Tips mottages tacksamt!

molnskimmer

Trådstartare
Såhär är det, jag och pojkvännen ska flytta ihop i hans 3:a och i samband med detta så renoveras hela lägenheten och möblerna ska bytas ut.

Frågan är väl vad som ska göras med det tredje rummet. Sovrummet och vardagsrummet är vi på det klara med hur det ska se ut.
Köket vi har är inte jättestort men iaf såpass stort att vi får in ett bord och 4 stolar. Vi funderar lite på att ha det tredje rummet som ett finrum med fint matbord och så.. Men blir det dumt ocm man har matbord i köket och sedan ett till?

Och om någon som läser tråden har tips på hur man räddar en döende murgröna så tas tips om det emot ännu mer tacksamt! :D
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

Hur ofta skulle ni använda finmatrummet? En gång i veckan? En gång i halvåret? Aldrig?

Jag känner en familj som hade ett finrum. Det användes max en gång per år och till slut blev det en slags utkyld lagerlokal för sönernas prylar. Eftersom det aldrig användes så var inte elementen på där inne så ingen ville vara där, men öppna dörren och lasta in grejer gick bra. Det hade alltså varit bättre att göra det till ett hobbyrum på en gång, med bokhyllor och hyllor för diverse projekt, och nåt arbetsbord och kanske en degig fluffsoffa och en stereo, och låtit det komma till vettig användning.
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

Jag tycker att särskilda matrum vid sidan av köket är ett av de mest överskattade rummen man kan ha. Stackars den som ska släpa maten från köket :crazy: (om man inte har hemhjälp och en uppsjö av rum att disponera).

Jag skulle göra det tredje rummet till atelje, bibliotek och gästrum det kan vara bra att ha om man vill göra olika saker eller se olika saker på tv eller bara om det kommer folk och hälsar på som ligger över.
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

Svarar båda.

Lite så känner jag också.. Nu när jag fått fundera lite över det.. Köket vi har är så pass stort ändå så man skulle kunna ställa in ett större matbord där och ha det som "fin" matplats också och sedan kunna ha det tredje rummet som arbetsrum eller liknande. Jag är rätt tveksam till att ha det som finrum då jag inte tror att vi kommer använda det speciellt mycket..
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

Solklart ju; datarum/kontor! Det finns inget fulare än datorer i sovrum eller vardagsrum, speciellt inte när det är stora, fula stationära historier. *kräksmiley*

Rädda döende murgrönor kan vara svårt, speciellt om de dör p.g.a. för torr luft (vilket jag tror händer i min lägenhet, jag har alltid varit kungligt bra på murgrönor men här går det bara inte). Men att plantera om dem och vattna lite åt gången samt duscha dem med en sprayflaska kan hjälpa.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips mottages tacksamt!

Visserligen har vi en bärbar dator.. men som du säger, det finns inget fulare än datorer i sovrum/vardagsrum.
Blir att prata med pv och lämna fram förslag på kontor istället. Känns som man då kan lägga mer pengar och få ett riktigt fint matbord.. Istället för två liksom..

Men min stackars murgröna. Har alltid tyckt att de är så lätta, men den här vill inte vara med längre.
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

En laptop på soffbordet är faktiskt inget fel, det är ett krav! Men den måste vara snygg, färgglad och matcha gardinerna. (Japp, min gör det! :D)

Funderat på att köpa luftfuktare? Eller kanske börja med en enkel sort, en behållare som man hänger på ett element nära växten ifråga?
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

Min bärbara är ju dessvärre varken snygg eller färgglad och den matchar defenitivt inte gardinerna! ;)

Lutar nog åt ett arbetsrum om han inte skriker rakt ut. Kan vara skönt att stoppa undan datorn och så..

Och den där murgrönan går nog i graven. Frågan är väl bara vad man ska ha för blomma istället? Helst en som klarar sig på egen hand. :D
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

Hade jag haft extrarum i vår lägenhet hade akvarierum och bibliotek varit prio ett. Helst i varsitt rum, men annars i samma.
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

I det rummet skulle jag ställa in bokhyllorna och i ett hörn en mysig fotölj eller mindre soffa att vräka sig i, vila, läsa och käka godis :) Ett arbetsbord/bänk för dator, symaskin, tvättvikning m.m. Och så skulle jag ha en mindre musikanläggning där, soft musik när jag vräker mig i soffan och lite hurtigare :rofl: när jag jobbar vid arbetsbordet.

Kort sagt ett rum man kan stänga in sig i och "vara för sig själv en stund".
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

En laptop på soffbordet är faktiskt inget fel, det är ett krav! Men den måste vara snygg, färgglad och matcha gardinerna. (Japp, min gör det! :D)

Funderat på att köpa luftfuktare? Eller kanske börja med en enkel sort, en behållare som man hänger på ett element nära växten ifråga?

Min laptop är snygg men vit, så den syns knappt på det vit soffbordet. :D
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

Vi är två personer i en femma :eek: så vi har löst de extra rummen så här:

-Datarum (används flitigt hehe, har varsitt skrivbord. Även bra att samla viktiga papper, räkningar etc. i)
-Kombinerat gym/akvarierum
-Blivande bio/avslappningsrum
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

I en femma?! Då är ni inte trångbodda iaf. :D

Jag tyckte det var mycket med ett extrarum. :p
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

Tycker som många andra att ni ska ha det som kontor/arbetsrum. Är jätteskönt med ett sånt rum som man kan stänga dörren till när man vill. Ska man sy t ex gardiner eller pyssla med annat är det skönt att inte behöva plocka undan det hela tiden utan kan ha det framme tills man är färdig.
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

Jag håller med andra att ni ska ha det som kontor/arbetsrum av något slag. Släng in en praktisk bäddsoffa också, så har gästerna någonstans att sova när de är på besök.
 
Sv: Tips mottages tacksamt!

Skulle jag också gjort, och kanske satsat lite extra på extra fina köksmöbler. Ett fint kök kan vara väl så mysigt för middagar.
 

Liknande trådar

R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Lager
·
Hemmet I maj ska vi flytta till nytt, en 3a på 70 kvm i ett hus byggt på 50-talet. I alla rum utom vardagsrum och badrum ligger fula...
Svar
11
· Visningar
10 591
Senast: Winni
·
Hemmet I veckan flyttar vi in i nya lägenheten *wiiie*, men då vi hyr i andrahand så finns lite möbler kvar. De mesta ska in i ett förråd, men...
Svar
11
· Visningar
4 454
Äldre Jag har precis flyttat till större boende, efter att ha bott i diverse små lägenheter med enbart ett till två fönster. Nu har jag en...
Svar
0
· Visningar
635
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp