Tips och råd angående människoälskande valp

"Fördomar"? Vilka fördomar skulle det vara? Att du inte får de svar du söker betyder inte att någon som svarat i tråden är illvillig, har fördomar eller något annat. Du har ju fått flera tips? Boktips, ignorera, gå iväg, skvallerträning etc.
Ja, fördomar då svaren verkar utgå från att vi inte tränat ordentligt, inte har en bra kontakt, eller tolkar "vaksamhet" som något negativt när jag tydligt beskriver att jag tycker om att min valp gillar människor och inte vill ha negativa beteenden. Jag undrar hur jag får min betingade valp att inte vara betingad i EN specifik situation som skiljer sig från hur vi vanligtvis har det i liknande situationer. Har nämligen inte hört om liknande förr.
 
Tack för svaren i alla fall, även om det känns som att ni är väldigt kritiska mot mig. Ska läsa boken kontaktkontraktet och öva skvallerträning. Och funkar inte det så är det väl mig och min träning det är fel på, eftersom den funkar bra överallt utom då har jag väl misslyckats med något (vad verkar ni inte kunna svara på). Svårt bara att göra det annorlunda när det inte är något jag ens kunde tänka mig skulle ske. hade varit trevligt om någon hade erfarenhet av liknande undantag i hundars beteenden som kunde delat med sig och hjälpt mig förstå det bättre, men här verkar bara finnas fördomar..
Snarare du som är överkänslig, jag ser inga fördomar.
 
Ja, fördomar då svaren verkar utgå från att vi inte tränat ordentligt, inte har en bra kontakt, eller tolkar "vaksamhet" som något negativt när jag tydligt beskriver att jag tycker om att min valp gillar människor och inte vill ha negativa beteenden. Jag undrar hur jag får min betingade valp att inte vara betingad i EN specifik situation som skiljer sig från hur vi vanligtvis har det i liknande situationer. Har nämligen inte hört om liknande förr.

Men att ni får vissa tips betyder ju inte alls att vi skulle utgå från att du inte tränat ordentligt. Men det är ju jättesvårt för oss som sitter på andra sidan av en skärm att veta precis hur du tränat innan? Därför blir svaren lite mer "generella" tips.

Jag förstår att du är frustrerad över situationen men det blir ganska så frustrerande för oss också när du vänder det mot oss för att du inte får "rätt" svar. Hoppas ni finner en lösning, lycka till.
 
Ja, fördomar då svaren verkar utgå från att vi inte tränat ordentligt, inte har en bra kontakt, eller tolkar "vaksamhet" som något negativt när jag tydligt beskriver att jag tycker om att min valp gillar människor och inte vill ha negativa beteenden. Jag undrar hur jag får min betingade valp att inte vara betingad i EN specifik situation som skiljer sig från hur vi vanligtvis har det i liknande situationer. Har nämligen inte hört om liknande förr.
Det är fö ingen som sagt att vaksamhet är något dåligt, men att "träna fram" det på en hund som inte har det naturligt och mot en enda person verkar både svårt och inte helt genomtänkt. Iaf om man tänker vad folk brukar mena med vaksamhet.
 
Snarare du som är överkänslig, jag ser inga fördomar.
Kan mycket väl vara så att jag är känslig, för detta är något jag tycker är väldigt obehagligt, jobbigt och har svårt att förstå hur jag jobbar bort eftersom det är ett undantag i hur valpen och jag fungerar ihop annars.
 
Jag tror att du behöver försöka säga till den mannen när du inte har hunden med dig. Som du beskriver det både trakasserar han och hotar dig, där behöver du våga säga ifrån så att du gjort klart för honom att du inte vill ha honom inpå dig - om du senare skulle behöva polisanmäla honom.

Men jag tror att du ska hålla hunden utanför, inte vilja att han ska känna av din sinnesstämning. Det blir nog inte bra i slutändan.
 
Skummat igenom och vad jag kan förstå, så vill du att din valp ska fortsätta älska alla människor, utom en specifik människa (just nu i af) som du tycker är obehaglig?

Valpar funkar sällan på det viset att de gör skillnad på folk och folk, såvida inte någon varit ordentligt illvillig mot dem och de inte kan avreagera från det i rimlig tid, så att försöka få hunden att ogilla den människan (och evt andra i framtiden baserat på hur du känner inför dem) lär inte funka och de råd du fått är det inget fel på direkt.

Personligen skulle jag nog sansat försöka förklara för personen i fråga att jag försöker träna min valp och det vore bra om vi fick göra det ostörda. Dock lite märkligt att människan alltid verkar finnas som störning när och där du ska träna..
 
Det är fö ingen som sagt att vaksamhet är något dåligt, men att "träna fram" det på en hund som inte har det naturligt och mot en enda person verkar både svårt och inte helt genomtänkt. Iaf om man tänker vad folk brukar mena med vaksamhet.
Om du läser mitt inlägg står det ignorera och vara "vaksam". i kombination med att jag förtydligar att jag inte vill att han får dumma beteenden borde det inte vara svårt att förstå vad jag menar till skillnad från vaksamhet och osäkerhet. Inleder också med att säga att jag inte vill bli av med egenskapen av att tycka om människor.
 
Om du läser mitt inlägg står det ignorera och vara "vaksam". i kombination med att jag förtydligar att jag inte vill att han får dumma beteenden borde det inte vara svårt att förstå vad jag menar till skillnad från vaksamhet och osäkerhet. Inleder också med att säga att jag inte vill bli av med egenskapen av att tycka om människor.

Ordet du kanske snarare söker är att valpen ska behärska sig?
 
Om du läser mitt inlägg står det ignorera och vara "vaksam".

Inleder också med att säga att jag inte vill bli av med egenskapen av att tycka om människor.

Kruxet är att man kan inte få både älska de flesta människor och att ignorera/vara vaksam mot några människor. Det går helt enkelt inte ihop.

Att lära en hund att ignorera folk rent generellt är inte så svårt, men det är tålamodskrävande och ju yngre hunden är, desto mer får man jobba för att själv vara mer rolig, mer intressant för valpen att fokusera på.
 
Skummat igenom och vad jag kan förstå, så vill du att din valp ska fortsätta älska alla människor, utom en specifik människa (just nu i af) som du tycker är obehaglig?

Valpar funkar sällan på det viset att de gör skillnad på folk och folk, såvida inte någon varit ordentligt illvillig mot dem och de inte kan avreagera från det i rimlig tid, så att försöka få hunden att ogilla den människan (och evt andra i framtiden baserat på hur du känner inför dem) lär inte funka och de råd du fått är det inget fel på direkt.

Personligen skulle jag nog sansat försöka förklara för personen i fråga att jag försöker träna min valp och det vore bra om vi fick göra det ostörda. Dock lite märkligt att människan alltid verkar finnas som störning när och där du ska träna..
Ja självklart, och han får gärna bli glad när han ser människor, jag kan bryta det och fånga uppmärksamheten utom med en. Jag vill ha liknande beteende från min valp som jag har i övriga möten med människor och hundar. Majoriteten av tiden befinner sig och rör sig personen i området och går jag ut är personen ofta i närheten. Vi går bort och då funkar det som vanligt med träningen, hade jag kunnat undvika personen hade jag gjort det men då hade jag förmodligen varit tvungen att flytta till ett annat bostadsområde. Även om personen inte längre stör som förr känns det som sagt som att valpen fått en betingning och det är den vill jag jobba bort.
 
Mitt problem är att beteendet valpen har är som jag önskar och fungerar bra med alla utom med en specifik person. kunde lika väl varit alla utom en specifik bil, buske, stolpe etc.
 
Jag skulle snarare gissa att det är din egna reaktion till människan som skapar valpen intresse, om den inte blir så med andra möter.
Ja så kan det mycket väl vara! Jag upplever inte att jag gör eller blir annorlunda just för att jag tänkt på att inte förmedla förstärkande och istället försökt vara roligare och fokuserat på mig och valpen som jag gör i andra situationer när uppmärksamheten drar åt ett annat håll, men kan faktiskt tänka på det mer när vi är ute, tack! Kan dock erkänna att min stämning vid senaste mötet var rätt så besvärad, kanske det som satt spår och jag som tolkar valpens fortsatta intresse fel...
 
Det där tror jag inte på, döda ting är inte gränslösa.
Om de associeras av en hund till något så kan det mycket väl ge ett beteende som skiljer sig från hur det i regel funkar annars. Ett bättre exempel kanske är en hund som inte är hundilsk men reagera på en mötande hund annorlunda jämfört med andra hundar, hände mig en gång med min förra hund som aldrig visat några tecken plötsligt blev helt galen mot en hund, sen aldrig igen.
 
Valpen gillar alla, det gör inte du.
Och det är en anledning till att låta valpen bestämma vem den hälsar på eller vad försöker du säga? Jag vill ha en hund som hälsar när jag säger att det är okej, oavsett vad min valp tycker. Detta då det exempelvis finns många hundrädda människor i vår värld som tycker min valp är söt men hade avskytt om jag lät den gå fram, oavsett hur mycket min valp tycker om dem.
 
Och det är en anledning till att låta valpen bestämma vem den hälsar på eller vad försöker du säga? Jag vill ha en hund som hälsar när jag säger att det är okej, oavsett vad min valp tycker. Detta då det finns många hundrädda människor i vår värld som tycker min valp är söt men hade avskytt om jag lät den gå fram, oavsett hur mycket min valp tycker om dem.
Men då är det ju det ni behöver träna på, oavsett vilken person det handlar om och vad du tycker om denne. Olika människor kommer alltid att vara olika värda för en hund, och det får man räkna med när man tränar.
Jag ser inte riktigt problemet? I ditt första inlägg skriver du ju att "det är ju självklart fortfarande ett jobbigt moment varje gång man går förbi personen men det funkar bättre nu när personen inte längre förvärrar det med visslingar osv. " Då går det ju åt rätt håll?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 637
Senast: ako
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 636
Senast: anna_panna
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 420
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 305
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp