Tips mot stötar!!! ;)

Snobben

Trådstartare
Jag HATAR när man får stötar nu så här års hela tiden,när man ryktar osv(hästen med! :eek: )men nu har syrran kommit på nåt som verkar funka!!! :) Iallafall i två dagar än så länge!
Vinylhandskar! :D Ni vet,såna som man har inom vården,dom vita!

Testa! :D
 
Sv: Tips mot stötar!!! ;)

Jag tror att pälsglans fungerar också!
 
Sv: Tips mot stötar!!! ;)

om man använder borstar av naturmaterial och undviker syntetkläder så slipper man en hel del av den statiska elektriciteten.
Värst är det med fleecetäcken, då brukar jag försöka hålla i nått av metall för att "jorda", men det knastrar en del ändå. Har hört att det ska bli bättre omman tvättat med sköljmedel?
 
Sv: Tips mot stötar!!! ;)

jo sköljmedlet har jag också hört om! Kanske som balsam är för håret... :idea:
 
Sv: Tips mot stötar!!! ;)

Jo...då kan man ju ta vanliga ridhandskar. Men jag vill nog kunna ta i hästen...det är värt lite pengar ;)
 
Sv: Tips mot stötar!!! ;)

Jag har prövat med sköljmedel, men tyckte effekten var lika med noll.....
 
Sv: Tips mot stötar!!! ;)

Tack för tipset!
Ett tag i vintras så var borstning med rotviskan helt omöjlig pga stötar! Flera ggr var det stötar så det hördes en smäll, och min stackars häst flög iväg en halvmeter! Stackaren! Och jag kände i min hand hur "vass" smällen var!
Det värsta var när jag tog på hans huvud, och han fick världens smäll! Han såg jätteledsen ut och tittade förebrående på mig! :crazy:
 
Sv: Tips mot stötar!!! ;)

Ja, gud ja. Min häst blir vättskrämd varje år när jag råkar ge stötar. Men för mig räcker det att inte ha på sig fleece tröja/handskar el. annat. :) (tror jag)
 
Sv: Tips mot stötar!!! ;)

Jag och min häst är aldrig elekriska.
Men jag använder enbart naturborstar, och har inga fleecetäcken.
 
Sv: Tips mot stötar!!! ;)

Har märkt att vissa skor ger mer laddning, förmodligen beroende på hur bra sulan isolerar mot underlaget. Om det inte är svår elektricitet brukar det räcka med att se till att man hela tiden man borstar har en hand på hästen, ju längre bak desto bättre, samt att man alltid inleder kontakten med en "rejäl" klapp på baken - för att maskera stöten.
 
Sv: Tips mot stötar!!! ;)

Jag tror att det är skorna som gör att man blir elektrisk. Har märkt att byter jag skor så slutar jag att laddas! :P
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 164
Senast: manda
·
Fritid Håller på att rensa här hemma för att sälja sånt som inte används, och hittade då en låda tyg. Baserat på vad som står på lådan måste...
Svar
4
· Visningar
572
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
943
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp