Tips och råd för att skapa trygghet i att passera tokskällande grannhundar

domesticus

Trådstartare
Grannen har två cane corsos som skäller som galningar så fort vi rör oss på vår gårdsplan och de ser oss (i trädgården ser de oss inte). Ännu värre låter de när vi kliver ut från den, ut på vägen och passerar deras staket (vi måste gå förbi/längs med tomten/staket för att ens komma hemifrån). Vi har nu en 9,5-veckors valp och jag vill göra detta så bra och rätt som möjligt redan från början, för att få henne att vara trygg med att de skriker halsen av sig och kastar sig mot staketet när vi går förbi.

Hon blir klart osäker när vi ska gå ditåt och de lever om. Hittills har vi provat att bara sitta en bit ifrån och få en massa godis och lek när de håller låda. När det blir mycket för henne lägger hon sig bara ner och blir passiv, vilket ju på ett sätt inte är dåligt. Vi har lyckats gå förbi ett par gånger, med mycket lockande, godis och rolig leksak. Sista gången var hon lite morskare, men då var inte den som låter värst hemma. Jag tänker att det bästa är att hon först får vänja sig på avstånd och att hon sen gärna får skvallra på dem/att deras oväsen och uppförande ska bli något positivt i form av godis/lek osv. Men, bör jag skita helt i att försöka gå förbi där nu de första veckorna? Bara sitta och mata godis/leka på avstånd? (Vi behöver som sagt gå förbi där för att komma ut någon annanstans...) Vi går ju inga direkta promenader än, men det är ju trevligt att kunna lämna trädgården någon gång ibland iaf :D Hit me med hur ni hade gjort/tänkt!
 
Nej nej nej. Inte träna att titta på två idioter som gapar. Valpstackarn får väl trauma för livet. Jag har själv cane corso och förstår precis hur det låter. Ta upp valpen och gå förbi bara. Sådant ska valpar inte behöva bry sig om. Och ditt bemötande av dom stora hundarna är viktigt. Valpen hör vad du säger/känner när du går förbi
Så på med snällrösten och prata med alla hundarna. Ooj va ni vaktar bra, vi som ska gå på promenad o ni får stanna hemma. Allt för att DU ska förmedla till valpen att det är helt normalt och du fixar situationen.
 
Nej nej nej. Inte träna att titta på två idioter som gapar. Valpstackarn får väl trauma för livet. Jag har själv cane corso och förstår precis hur det låter. Ta upp valpen och gå förbi bara. Sådant ska valpar inte behöva bry sig om. Och ditt bemötande av dom stora hundarna är viktigt. Valpen hör vad du säger/känner när du går förbi
Så på med snällrösten och prata med alla hundarna. Ooj va ni vaktar bra, vi som ska gå på promenad o ni får stanna hemma. Allt för att DU ska förmedla till valpen att det är helt normalt och du fixar situationen.
Och corsos brukar lära sig vem som är grannen. Och då mest larma och sen tystna när dom hajar vem det är.
 
Nej nej nej. Inte träna att titta på två idioter som gapar. Valpstackarn får väl trauma för livet. Jag har själv cane corso och förstår precis hur det låter. Ta upp valpen och gå förbi bara. Sådant ska valpar inte behöva bry sig om. Och ditt bemötande av dom stora hundarna är viktigt. Valpen hör vad du säger/känner när du går förbi
Så på med snällrösten och prata med alla hundarna. Ooj va ni vaktar bra, vi som ska gå på promenad o ni får stanna hemma. Allt för att DU ska förmedla till valpen att det är helt normalt och du fixar situationen.

Du tycker lyfta förbi alltså? Jag har verkligen försökt att inte göra någon affär av att de lever om samt hälsat glatt på dem som om det är det mest normala i världen att de skäller ut en, men det krävs ju ändå en del "insats" för att få henne att gå förbi för egen maskin (i form av lek/godis osv).
 
Och corsos brukar lära sig vem som är grannen. Och då mest larma och sen tystna när dom hajar vem det är.

Förhoppningsvis gäller detta hundar. Tyvärr gör det inte det vad gäller hästar, utan de vrålar lika mycket varje gång vi rider förbi :( De skäller även varje gång vi går förbi, om än inte lika intensivt. Detta trots att de känner oss...
 
öka farten INNAN den vill vända/sätta sig.

😀

Det rör sig om en rätt lång sträcka om man räknar vägen upp från vår gårdsplan mot dem och sedan längs med staketet och valp håller för fullt på att vänja sig vid att gå i koppel. Farten hinner därför ändras många gånger under den sträckan och lite av kärnfrågan är väl vilket sätt som är det bästa för att få henne att knalla på utan stress, alternativt om jag borde vänta några veckor med det?

Jag är rätt övertygad om att det kommer att bli bra till slut, men jag tänkte ändå att det är positivt att få input vad gäller hur ni andra hade hanterat situationen :)
 
Tänk bara att göra så lite som möjligt. Tror om du börjar joxa med godis och leksak att det kan bli en grej. Om du är lugn och opåverkad av gaphalsarna, så kommer det att föras över på valpen.

det sagt, så är det riktigt irriterande med hundar som gapar på det sättet. Jag är glad att det inte är mina grannar.
 
Tänk bara att göra så lite som möjligt. Tror om du börjar joxa med godis och leksak att det kan bli en grej. Om du är lugn och opåverkad av gaphalsarna, så kommer det att föras över på valpen.

det sagt, så är det riktigt irriterande med hundar som gapar på det sättet. Jag är glad att det inte är mina grannar.

Det är definitivt något att ha i åtanke. Jag vill såklart inte göra det till mer än vad det är :)
 
Du tycker lyfta förbi alltså? Jag har verkligen försökt att inte göra någon affär av att de lever om samt hälsat glatt på dem som om det är det mest normala i världen att de skäller ut en, men det krävs ju ändå en del "insats" för att få henne att gå förbi för egen maskin (i form av lek/godis osv).
Japp, bär om det är fysiskt möjligt. Så situationen blir kravlös.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 368
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 720
Senast: snorp
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Trött
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp