Tips och råd angående människoälskande valp

Och det är en anledning till att låta valpen bestämma vem den hälsar på eller vad försöker du säga? Jag vill ha en hund som hälsar när jag säger att det är okej, oavsett vad min valp tycker. Detta då det exempelvis finns många hundrädda människor i vår värld som tycker min valp är söt men hade avskytt om jag lät den gå fram, oavsett hur mycket min valp tycker om dem.
Var fick du det ifrån?
 
Men då är det ju det ni behöver träna på, oavsett vilken person det handlar om och vad du tycker om denne. Olika människor kommer alltid att vara olika värda för en hund, och det får man räkna med när man tränar.
Ja, det låter logiskt och det gör vi, min valp får inte hälsa när jag inte tycker det är okej. Min fundering är ju hur jag får min valp att inte lägga samma värde i denna personen.
 
Men det kan du ju inte göra. Ditt jobb är att lära hunden att oavsett vem och hur mycket man gillar den så hälsar man inte förrän matte sagt att det är tillåtet.
Självklart och så försöker vi jobba. Men om min valp sätter sig ner och slutar lyssna på mig och bara tittar bort mot personen medan jag försöker fortsätta gå bort, ignorera, locka och vara lekfull gör inte momentet lättare. Han får inte hälsa på personen, det har han inte fått sen jag sa ifrån sista gången. Men att totalt ignorera mig gör han inte i möte med någon annan människa på samma sätt, då blir han bara överlycklig men fokus kommer alltid tillbaka på mig och jag använder samma knep.

Kan vara värt att nämna att det finns fler personer som hälsat på min valp sen den flyttade hit och i de situationerna fungerar det jätte bra med att jag bestämmer. Det jag inte förstår är varför det skiljer sig så oerhört.
 
Den här personen blev tydligen förnärmad när du bad honom att inte ha kontakt med din valp. Han (?) tog det personligt och ger nu igen med bisarra påståenden som att valpen inte får nosa etc. Det är härskarteknik och inget annat, från en kränkt man. Allt du kan göra är att ignorera honom, inte be om ursäkt för något eller ens förklara något. Ge dig inte in i diskussion. Jag vet att det inte är din uppgift att uppfostra vuxna män, men var rakryggad och stark och stå på dig i din attityd. Diskutera med honom behöver du inte göra, det blir en evig karusell och leder knappast till något.

(Inget svar på din fråga men ändå. Lycka till!!!)
 
Den mannen är väl en för stor störning för din valp i nuläget. Arrangera liknande situationer med folk du känner och träna på det. Träna på att hålla kontakten, om det är det du vill, när någon annan visslar. Öka svårigheten allt eftersom. Du skriver att valpen kan "be om lov" när det gäller andra människor, har dessa visslat på valpen? Om du arrangerar situationen så har du ju kontroll på det hela och kan be människan backa eller liknande om det behövs större avstånd.

När det gäller mannen i fråga så ignorera honom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: ako
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 656
Senast: anna_panna
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 425
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 535
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp