Tips och goda råd..

Bewildered

Trådstartare
Hejsan.. ytterligare en knepig tråd från mig.

Fick reda på igår att mina drömmars lilla sto, en quarter efter Shining Fox (e: Shining spark u: Fox Anne) som stod nere i Frankrike fick sina ben sönderslitna av sin ägare bara nån månad efter att jag stack.. jag vet inte ens om hon lever fortfarande - men OM hon gör det..

Är det Någon som vet hur mkt det går på att transportera en häst från Lyon till sverige?

Och kan man anmäla en belgare för idioti och djurmisshandel?

Lever "min" lilla Blondie fortfarande så SKA hon hit, om jag så ska behöva gå ner till Lyon och köpa henne under pistolhot. Hon var en liten plutt då för ett år sedan, tre år och lite småtunn, men hon utvecklades så fint och visade så mkt talang att hennes ägare borde käppjagas till havs för det han gjorde.

Citat från min kollega därifrån "He broke her legs when she got bitted up".

Nu ska jag gråta en skvätt i mitt kaffe och svära över alla hjärtans dag och det faktum att allt fint och oskuldsfullt i den här världen verkar slås sönder.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips och goda råd..

Men fy! Hoppas du kan ta hem henne! :(

Jag har bara tagit hem från Tyskland o det brukar kosta en sisådär 500 Euro.... Jag antar att du måste göra en exportbesiktning iallafall....
När jag kollade vad det skulle kosta från Italien var det mkt dyrare dock....

Jag vet ett bra transportbolag, familjeföretag, som kör hela Europa.

Men VAD gjorde idioten!?!?! :eek: :mad:
 
Sv: Tips och goda råd..

Blondie är/var en mycket speciell häst, jag red in henne där nere... "Chefen" var rädd för henne så han vågade bara skritta på henne medan jag red stora snabba och små långsamma galoppvolter med mjuka stops och långsamma fina rollbacks.. vi hade tom börjat spinna...

Hon slängde av alla utom mig vid högre fart än skritt, inte så att hon bockade eller stack, hon bara vände på en femöring i hundranitti knyck... Hon är/var en kämpe med mycket personlighet men med ett hjärta av guld.. Hon pussades (till och med plutade med läpparna!) och kramades när man ridit och hon var nöjd och glad.. :love: den enda häst jag sett som verkligen kunde LE! Hela hästen strålade lixom.. Jag var den enda som kunde fånga henne är hon var lös med :rofl:

jag tror att han skulle "knäcka" henne och helt sonika band ihop benen på henne - misstänker någon form av hobbles i kombo med en skarp inbindning bett-svans eller bett-ben... han är ett as - på riktigt.. En av de stora anledningarna till att jag blir så rabiat när folk börjar prata om sporrar, skarpare bett och inspänningen/inbindningar...

jag vet inte hur jag ska ha råd att köpa loss henne.. eller för den delen transportera upp henne, jag är ju bara student.. Fanken, lever hon så ska hon hit, jag får väl sälja lägenheten eller börja nattjobba eller något..
 
Sv: Tips och goda råd..

Låter som om hästen förhoppningsvis fått somna in..."He broke her legs..." säger en del. Har du möjlighet att kolla upp det??? Annars håller jag tummarna för att du kan göra en behjärtansvärd insats...blir rasande när jag hör om dylikt:mad: :cool:
 
Sv: Tips och goda råd..

Låter som om hästen förhoppningsvis fått somna in..."He broke her legs..." säger en del. Har du möjlighet att kolla upp det??? Annars håller jag tummarna för att du kan göra en behjärtansvärd insats...blir rasande när jag hör om dylikt:mad: :cool:

Jag har lite tur i oturen så "chefen" har blivit utslängd av "pappsen" (som äger allt..) och pappsen har jag en chans att få kontakt med och få ett vettigt svar ur..

"Chefen" är ett kräk, du skulle bara veta vilka helveten han utsätter sina hästar för.. åtminstone två av hans hingstar går på smärtstillande så dom blir "ridbara".. En har en förstörd rygg och en har han ridit sönder i bogarna, så risken/chansen finns att Blondie finns kvar.. hade det varit en "normal" människa så ahde Blondie inte funnits mer garanterat, men "chefen" är så pass överjävlig och hjärtlös att det mkt väl finns en möjlighet att han lappat ihop henne så gott det gott och betäckt henne..
 
Sv: Tips och goda råd..

:eek: ...låter som rena mardrömmen...Håller tummarna för att du kan göra en insats i så fall!!!
 
Sv: Tips och goda råd..

Men usch, att det finns såna människor.... :cry:

Hoppas du kan göra något år det! :crazy:
 
Sv: Tips och goda råd..

Men usch, att det finns såna människor.... :cry:

Hoppas du kan göra något år det! :crazy:

Tja, helst av allt hade jag nog velat slå något hårt i skallen på "chefen" en spade, ett baseball trä, en yxa eller varför inte en stekpanna? >.< Jag klandrar mig själv lite för Blondies öde.. jag kunde/borde/tänkte ju ta med henne hem, ta henne bort därifrån.. fattar fan inte varför jag inte gjorde det!

På sätt och vis hoppas jag att Blondie är i Trapalanda så ingen kan göra henne illa igen... å samtidigt så hoppas jag att hon finns kvar i såpass vettigt skick att jag kan hämta hit henne..

Man kan inte rädda alla.. men man kan kanske rädda en?
 
Sv: Tips och goda råd..

usch vad hemskt. men om du mellan tummen och pekfingret anar hur mycket du kommer behöva för att köpa loss henne och transportera henne?
har du några bilder på henne?
 
Sv: Tips och goda råd..

usch vad hemskt. men om du mellan tummen och pekfingret anar hur mycket du kommer behöva för att köpa loss henne och transportera henne?
har du några bilder på henne?

tio till trettio tusen tror jag.....

Tjadu... bara pappersbilder... vågade inte ta med min digicam ner nämligen...
 
Sv: Tips och goda råd..

Usch vilken historia.... Håller alla tummar o tår på att allt löser sig för Er och ser verkligen fram emot fortsättningen på denna historien!
 
Sv: Tips och goda råd..

men kolla upp lite närmare vad det kan kosta och hör av dig på pm när du vet lite närmre. allt löser sig.
 
Sv: Tips och goda råd..

*KL*

Jag har fortfarande inte hört något från ägarna om henne... Så fort jag vet något så skriver jag det här.. han kanske svarar på mitt mail i kväll.. håll alla tummar ni har!
 
Sv: Tips och goda råd..

Gud vad tråkigt!!!
och vilken idiot!:devil:
Var det så illa att hon verkligen bröt bena hoppas jag dom tog bort henne omgående, men kanske menade han att hon skadades sig såpass illa att hon inte blir ridbar...:crazy:
Och då kan du vara den räddande ängeln, för det där stället låter sjukt...

Hoppas iaf att allt går bra och att du får några goda nyheter från "pappsen"..;)
 
Sv: Tips och goda råd..

usch o fy vilken hemsk och tråkig historia!
Det är ju alltid lätt att vara efterklok.. man kan ju inte veta vad som kommer hända. Hoppas det löser sig!
Annars kan du kanske starta en insamling här på buke??? Det finns nog många som skulle stödja en sån grej, iaf jag :)
Bara tanken på hur hästar har det i sydeuropa gives me the creeps :eek:
 
Sv: Tips och goda råd..

jag kollar min mail och kollar min mail och kollar min mail.. inge svar.. Fanken!

Jag har börjat förbereda mig på att ev. sälja min lägenhet för att skaffa fram pengarna... >.< men det är dumt att gå händelserna i förväg.. hon kan ju vara död redan.. :cry: Så fort jag vet om hon lever så ska jag försöka reda ut hur mkt pengar som behövs och hur mkt jag kan skramla ihop.. jag har ett par ganska fina hållhakar på den familjen som jag kan använda om saker skulle bli riktigt "ugly"..


Har han inte svarat innan helgen så ringer jag till dom...
 
Sv: Tips och goda råd..

hmm jäla drit, ja du måste ju ringa, mail är lätta att ignorera! :mad: :cry:
 
Sv: Tips och goda råd..

hmm jäla drit, ja du måste ju ringa, mail är lätta att ignorera! :mad: :cry:

Jo.. jag vet.. helst av allt hade jag eg velat åka ner dit på en gång med pengar i fickan... >.< och ett hagelgevär i bältet.. (laddat med salthagel.. såd et svider men inte dödar.. ;) :devil: )


Allihopa, Tusen TACK för ert stöd! Det värmer och lugnar något otroligt.. Ni ger mig tilltron till att om hon fortfarande lever så kommer det fixa sig! Tack, tack, tack för att jag får låna er styrka!
 
Sv: Tips och goda råd..

Jo... det är lite svårt med min "skvallertant" han har en tendens att använda ordet "broke" på alla möjliga skador.. allt han verkade veta var att det hände en olycka med hennes ben när "sonen" skulle knäcka henne.. typ. Men han har inget hört om att dom skulle avlivat henne, bara att benen är paj...

på sätt och vis, som jag skrev innan, hoppas jag att hon står på ängarna i trapalande, och på sätt och vis så hoppas jag innerligt att hon lever och är i någotsånär skick...

Gudars.. jag kan inte sluta tänka på henne..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp