ihopvikt mellan knäna för att det hjälpt mot dessa bekymmer som höll henne vaken om nätterna...
 
Kan vara helt fel men en kompis blev rekommenderad att äta/dricka mer kalcium när hon hade kramper i benen. Detta var dock några år sen.
 
de tips jag har sett på många håll, mot kramp, är magnesium, kalcium och/eller salter
Alla har nämnts här i tråden. Kan vara värt att testa.
Utöver det så kan b-vitaminbrist i största allmänhet orsaka alla möjliga konstiga symptom. Jag vet inte om kramp ingår där, men just b-vitaminer är ju vattenlösliga så det gör kanske inget om man tar en kur.
Det man kan vara medveten om är att det är bra att ha rätt balans mellan magnesium och kalcium, så äter du mycket tillskott av det ena kan det vara vettigt att lägga till lite av det andra också.
 
de tips jag har sett på många håll, mot kramp, är magnesium, kalcium och/eller salter
Alla har nämnts här i tråden. Kan vara värt att testa.
Utöver det så kan b-vitaminbrist i största allmänhet orsaka alla möjliga konstiga symptom. Jag vet inte om kramp ingår där, men just b-vitaminer är ju vattenlösliga så det gör kanske inget om man tar en kur.
Det man kan vara medveten om är att det är bra att ha rätt balans mellan magnesium och kalcium, så äter du mycket tillskott av det ena kan det vara vettigt att lägga till lite av det andra också.
Om man har anlag för den elakartade o ärftliga formen av bröstcancer skall man inte överdosera B vitaminer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 816
Senast: Rosett
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 584
Senast: Halali
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 073
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp