Tips och råd angående människoälskande valp

prickigstrumpa

Trådstartare
Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd. Han är 4,5 månader gammal i dagsläget och jag har ett litet problem. Det är värt att understryka att jag är oerhört tacksam över hur glad och snäll han är mot allt och alla, han älskar verkligen livet och det är inget jag vill ta bort från hans personlighet. Däremot när han var nyinflyttad tog sig en person friheten att vissla på honom och gå fram och klappa på honom (utan att be om lov...). Jag blev väldigt störd över det, då personen alltid är runtomkring där jag bor (jag känner inte personen och personen är väldigt obehaglig). Plötsligt blev det jätte jobbigt att gå ut med valpisen för personen i fråga fångade all uppmärksamhet. så fort valpen såg personen blev han knäpp och ville bara dit med svansen och kroppen svängandes från ena till andra sidan. Koppelträningen gick inte, promenaderna blev störda, uppmärksamheten på mig blir som bortblåst. I alla fall så gjorde jag som man bör, jag sa ifrån när personen gick rakt fram och klappade min valp när jag hade honom i famnen och var på väg in till mitt hem. Det var nog, så fruktansvärt obehagligt med människor som tar sig friheten och kommer inpå en på det viset! Jag bad personen att sluta vissla på oss och sluta klappa min hund. Därefter behövde jag säga ifrån någon gång till men sen var det rätt så okej, jag lyckades fånga min valps uppmärksamhet bättre och det är ju självklart fortfarande ett jobbigt moment varje gång man går förbi personen men det funkar bättre nu när personen inte längre förvärrar det med visslingar osv.

För ett tag sedan (förra veckan) hände det igen, personen visslade men denna gången på mig. Går mot mig från långt avstånd och jag får min valp att sitta. när personen kommer fram blir det obehagligt och jag känner en hotfull attityd. då blir jag tillsagd att min valp inte får lukta på buskar/grönska i området för att det är äckligt när det ligger bajs överallt. Jag blir självklart jätte förvånad över anklagelsen och säger att jag förstår att personen tycker det är äckligt med allt bajs överallt för det tycker jag med och det är anledningen till varför jag ALLTID plockar upp hundbajset från MIN hund, som inte ens bajsar i området (vi har vår lilla runda där valpen hittat sin favoritplats längre bort). Personen säger att min hund precis bajsade i busken varpå jag förklarar för honom att han nosar på buskarna, precis som vilken hund som helst och han redan har uträttat sina behov (vi var på väg hem). Personen säger då till mig på skarpen att min hund inte får nosa på buskarna, varpå jag ifrågasätter och personen kort förklarar "nej, jag tycker inte det, det är inte okej". Till slut blir jag så arg att jag säger att "Det är helt absurt att min hund inte skulle få nosa i området, jag kommer ta detta med hyresgästföreningen!". Därefter gick vi.

Jag har inte vågat ta upp detta med min förening för jag är rädd att personen kan göra något då personen redan visat sig vara gränslös och obehaglig. Jag måste numer undvika all form av grönska i närheten av där vi bor och försöka få min valp att gå fot tills vi kommit längre bort då jag är rädd att personen lagt ut farliga saker för hundar i området (min valp blir knäpp när vi närmar oss vårt område och nosar som en galning, till saken hör att här legat en hel del konstiga saker redan i buskarna som vitlöksbrödbitar, choklad, chips etc.). Jag känner mig så trängd i mitt eget hem och det är SÅ jobbigt att min valp, som inte är lika nyfiken längre fortfarande ser nyfiken ut när han ser personen... jag vill verkligen att min valp ska bli vaksam mot personen i fråga och förstå att den inte är snäll eller vill oss väl. Jag vill inte att min valp ska bli hatisk eller aggressiv, jag vill inte se skäll eller morr, jag vill att min hund ska ignorera och vara "vaksam" mot SPECIFIKT denna personen. Till saken hör att personen jobbar i området och det gör allt ännu mer obehagligt... Har ni tips och råd som inte tar bort det fina med min valps människoälskande egenskaper men som får honom att ändra betingningen till just denna personen? Har någon varit i en liknande situation? Jag har funderat på att flytta men det känns inte som att jag ska behöva tvingas till det, vad tycker ni? Jag vågar inte klaga till min hyresvärd eftersom personen jobbar i området och vet var jag bor...
 
Alltså, jag förstår ju varför du tycker att människan är obehaglig, men varför ska valpen behöva bli "vaksam" för det? Det låter inte så sunt, i mitt tycke. Och det är ju heller inget som du kan få fram träningsmässigt utan väldigt tveksamma metoder. Jag förstår att du inte gillar personen, men det är inget som du behöver överföra på din valp.
 
Kan tillägga att jag ignorerar personen fullständigt och fortsätter dit jag var på väg med fokus på mig och valpen i hopp om att min valp ska följa mitt beteende till slut men det funkar inte helt bra. I mötet med personen när den var obehaglig mot mig satt min valp blixt stilla hela samtalet, viftade inte på svansen och försökte aldrig söka kontakt med personen, det var som att valpen kände av stämningen då.
 
Alltså, jag förstår ju varför du tycker att människan är obehaglig, men varför ska valpen behöva bli "vaksam" för det? Det låter inte så sunt, i mitt tycke. Och det är ju heller inget som du kan få fram träningsmässigt utan väldigt tveksamma metoder. Jag förstår att du inte gillar personen, men det är inget som du behöver överföra på din valp.
Håller med. Detta låter inte som ett hundproblem, utan ett månniskoproblem.
 
Alltså, jag förstår ju varför du tycker att människan är obehaglig, men varför ska valpen behöva bli "vaksam" för det? Det låter inte så sunt, i mitt tycke. Och det är ju heller inget som du kan få fram träningsmässigt utan väldigt tveksamma metoder. Jag förstår att du inte gillar personen, men det är inget som du behöver överföra på din valp.
Kanske inte behöva bli vaksam, men jag tycker det blir jobbigt när personen är obehaglig mot mig och så står min valp och vill till personen... Känns retligt som bara den att behöva fastna nära personen som får uppmärksamhet av min valp så fort vi går ut.
 
Kan tillägga att jag ignorerar personen fullständigt och fortsätter dit jag var på väg med fokus på mig och valpen i hopp om att min valp ska följa mitt beteende till slut men det funkar inte helt bra. I mötet med personen när den var obehaglig mot mig satt min valp blixt stilla hela samtalet, viftade inte på svansen och försökte aldrig söka kontakt med personen, det var som att valpen kände av stämningen då.
Vänd o gå åt andra hållet. "Rör inte min valp!" Vi tränar. Du har ingenting med det att göra. Ge faan i mig. etc..
 
Fast det stör ju bara dig, som inte tycker om personen ifråga.
Ja, och det stör min träning med min valp och försvårar det för oss i hur min valp beter sig i koppel runt personen. Jag är medveten om att det inte är min valp som stör sig, men om en person med synligt missbruksproblem som berättat att han inte får träffa sin fru och sina barn vill köpa hund för den anledningen känns det inte bra att ha mig eller min hund runt honom. Jag kan inte direkt sluta gå ut med valpen, så min fråga är snarare hur jag ska göra för att våra promenader ska bli så bra för oss som möjligt.
 
Ja, och det stör min träning med min valp och försvårar det för oss i hur min valp beter sig i koppel runt personen. Jag är medveten om att det inte är min valp som stör sig, men om en person med synligt missbruksproblem som berättat att han inte får träffa sin fru och sina barn vill köpa hund för den anledningen känns det inte bra att ha mig eller min hund runt honom. Jag kan inte direkt sluta gå ut med valpen, så min fråga är snarare hur jag ska göra för att våra promenader ska bli så bra för oss som möjligt.

Okej, men det var ju inte hela frågan. Du undrade hur du kunde träna valpen att bli vaksam mot personen. Om det "bara" är så att du vill slippa personen, så är ju det allra bästa att bara ignorera helt oavsett om denne visslar, pratar med dig etc. Fortsätt gå, helt enkelt.
 
Vänd o gå åt andra hållet. "Rör inte min valp!" Vi tränar. Du har ingenting med det att göra. Ge faan i mig. etc..
Det har vi gjort, i början när personen visslade var det från lååååånga avstånd så nu ser min valp direkt personen från långt avstånd när den inte visslar. Vi går iväg så gott vi kan och undviker så mycket det går, tycker absolut inte det är jobbigt när det gäller exempelvis grannar som tagit sig friheten att klappa i förbifarten osv även om det kan vara oförskämt, blir bara glad själv när jag ser hur himla knäpp och söt min lilla valp ser ut när han håller på att gå i tusen bitar av all kärlek han vill ge medmänniskorna runt oss. Ibland får han, ibland får han inte och det förstår han i många fall utom just den obehagliga personen.
 
Okej, men det var ju inte hela frågan. Du undrade hur du kunde träna valpen att bli vaksam mot personen. Om det "bara" är så att du vill slippa personen, så är ju det allra bästa att bara ignorera helt oavsett om denne visslar, pratar med dig etc. Fortsätt gå, helt enkelt.
Jag kanske blev lite otydlig, ber om ursäkt, självklart vill jag ha en valp som ignorerar, jag vill endast att han ska va vaksam om personen skulle vara gränsöverskridande igen. Helst vill jag att både jag och valpen behandlar personen som luft. Och ja, att gå iväg är jätte bra men känns inte fint att dra valpen efter sig i kopplet (det har jag inte gjort vill jag tillägga) och valpen har svårt att tycka jag e rolig oavsett om jag lockar med rolig röst, bus, leksak, godis för att bli mer intressant. Någon gång har jag tagit upp min valp och lyft bort honom men vet inte om det är rätt sätt för min och valpens relation?
 
Känner ju mig rätt fånig som står där och lockar på min valp med alla knep jag har och valpen ändå tycker personen är mer intressant. Tack för tipset, det ska jag göra!
 
@prickigstrumpa Men varför "vaksam"? Vad tänker du att valpen ska göra om personen är gränsöverskridande igen?
Vi kanske tolkar vaksam olika, men exempelvis om personen skulle gå fram och försöka ge valpen något eller vissla så vill jag inte att min valp kastar sig ditåt (gäller enbart denna personen då övriga människor inte är samma problem, då funkar kontakten mellan mig och valpen jätte bra), då vill jag att min valp blir mer försiktig i form av att den söker min uppmärksamhet först och väntar in hur jag reagerar istället för att agera på den andra. vaksam är kanske fel ord men jag tänker mig mer att den ska följa min reaktion och inte agera på exempelvis personens lekinvit utan mitt OK. Visslar eller syns personen vill jag att valpen efter att ha hört/sett söker sig till mig och om jag ignorerar så följer den mig eller om jag stannar och tillåter så kan den "busa på". Vet inte om jag gör mig förstådd riktigt men detta funkar bra när andra människor dyker upp i omgivningen, då väntar den in vad jag säger men inte när det kommer till denna personen som på något vis lyckats betinga min valp på något sätt.
 
Skvallerträning ska jag kika på, tack! Varsågod kan han, lika så gå fint och hopp och lek. Min valp är så himla duktig och lättlärd, absolut inga problem för övrigt, vi har en jätte fin kontakt och kan gå utan koppel, kommer direkt på "hit", vill verkligen vara mig till lags i mestadels allt (är ju trots allt en liten valp fortfarande). När det gäller just att få tillåtelse eller söka tillåtelse så gör han det ofta självmant då jag vetat hur jag vill ha det från början och varit konsekvent, exempelvis kan han "titta" och han tittar mig i ögonen ofta på promenader. Jag har till och med fått frågan "hur lyckades du få han att lyssna på dig?" när han varit mitt i något annat (man ska inte kalla kommandon om man inte är säker på att valpen lyssnar vet jag om, men två gånger har det oväntat behövts och då har han direkt vänt tvärt och kommit till mig) och får ofta höra "så väluppfostrad och duktig din valp är". Problemet är med denna personen, inte andra, inte min kontakt med valpen i övrigt. Personen har gjort ett intryck eller avtryck på min valp sen han flyttade hem till mig och jag får det inte riktigt att släppa. Det är inte ett generellt bekymmer jag har utan just med en enskild specifik individ.
 
Tack för svaren i alla fall, även om det känns som att ni är väldigt kritiska mot mig. Ska läsa boken kontaktkontraktet och öva skvallerträning. Och funkar inte det så är det väl mig och min träning det är fel på, eftersom den funkar bra överallt utom då har jag väl misslyckats med något (vad verkar ni inte kunna svara på). Svårt bara att göra det annorlunda när det inte är något jag ens kunde tänka mig skulle ske. hade varit trevligt om någon hade erfarenhet av liknande undantag i hundars beteenden som kunde delat med sig och hjälpt mig förstå det bättre, men här verkar bara finnas fördomar..
 
Tack för svaren i alla fall, även om det känns som att ni är väldigt kritiska mot mig. Ska läsa boken kontaktkontraktet och öva skvallerträning. Och funkar inte det så är det väl mig och min träning det är fel på, eftersom den funkar bra överallt utom då har jag väl misslyckats med något (vad verkar ni inte kunna svara på). Svårt bara att göra det annorlunda när det inte är något jag ens kunde tänka mig skulle ske. hade varit trevligt om någon hade erfarenhet av liknande undantag i hundars beteenden som kunde delat med sig och hjälpt mig förstå det bättre, men här verkar bara finnas fördomar..

"Fördomar"? Vilka fördomar skulle det vara? Att du inte får de svar du söker betyder inte att någon som svarat i tråden är illvillig, har fördomar eller något annat. Du har ju fått flera tips? Boktips, ignorera, gå iväg, skvallerträning etc.
 
Tack för svaren i alla fall, även om det känns som att ni är väldigt kritiska mot mig. Ska läsa boken kontaktkontraktet och öva skvallerträning. Och funkar inte det så är det väl mig och min träning det är fel på, eftersom den funkar bra överallt utom då har jag väl misslyckats med något (vad verkar ni inte kunna svara på). Svårt bara att göra det annorlunda när det inte är något jag ens kunde tänka mig skulle ske. hade varit trevligt om någon hade erfarenhet av liknande undantag i hundars beteenden som kunde delat med sig och hjälpt mig förstå det bättre, men här verkar bara finnas fördomar..
Världen är ju full av puckade människor som inte gör som man säger, det kommer säkert att dyka upp fler efter den här. Jag rekommenderar en bra tränare för att reda ut vad det är du vill att hunden ska göra i den typen av situationer, och hur du ska komma dit. För det är det enda du kan påverka - dig själv och din hund. Hur andra beter sig kan du inte göra något åt, men du kan hitta strategier för er att hantera det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 598
Senast: ako
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 622
Senast: anna_panna
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 416
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 163
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp