Bukefalos 28 år!

Tips och ideér mottages

R8n

Trådstartare
Det är såhär att min mammas hund köptes mest som sällskap och promenadkompis. Dock visste vi i bakhuvudet att denna hund kunde bli mer krävande pga raserna i honom (Västgötaspets, Border Collie och papillon)
Han är 1 år och 4 månader nu.

Han kan lite vardgaslydnad (sitt, ligg, stanna) som han offtast lyssnar på men inte alltid, ser han sina lekkompisar eller får upp något gott i nosen så hör han inte ett dugg.

Han är även dålig på att ta ögonkontakt på promenader vilket gör det svårare att få honom att göra som vi vill.
Men när han väl är uppmärksam på mig (jag som tränar honom pga att min mamma inte kan) så lär han sig det jag vill jättefort.

Men det är främst 3 saker jag verkligen har problem med.

1.

Han biter i kopplet, gjorde han redan som valp och har jag försökt med det mesta, sätta honom så han får lugna ner sig, leka bort det med en leksak, ignorera m.m

Det enda som hjälper är att ta tag i honom och lägga ner honom på sida så han lugnar ner sig men efter 5 meter är han på kopplet igen. Och försöker man ta i honom så försöker han ofta bitas och det har gått hål 1 gång. Tar ungefär 10-15 sekunder att fa tag i honom och undvika tänderna och när man väl håller i honom (sidan av halsen eller nackskinnet) så kan han tjuta till (panik?) jag vet att jag inte gör illa honom.

Han är dock inte sådan här varje gång utan det är mest på vissa vägar. Det är dock färre gånger detta inträffar nu men när det händer så är det iriiterande och folk tittar och himlar med ögonen vilket får mitt självförtroende att svikta.

2.

Han drar. Har aldrig stött på detta problem tidigare då våra andra hundar har tagits över som vuxna, väluppfostrade hundar.

Har provat med att stanna och vänta tills han kommer till mig och sätter sig detta fungerar inte.
Har även provat med att byta riktning när han drar men det hjälper inte heller.

3.

Om vi går på vägar där det inte är folk i närheten hela tiden så vill han gärna springa långt före om det dyker upp en person baikfrån. Då springer han med öronen bakåt och svansen nästan mellan benen, hjälper inte att avleda med godis har inte provat leksak. Förstår inte vad detta kan bero på alls. Tips på hur jag får honom tryggare i sådana situationer?

Vill bara få en väluppfostrad hund som min mamma kan vara säker med ute (har problem med axlar och knän så det är inte bra för henne när han rycker och sliter i kopplet med tänderna och inte heller när han drar)

Förstår om ni inte orkar läsa hela inlägget, det blev längre än jag tänkt mig.
 
Sv: Tips och ideér mottages

Något som också är bra att veta är att han är anmäld till en fortsättningskurs som börjar i juni. Men vill få bukt på hans problem innan dess...

Någon?
 
Sv: Tips och ideér mottages

1. Ta inte tag i han och tryck ner han på sidan! Säg nej, ta bort kopplet från munnen och fortsätt gå. Kanske skaffa en metalllänk som ni sätter mellan halsband och koppel, inte så kul att tugga på.
2. Hur konsekventa har ni varit med att stanna och vänta tills han slutar dra och tar ögonkontakt? Hur länge har ni hållit på innan ni gett upp? Jag har kört, stanna->ögonkontakt->godis->fortsätta gå
3. Kalla han till sidan och ignorera, förutsätter att ni får ordning på punkt 1+2 först
 
Sv: Tips och ideér mottages

1.

Han biter i kopplet, gjorde han redan som valp och har jag försökt med det mesta, sätta honom så han får lugna ner sig, leka bort det med en leksak, ignorera m.m

Det enda som hjälper är att ta tag i honom och lägga ner honom på sida så han lugnar ner sig men efter 5 meter är han på kopplet igen. Och försöker man ta i honom så försöker han ofta bitas och det har gått hål 1 gång. Tar ungefär 10-15 sekunder att fa tag i honom och undvika tänderna och när man väl håller i honom (sidan av halsen eller nackskinnet) så kan han tjuta till (panik?) jag vet att jag inte gör illa honom.

Nej, det hjälper inte att lägga honom på sidan, hade det gjort det hade han slutat, och ja. Han nafsar och tjuter nog i panik. Att ta tag i en hund och hålla fast/lägga ner resulterar till 99 procent alltid i ren panik för hunden. För att den förstår inte vad du håller på med. En hund som lägger sig på rygg för en annan hund i ren underkastelse/fredsmäkling gör det för att den själv har valt det och inte för att en dominant hund kommer och håller fast/trycker ner. Det kan förvisso se våldsamt ut, men man får tänka på att det ligger en hel del hundspråk bakom för att en hund ska lägga sig för en annan, så snälla låt bli den metoden för hundens skull. Den blir bara otrygg.
Ainon gav ett bra tips på hur ni kan göra.


2.

Han drar. Har aldrig stött på detta problem tidigare då våra andra hundar har tagits över som vuxna, väluppfostrade hundar.

Har provat med att stanna och vänta tills han kommer till mig och sätter sig detta fungerar inte.
Har även provat med att byta riktning när han drar men det hjälper inte heller
Konsekvent konsekvent konsekvent. Hundar är inte dumma!
Får han rasta av sig ordentligt ibland tex i rastgård/busa med någon annan hund? Låt honom göra något liknande innan ni övar på att gå fint i kopplet tex.



Vill bara få en väluppfostrad hund som min mamma kan vara säker med ute (har problem med axlar och knän så det är inte bra för henne när han rycker och sliter i kopplet med tänderna och inte heller när han drar)
Men när man skaffar sig en så pass aktiv hund får man räkna med att lägga en hel del jobb bakom, då kan man inte skylla på axelvärk med mera. Hunden är bara valpen än och det kommer nog att ta ett tag innan han är lugn och lydig.

Tålamod är det enda modet en hundägare behöver ha.
 
Sv: Tips och ideér mottages

Ett litet tips när han drar:
Dra tillbaka varje gång, sen kan du även testa att snurra kopplet framför näsan på honom, om han går före dig så får han en smäll på nosen. han lär sig snabbt att inte dra då.
 
Sv: Tips och ideér mottages

Angångde koppeldragande

Jag har själv en hund som varit Otroligt jobbig när det gäller att gå i koppel (och kan fortfarande vara till och från). Min är en sån som går bra utan koppel men när det sitter på är de precis som hon vet att vi håller all koll...:grin:

Rycka i henne hjälper inte, jag skulle kunna rycka halsen av henne innan hon bryr sig..dock tar hon väldigt illa vid sig om man träter på henne. Så de jag gjort när hon passerar mig är att gått mot henne och typ mummlat "fy vilken dum hund, fy dej" och sett till så hon blivit att backa bak till rätt position. Då har jag stannat, tagit ett djupt andetag och sagt "Gå här" sedan har jag uprepat detta några gånger så brukar de gå bra.
De dagar hon har en super jobbig dag kan jag få träta på henne lite längre, och hopplösa dagar har jag fått sagt "gå här i från" för att hon verkligen ska lyssna.
Det viktiga är att du släpper irritationen efteråt och gör det behagligt för hunden att gå på rätt ställe!
Sedan har jag ett komando för "gå och nosa gör va du vill" som hon får då och då...
 
Sv: Tips och ideér mottages

Att vira kopplet runt nosen, och att slå till hunden när den inte lyder, räknas som misshandel av djur. Gör du detta på en brukshundklubb blir du utesluten från SBK pga dåligt hundägarskap.
Det finns alltid possitiva metoder att lösa problem på, istället för att utsätta hunden för obehag vilket bara leder till en otrygg och ledsen hund // Hälsningar från utbildad SBK instrutör
 
Sv: Tips och ideér mottages

Alla brukshundklubbar i Sverige har öppen träning en gång/vecka, det är kostnadsfritt och du har hjälp av utbildade instruktörer vid varje träningstillfälle, så uppsök din närmsta BK så får du hjälp med din vovve. Lycka till
 
Sv: Tips och ideér mottages

Att vira kopplet runt nosen, och att slå till hunden när den inte lyder, räknas som misshandel av djur. Gör du detta på en brukshundklubb blir du utesluten från SBK pga dåligt hundägarskap.
Det finns alltid possitiva metoder att lösa problem på, istället för att utsätta hunden för obehag vilket bara leder till en otrygg och ledsen hund // Hälsningar från utbildad SBK instrutör


Skrev jag att ts skulle vira kopplet runt nosen? :confused: Nej det gjorde jag inte!
Jag skrev att hon kan snurra det framför hunden, alltså veva i en cirkel framför den, går den framför dig får den en tutch av kopplet.
Är detta missahandel?
 
Sv: Tips och ideér mottages

Det var faktisk en hundtränare (tror dock inte att h*n var färdigutbildad) som sa att vi skulle slänga honom på sidan. Ska sluta med det på en gång.

2 gånger i veckan får han busa av sig ordentligt med en finsk lapphund som är han bästa kompis. Ska prova efter ett sådant tillfälle.


Hur konsekventa har ni varit med att stanna och vänta tills han slutar dra och tar ögonkontakt?

Vi har stått i upp till 10 minuter. Det enda han gör är att stå och pipa, eller också hittar han på annat som att leka i snödrivan bredvid.

Ska prova det du nämnde, och en metalllkedja ska införskaffas.
 
Sv: Tips och ideér mottages

Ett litet tips när han drar:
Dra tillbaka varje gång, sen kan du även testa att snurra kopplet framför näsan på honom, om han går före dig så får han en smäll på nosen. han lär sig snabbt att inte dra då.


Men att dra tillbaka hunden varje gång den drar förstör väl bara hundens hals/nacke? Och att snurra sådär med kopplet blir han bara rädd för. (Har inte gjort det mot honom men mot anfallande hund)
 
Sv: Tips och ideér mottages

Det hade jag ingen anning om. Ska kolla upp detta!
 
Sv: Tips och ideér mottages

Måste bara skriva det som hände på våran promenad idag:

Idag gick jag och hunden själva så tog på honom våran gamla hunds spårlina som är 10 m. Och han blev så lycklig!

Sprang runt som en dåre i snödrivorna och verkligen levde livet.
Kan inte ha honom lös då han dels inte kommer på inkallning och dels så är han inte viltren, jagar allt utom katter och fåglar.

Spårlinan är ju mycket tynnre än hans koppel och jag blev rädd att han skulle bita av nylonlinan när han började så jag röt i ett ganska skarpt NEJ åt honom och han tittade upp på mig och jag klickade med klickern, vet inte om det var rätt eller fel men han bet inte i linan resten av vägen hem iaf.

Ska ta minst 2 promenader i linan per vecka.

Kanske ett steg i rätt riktning?
 
Sv: Tips och ideér mottages

Missuppfattade ditt snurrande, (tyckte du skrev surrade), men att tatcha en hund med kopplet på nosen eller någon stans på kroppen överhuvud taget, i uppfostrings syfte, dvs medvetet, är inte heller ok. Om du går en kurs och gör sådana saker så blir du avstängd från kursverksamheten.
 
Sv: Tips och ideér mottages

Jag har en västgötaspets (renrasig), han kräver 3000% konsekvens, hela tiden. Det hela försvåras av att han inte är en koppelhund (insåg vi för inte så länge sedan - han är 2,5 år...). Att gå i koppel strider mot hela hans arv och genuppsättning - västgötaspetsar var ju ursprungligen gårdshundar som gick lösa och vaktade sin gård. Vi har honom lös när vi kan och då håller han sig hela tiden i närheten, övrig tid har vi - numera - flexikoppel på honom och har upptäckt att det är vad som fungerar bäst. Naturligtvis ska han fortfarande uppföra sig, vilket han också gör, mycket bättre än när vi har vanligt koppel.
 
Sv: Tips och ideér mottages

Saken är ju tyvärr den att våran kille inte går att ha lös då han jagar det mesta som rör sig. Men märkte idag att han fungerade mycket bättre i spårlina än i vanligt koppel.

Flexi törs vi inte använda, det skulle han bita av i ett enda hugg och vi har inte en anning om vart han skulla ta vägen sedan. Ska dock testa med sele på honom. Fick det tipset av någon här i tidigare tråd som också hade koppelbitande hund.
 
Sv: Tips och ideér mottages

Fast flexit har ju en bit brett nylonband som säkert tål en del. "Tråden" borde han ju rimligen ha lite svårare att komma åt.
 
Sv: Tips och ideér mottages

Jo, det är klart. Men samtidigt om han skulle komma åt den smala tråden så skulle den nästan garanterat vara av på en gång.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 277
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
749
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 271
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 368
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp