Tips och inspo till enkla terränghinder/ naturbana önskas!

Kristall10

Trådstartare
Vi har en läggda på ca 2 ha som vi inte använder. Skulle vilja göra någon typ av naturbana där till dottern och hennes ponny. Typ väldigt låga hinder, rida slalom osv. Så jag behöver hjälp med tips och idéer på roliga ”övningar” att göra.
Allt måste gå att ta bort när snön kommer.

Det jag kommit på hittills är stockar att både hoppa och trava cavaletti över. Stubbar att rida slalom mellan. En smal vinklad gång att styra igenom. Bygga något lågt hinder av avsågade lastpallar.
Bildäck har jag några som jag kan använda, tips på vad jag kan göra med dem?
 
Vi har en läggda på ca 2 ha som vi inte använder. Skulle vilja göra någon typ av naturbana där till dottern och hennes ponny. Typ väldigt låga hinder, rida slalom osv. Så jag behöver hjälp med tips och idéer på roliga ”övningar” att göra.
Allt måste gå att ta bort när snön kommer.

Det jag kommit på hittills är stockar att både hoppa och trava cavaletti över. Stubbar att rida slalom mellan. En smal vinklad gång att styra igenom. Bygga något lågt hinder av avsågade lastpallar.
Bildäck har jag några som jag kan använda, tips på vad jag kan göra med dem?
Bildäcken kan man antingen gräva ner så halva sticker upp, eller om man vill ha lite högre, ställa de på backen och lägga upp jord mot de, så de står stilla. Halm/höbalar. Kanske om möjlighet finns göra en liten damm man kan rida i så de vänjer sig vid vatten.
 
en bro? (behöver ju inte vara hög, tänk WE hinder). Grind (rep) som ska öppnas? Liten volt med nåt i mitten + lågt staket. Enklare smal stig att rygga i, lite högre stubbe att sitta av/sitta upp, volt i volt i volt (2 eller 3 olika storlekar som har en gemensam startpunkt, då kan man växla gångart/tempo när man byter voltstorlek).
 
Bildäcken kan man antingen gräva ner så halva sticker upp, eller om man vill ha lite högre, ställa de på backen och lägga upp jord mot de, så de står stilla. Halm/höbalar. Kanske om möjlighet finns göra en liten damm man kan rida i så de vänjer sig vid vatten.
Tack för tipsen! Ska vara väldigt låga hinder så kanske kapar bildäcken och ställer dom i en ram så det blir lagom höjd. Vi kan tyvärr inte gräva och göra åverkan på marken då vi dels arrenderar men även vill kunna använda läggdan till bete om det behövs. Vi använder den bara om det är en riktigt torr sommar så övriga betet tar slut då den ligger lite avigt till.
 
en bro? (behöver ju inte vara hög, tänk WE hinder). Grind (rep) som ska öppnas? Liten volt med nåt i mitten + lågt staket. Enklare smal stig att rygga i, lite högre stubbe att sitta av/sitta upp, volt i volt i volt (2 eller 3 olika storlekar som har en gemensam startpunkt, då kan man växla gångart/tempo när man byter voltstorlek).
En bro hade ju varit roligt! Ska se vad vi kan konstruera utan allt för mycket jobb 😄
Ja, några volter av olika storlek på något sätt har jag funderat på. Ska se hur vi kan ordna det.
 
Eftersom du vill att det ska kunna plockas undan så tänker jag WE-hinder istället för terräng/naturbana. Man kan få till rätt bra WE-hinder med små medel på hemmaplan.

-Bro
-Pinnar att rida slalom mellan
-Repgrind: Två hinderstöd och en longerlina blir en enkel repgrind. En mycket nyttig övning!
-Flytta muggen: Två hinderstöd eller liknande och en mugg stor nog att sättas upp och ner på hinderstöden. Man ska sen göra halt mellan och flytta muggen från det ena till det andra stödet.
-Bord med en vattenkanna (utan vatten): man ska göra halt bredvid och lyfta upp kannan ovanför huvudet och ställa ner den igen och hästen ska stå helt still under tiden.
-Tunnor: tre tunnor som ställs som en triangel och sen ska man rida i ett mönster (likt en treklöver) med volter runt dem.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Lipperta
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 139
Senast: KSF
·
Träning Har nyss skaffat mig en valack, som jag nu tänkte börja skola i lite hoppning. Han har bara stått hos tidigare ägaren nu i 1 års tid...
Svar
0
· Visningar
990
Senast: Casse
·
Ridning Rider en jättehärlig kille på 6 år, lite trots och "valp" finns kvar i honom men överlag är han supergo. Vårat största problem...
Svar
1
· Visningar
1 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp