Tips och råd av er som kan?

sandralarsson

Trådstartare
Hej allihopa!

Jag rider en trettonårig varmblodsvalack.
Han gjorde sin sista start sommaren 2009, och har mer eller mindre stått sedan dess. I ca ett års tid har jag ridit sporadiskt, i skogen, skritt och lite trav. Jag vet inte hur jag ska sätta igång honom, och vågar inte rida nästan.
Känner ibland att jag rider för mesigt, att han borde klara av mer, och ibland känner jag att jag går för fort fram. :confused:

I dagsläget har han blivit riden i ca en månad. Innan dess stod han i flera månader. Denna månad har han skrittats uppsutten ca 20-30 min, 30 min med vagn och tömkörning och promenader ca 45min. Även lite trav, men då ej uppsutten eller med vagn. 5 ggr/v.

Hur ska jag göra?

Måste tilläggas att denna herre har en otrolig grundkondition, är fint musklad och går i en stor kuperad hage där han rör sig hela tiden. Samt aldrig varit skadad, eller halt. :bow:

Skulle bli så himla glad om jag fick tips och råd av er som kan detta, för jag har verkligen kört fast, och vet inte hur jag ska sätta igång honom.
Vill ha en hållbar häst som mår bra.

I omgivningarna har jag tillgång till paddock, hårda grusvägar och asfalt, samt en träningsbana med sandunderlag.
 
Sv: Tips och råd av er som kan?

Att ut och klättra i naturen är ett jättebra sätt att sätta igång en häst. Om inte den möjligheten finns så kan du lägga ut bommar lite sporadiskt över ridbanan och även i lite olika höjd. Då tränar du hästen muskulärt, mentalt och lyhörsamhet. (Detta är jättebra att göra lite då och då oavsett om du har en igångsatt häst eller inte).

Om han har bra kondition och är välmusklad kan du börja trava och galoppera honom utan problem. Var bara lyhörd mot honom och lyssna på när han inte vill/orkar längre. Rid mycket kors och tvärs över ridbanan och aldrig mer än 2 varv i volten åt samma håll (detta gäller hela tiden för annars tjatar man bara ut hästen). Då får du också en häst som är jämnlång/jämnmusklad på båda sidor och som är lyhörd.

Testa lite nya saker med honom oxå. Kanske gillar han att hoppa, kanske gillar han problemlösning (typ WE och liknande).

Att stretcha är också jätteviktigt om du vill ha en hållbar häst. Finns jättebra stretchprogram på internet.
 
Sv: Tips och råd av er som kan?

Att ut och klättra i naturen är ett jättebra sätt att sätta igång en häst. Om inte den möjligheten finns så kan du lägga ut bommar lite sporadiskt över ridbanan och även i lite olika höjd. Då tränar du hästen muskulärt, mentalt och lyhörsamhet. (Detta är jättebra att göra lite då och då oavsett om du har en igångsatt häst eller inte).

Om han har bra kondition och är välmusklad kan du börja trava och galoppera honom utan problem. Var bara lyhörd mot honom och lyssna på när han inte vill/orkar längre. Rid mycket kors och tvärs över ridbanan och aldrig mer än 2 varv i volten åt samma håll (detta gäller hela tiden för annars tjatar man bara ut hästen). Då får du också en häst som är jämnlång/jämnmusklad på båda sidor och som är lyhörd.

Testa lite nya saker med honom oxå. Kanske gillar han att hoppa, kanske gillar han problemlösning (typ WE och liknande).

Att stretcha är också jätteviktigt om du vill ha en hållbar häst. Finns jättebra stretchprogram på internet.





Tack för tipsen!!!
Men har du nåt tips på hur länge jag ska skritta, hur länge jag ska trava, och när jag kan börja galoppera? Hoppning tror jag att han skulle gilla, men det ligger nog långt fram i tiden. Tänkte löshoppa honom lite, för det ska ju vara bra gympa.

En del säger att man kan skritta hur länge som helst, och andra är stenhård med minutrarna. Vad tycker du?

;)
 
Sv: Tips och råd av er som kan?

När jag har satt igång min häst så har jag börjat med att skritta 30 min i 3 dagar, sedan lagt på 5 minuters skritt varannan dag. När man är upp i 1 timmes skritt så kan man börja trava 5 minuter av denna timme och sedan öka med 5 minuters trav varannan dag. I början travar man inte 5 minuter i sträck utan lägger in det i små intervaller. När man är uppe i 30 minuter skritt + 30 minuters trav kan man börja lägga in små galoppsträckor.
 
Sv: Tips och råd av er som kan?

När jag har satt igång min häst så har jag börjat med att skritta 30 min i 3 dagar, sedan lagt på 5 minuters skritt varannan dag. När man är upp i 1 timmes skritt så kan man börja trava 5 minuter av denna timme och sedan öka med 5 minuters trav varannan dag. I början travar man inte 5 minuter i sträck utan lägger in det i små intervaller. När man är uppe i 30 minuter skritt + 30 minuters trav kan man börja lägga in små galoppsträckor.

Det var ett bra och enkelt schema att följa faktiskt, :) men man behöver inte vara benhård med minuterna. Råkar det bli nån minut mer eller mindre no big deal. Sen vad hästen säger och orkar är viktigast.

Att hoppa är jättekul om det går i rätt fart. Om hästen inte vill hoppa över ett hinder för att den är osäker på just det hindret, så piska absolut inte på den utan vänta ut den. Låt den titta och tänka, låt den nosa och ha ett jämnt tryck med skänklarna, så att du visar vad du vill att den ska göra. Då får den tillit till dig.

Du ska styra på hindret, men det är hästens uppgift att hoppa :P många som glömmer det :)
 
Sv: Tips och råd av er som kan?

Hoppning ligger som sagt långt ram i tiden, då han behöver stärka sina muskler och skelett innan dess.

Känns så luddigt.

HUR ska man kunna veta? Hur mycket dom pallar. Han är en arbetsglad farbror, som inte visar när han är trött. Det sägs ju även att det tar lika lång tid att sätta igång hästen, som tiden den vilat.

Men en häst som i princip har stått i två år... Ska det verkligen ta TVÅ ÅR då?

Låter superjobbigt. Mitt mål med igångsättningen är inte tävlingskondition. Utan mer att han ska klara av att gå längre turer med skritt, dressyrpass en gång i veckan i alla gångarter och hoppa lågt någon gång i månaden, kanske starta i någon lättare träningstävling i dressyr. Typ hobbyridning.


Mer tips och tankar kring detta, tack! Blir så himla glad. Behövs VERKLIGEN!
 
Sv: Tips och råd av er som kan?

Jag tycker att det bara är att börja rida. Om hästen är fräsch utan skadehistoria, den är riden en månad nu och går i stora hagar och är fint musklad. Skritta och trava under en timmes tur ute i skogen, kanske varannan dag några veckor, lägg sedan till galopp och dressyrpass på bana.
Krångla inte till det :)
 
Sv: Tips och råd av er som kan?

Jag tycker att det bara är att börja rida. Om hästen är fräsch utan skadehistoria, den är riden en månad nu och går i stora hagar och är fint musklad. Skritta och trava under en timmes tur ute i skogen, kanske varannan dag några veckor, lägg sedan till galopp och dressyrpass på bana.
Krångla inte till det :)

Tack för ditt svar! :)

I dagsläget ser han ut såhär, riden i tre veckor när kortet togs;
poppeojosse2_155335128.jpg


Så man ser ju att han ser fin ut med tanke på hur lite han gjort senaste tiden.
Ska absolut ta till mig av dina tips! :idea:
 
Sv: Tips och råd av er som kan?

Det är nog inga problem att börja träna med den där :) Men en sak, hur ligger sadeln? Är du säker på att den passar?
Träning med opassande sadel kan ge problem, bara så att du lägger en extra tanke på detta.
Lycka till :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 143
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 407
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 506
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 818
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp