Tips och råd, hund som bits

mmbot

Trådstartare
Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom i två månader. Han är lydig, går väldigt bra i koppel och beter sig mycket artigt vid möten med andra hundar och människor. Vi har börjat lämna honom ensam hemma i ett par timmar per tillfälle nu och då och det går väldigt bra.

Jag tror att han trivs bra med oss. Det är jag som tillbringar mest tid med honom då jag jobbar hemifrån. Han blir lite nervös när jag inte är med, alltså när min man är ensam med honom, men det är inte så farligt utan handlar mest om att han kan vara lite moloken.

Vi har ingen erfarenhet av staffar sedan förut, men däremot av andra hundraser. Hittills har allt gått väldigt bra, förutom när vi skulle klippa hans klor hos veterinären. Då markerade han, och vi satte direkt på munkorg. Nästa gång klippte vi hans klor själva och genom att överösa honom med klapp och godis gick det till slut utan hans morrande och vi vågade ta av munkorgen. Han försökte inte bita igen utan verkade helt avslappnad. Han är i allmänhet lättlärd.

Ikväll hände dock något som gjorde både mig och min man lite ställda och nedstämda. Det är nämligen så att min man tycker om att ligga och läsa i sängen på kvällarna, och han är ganska ljudkänslig. Han tycker att vovven för lite väl mycket oväsen när han ligger bredvid och snarkar alternativt tuggar på sin leksak, så ganska ofta ber han mig komma och hämta hunden. Det brukar inte vara några problem, men ikväll ville han inte följa med ut. Jag kastade ut hans leksak men han förstod direkt att jag bara ville lura ut honom, och föll inte för det tricket. Då skulle jag istället lyfta honom (vilket jag annars brukar göra och det brukar gå bra) men då hoppade han liksom upp och högg efter mig (utan att få tag i mig).

Jag frågade om min man såg men han hade inte sett det och verkade inte riktigt tro mig när jag berättade om utfallet. Han bad mig testa igen och denna gång högg han ännu en gång och nästan hoppade efter mig när jag backade undan, vilket var väldigt obehagligt. Jag lyfte upp mitt knä och typ sparkade bort honom (inte särskilt våldsamt, det behövdes inte, men jag blev rädd). Min man rusade upp och tryckte ut hunden ur rummet och stängde dörren om oss, för att han ville visa hunden att om han gör på det där sättet så vill vi inte umgås med honom. Han gnydde på andra sidan dörren och vi väntade i ett par minuter tills han tystnade och då öppnade vi igen. Då hade han kissat på golvet.

Vi var båda ganska chockade och stod mest och tittade på honom och diskuterade lite vad som precis hade hänt och hur vi skulle hantera det. Vovven såg ganska nedstämd ut och verkade inte jätteglad på livet. Till slut satte jag mig ner på golvet och lät honom komma till mig och så försökte vi att s.a.s. gå vidare med våra liv. Vi tog ut honom på promenad och lekte med honom och nu är han som vanligt igen.

Jag vet inte om vi hanterade situationen rätt eller helt fel. Jag misstänker att jag hanterade den helt fel, eftersom jag blev rädd, skrek till, hoppade bakåt och använde mitt knä för att få undan honom ifrån mig. Min man var lite mer kvicktänkt och hade en mer konstruktiv plan när han stängde ut honom ur rummet, för han har läst på Fredrik Steens blogg att man ska akta sig för att råka belöna hundens försök att bita genom att låta den få som den vill.

Hur som helst. Hur hanterar vi den här situationen bäst, tycker ni? Vad ska vi göra för att jobba på detta? En del verkar ju tycka att man ska avliva så fort en hund visar tecken på aggression men jag känner inte att det är ett alternativ så länge det bara är jag som utsätts för någon fara. Vi visste ju när vi skaffade honom att han var en omplaceringshund, att hans bakgrund kan ha medfört vissa beteendeproblem och jag känner att jag nu har tagit mig an det ansvaret och kommer inte att ge upp på honom i första taget.

Jag är ju annars en stor förespråkade av belöning snarare än bestraffning, och med tidigare hundar har jag kommit långt med att bara belöna och ignorera felaktiga beteenden. Men jag har inte någonsin haft att göra med en hund som bitit (annat än valpar, förstås), och det här beteendet kändes ju inte som ett man bara ignorerar.

Det känns också ganska förvirrande efter allt vi läst om att dominansteorin är baserad på utdaterad forskning. Att hundar inte alls dominerar utan försvarar zoner/revir. Det gör att jag inte riktigt vet hur jag ska reagera om han beter sig såhär igen. Ska jag ta på mig någon slags roll som "alfa", vara hård, göra mig stor och ryta ifrån eller inte? Såg han husse som sitt revir som skulle försvaras från mig för att jag försökte få honom därifrån eller var han bara pragmatisk (d.v.s. gjorde som han gjorde för att han misstänkte att det skulle fungera och att han skulle få sin vilja igenom)?

Även om det antagligen är löjligt så kunde jag inte heller låta bli att känna mig lite stött efteråt. I och med att det är jag som tar hand om honom hela dagarna, och så är det ändå jag som är fienden som ska jagas bort så att han ska få vara med husse? Jag känner mig slightly rejected.

Det blev ett långt inlägg, men jag ville få med så många detaljer som möjligt och jag hoppas på att det hänger några hundproffs här på forumet (är ny här, f.ö.) som har några råd att komma med.
 
Låg hunden i sängen?

Jag tror att han testade vad som skulle funka, han var trygg och nöjd i situationen och du ville ta honom därifrån. Hans taktik funkade till en början.

Men jag tror inte alls på nåt alfatjosan. Jag tror att du behöver jobba på relationen till hunden, så att den litar på dig. Försök att inte känna dig kränkt, vissa hundar väljer sin människa, så är det bara. En av mina hundar älskar husse och väljer alltid honom före mig, trots att jag gör typ allt med henne och merparten av all träning och aktivering.
 
Låg hunden i sängen?

Jag tror att han testade vad som skulle funka, han var trygg och nöjd i situationen och du ville ta honom därifrån. Hans taktik funkade till en början.

Men jag tror inte alls på nåt alfatjosan. Jag tror att du behöver jobba på relationen till hunden, så att den litar på dig.

Den första gången låg han inte i sängen, den andra gången, när han också gjorde ett lite mer allvarligt utfall (även om han inte fick tag på mig den gången heller) satt han i sängen, ja.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att han ska förstå att han kan lita på mig, mer än vad jag redan gör. Om du har några specifika förslag så vore jag hemskt tacksam. Jag tycker också att han i alla andra situationer visar att han litar på mig, t.ex. genom att han söker ögonkontakt med mig och gärna går nära mig när andra hundar skäller när man möts utomhus, m.m.

Men ja, jag misstänker också att det kan ha varit så att han helt enkelt gjorde det han trodde skulle fungera. Och kanske har han (med lite tur) redan lärt sig att det inte fungerade. För en liten stund sedan testade vi samma sak igen, att jag skulle ta med honom ut ur sovrummet, och den gången gick det bra (även om jag ska erkänna att jag mutade honom med ett popcorn).
 
Den första gången låg han inte i sängen, den andra gången, när han också gjorde ett lite mer allvarligt utfall (även om han inte fick tag på mig den gången heller) satt han i sängen, ja.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att han ska förstå att han kan lita på mig, mer än vad jag redan gör. Om du har några specifika förslag så vore jag hemskt tacksam. Jag tycker också att han i alla andra situationer visar att han litar på mig, t.ex. genom att han söker ögonkontakt med mig och gärna går nära mig när andra hundar skäller när man möts utomhus, m.m.

Men ja, jag misstänker också att det kan ha varit så att han helt enkelt gjorde det han trodde skulle fungera. Och kanske har han (med lite tur) redan lärt sig att det inte fungerade. För en liten stund sedan testade vi samma sak igen, att jag skulle ta med honom ut ur sovrummet, och den gången gick det bra (även om jag ska erkänna att jag mutade honom med ett popcorn).
Mitt bästa tips är att undvika såna situationer tills du har jobbat lite med hunden, håll inte på och testa för mycket. Jag jämför det med när folk vill hålla på och ta ben från hundarna utan att ha grundlagt någon tillit för det, till slut tröttnar hunden på att få benet fråntaget hela tiden och kan ev markera.

Jobba med att han alltid ska följa dig, med glädje. Använd belöning och mutor, jättebra, men hunden har visat att han inte vill bli utsläpad och du har visat att du inte riktigt kan hantera det. Jag tycker att husse kan visa ut hunden om han vill det, men lär också hunden att den får något för det, en godis eller lite lek.

Inkallning är en bra grej, för hade du haft en bra inkallning hade det bara varit att kalla på hunden. Så jobba på det. Hunden ska få belöning varje gång han kommer.
 
Mitt bästa tips är att undvika såna situationer tills du har jobbat lite med hunden, håll inte på och testa för mycket. Jag jämför det med när folk vill hålla på och ta ben från hundarna utan att ha grundlagt någon tillit för det, till slut tröttnar hunden på att få benet fråntaget hela tiden och kan ev markera.

Jobba med att han alltid ska följa dig, med glädje. Använd belöning och mutor, jättebra, men hunden har visat att han inte vill bli utsläpad och du har visat att du inte riktigt kan hantera det. Jag tycker att husse kan visa ut hunden om han vill det, men lär också hunden att den får något för det, en godis eller lite lek.

Inkallning är en bra grej, för hade du haft en bra inkallning hade det bara varit att kalla på hunden. Så jobba på det. Hunden ska få belöning varje gång han kommer.

Ja, det stämmer förstås det där med inkallning. Det är ganska intressant (och är något vi noterat tidigare) att han är väldigt duktig på inkallning när man är utomhus (vi behöver inte alls kommunicera med honom via kopplet) men inomhus verkar han ganska bekväm av sig och låter ibland bli att komma om han har lagt sig tillrätta någon annanstans. Så ja, det bör vi helt klart öva på.
 
Googla "vad gor man nar hunden biter" eller nagot liknande sa far de en hel massa olika forslag. Personligen vill jag fa se alla forslag nar det handlar om allvarligare grejor, da kan jag forkasta det jag inte gillar och modefiera det som verkar bra men inte funkar for mig av nagon orsak.

Kom ihag att det ar du som satter regler for vad som ar acceptabelt beteende och inte. Hunden behover lara sig var granserna gar ... (och bara for att klargora tror inte jag haller pa dominance teorierna). Det basta ar att lara hunden vad som ar okay med massor av godis och lek ... och sedan avleda/saga nej nar det behovs.

Mina rottisar far ofta ben. Den ena har inga problem aven om jag tar ut benet ur munnen pa henne ... den andra vill garna vakta sina ben. Men ber jag dem komma och ge mig benet fungerar det hur bra som helst, aven nar man hittar radjursben ute i skogen.

Jag har ett "AH-ah" ljud som inte behover vara varken hogt eller med arg rost, men hundarna vet precis vad det betyder. Om Diva just hittat papper som hon tanker ata upp:yuck: sa avstar hon och kommer till mig da hon far godis och berom om hon sjalv valjer att komma istallet. (jag tror att det har "backfired" ... numera hugger hon allt hon ser, tar ogonkontakt, slapper det och kommer superglad och vill ha godis:cautious:)

TRANA pa att kasta godis av sangen under dagen. Kanske flera ganger om dagen med sma, sma, godisbitar som han gillar. Och sag till din man att ta ut hunden ur rummet innan han lagger sig om han inte vill ha den dar. Det kan tankas att han far stiga upp 10 ganger pa raken, men sa smaningom gar det in.
 
Läs Bra relation av Svartberg, jag tror den förklaringsmodellen av hur förhållandet människa hund fungerar både skulle hjälpa och passa er. Där finns både praktiska övningar för att stärka de olika rollerna, och tydliga förklaringar till varför det inte funkar att använda bestämmande innan de andra är på plats. Om hunden inte är delaktig (låter en bestämma) så är man ute på tunn is.

Låt inte hunden vara i sängen så länge, om han kommer att behöva flyttas på. Jag hade också blivit skitsur om någon väckte mig efter jag somnat och försökt muta, tjata och dra mig ur sängen! Med det menar jag inte att det er hund gjorde var OK, bara att ni hamnade i en situation där ni var i en total konflikt och ni hade inget förtroendekapital att lösa det med. Försätt er inte i den situationen förrän ni har en stabilare relation igen. Och om ni hamnar i en oväntad konflikt, släpp all prestige och "ska minsann" (Steen tycker jag ni kan sluta läsa...), acceptera att ni hamnat i ett läge som är för svårt för er just nu och ta er ur det på det sätt som är minst katastrofalt för alla inblandade. Jag håller verkligen med @lady_vip att inte hålla på och nöta det som är en konflikt, det är bara att hålla liv i den.

(Och hunden missade dig inte. Han markerade bett, han ville inte träffa. :))
 
Här har du en väldigt intressant föreläsning om hundar, dominans osv. Ta dig gärna tid att titta och lyssna på den och försök få med sambon också!
http://urskola.se/Produkter/162012-UR-Samtiden-Hunden-i-tv-Hundar-ar-inga-vargar

Vi har blivit stora Jensen-fans sedan vi skaffade vår vovsing. Det har verkligen varit intressant att få hela sina bild av dominansmodellen upp och nervänd, men det jag tycker är svårt är att när man googlar och söker hjälp angående lite mer allvarliga problem så är svaren ofta något i stil med "visa vem det är som bestämmer" eller "du måste vara en hård ledare". Jag tycker det är svårt att veta hur man ska hantera den här sortens situationer utan att falla tillbaka i dominanstankesättet.

Googla "vad gor man nar hunden biter" eller nagot liknande sa far de en hel massa olika forslag. Personligen vill jag fa se alla forslag nar det handlar om allvarligare grejor, da kan jag forkasta det jag inte gillar och modefiera det som verkar bra men inte funkar for mig av nagon orsak.

Kom ihag att det ar du som satter regler for vad som ar acceptabelt beteende och inte. Hunden behover lara sig var granserna gar ... (och bara for att klargora tror inte jag haller pa dominance teorierna). Det basta ar att lara hunden vad som ar okay med massor av godis och lek ... och sedan avleda/saga nej nar det behovs.

Mina rottisar far ofta ben. Den ena har inga problem aven om jag tar ut benet ur munnen pa henne ... den andra vill garna vakta sina ben. Men ber jag dem komma och ge mig benet fungerar det hur bra som helst, aven nar man hittar radjursben ute i skogen.

Jag har ett "AH-ah" ljud som inte behover vara varken hogt eller med arg rost, men hundarna vet precis vad det betyder. Om Diva just hittat papper som hon tanker ata upp:yuck: sa avstar hon och kommer till mig da hon far godis och berom om hon sjalv valjer att komma istallet. (jag tror att det har "backfired" ... numera hugger hon allt hon ser, tar ogonkontakt, slapper det och kommer superglad och vill ha godis:cautious:)

TRANA pa att kasta godis av sangen under dagen. Kanske flera ganger om dagen med sma, sma, godisbitar som han gillar. Och sag till din man att ta ut hunden ur rummet innan han lagger sig om han inte vill ha den dar. Det kan tankas att han far stiga upp 10 ganger pa raken, men sa smaningom gar det in.

Tack för råden! Ja, jag tänker att om jag istället för att tvinga ut hunden försöker göra det till en träningsgrej där jag inför ett kommando som betyder att han ska gå ut ur sovrummet så är det lättare att öva det på ett positivt sätt med godis och beröm.

Läs Bra relation av Svartberg, jag tror den förklaringsmodellen av hur förhållandet människa hund fungerar både skulle hjälpa och passa er. Där finns både praktiska övningar för att stärka de olika rollerna, och tydliga förklaringar till varför det inte funkar att använda bestämmande innan de andra är på plats. Om hunden inte är delaktig (låter en bestämma) så är man ute på tunn is.

Låt inte hunden vara i sängen så länge, om han kommer att behöva flyttas på. Jag hade också blivit skitsur om någon väckte mig efter jag somnat och försökt muta, tjata och dra mig ur sängen! Med det menar jag inte att det er hund gjorde var OK, bara att ni hamnade i en situation där ni var i en total konflikt och ni hade inget förtroendekapital att lösa det med. Försätt er inte i den situationen förrän ni har en stabilare relation igen. Och om ni hamnar i en oväntad konflikt, släpp all prestige och "ska minsann" (Steen tycker jag ni kan sluta läsa...), acceptera att ni hamnat i ett läge som är för svårt för er just nu och ta er ur det på det sätt som är minst katastrofalt för alla inblandade. Jag håller verkligen med @lady_vip att inte hålla på och nöta det som är en konflikt, det är bara att hålla liv i den.

(Och hunden missade dig inte. Han markerade bett, han ville inte träffa. :))

Tack så mycket för boktipset! Det låter som en bok för oss just nu, ska se till att få tag på den på något sätt. Jo, jag misstänker också att han missade med flit. Annars är han bara väldigt dålig på att träffa och det låter ganska osannolikt (jag är vad man skulle kunna kalla ett "big target", hehe).
 
Vi har blivit stora Jensen-fans sedan vi skaffade vår vovsing. Det har verkligen varit intressant att få hela sina bild av dominansmodellen upp och nervänd, men det jag tycker är svårt är att när man googlar och söker hjälp angående lite mer allvarliga problem så är svaren ofta något i stil med "visa vem det är som bestämmer" eller "du måste vara en hård ledare". Jag tycker det är svårt att veta hur man ska hantera den här sortens situationer utan att falla tillbaka i dominanstankesättet.



Tack för råden! Ja, jag tänker att om jag istället för att tvinga ut hunden försöker göra det till en träningsgrej där jag inför ett kommando som betyder att han ska gå ut ur sovrummet så är det lättare att öva det på ett positivt sätt med godis och beröm.



Tack så mycket för boktipset! Det låter som en bok för oss just nu, ska se till att få tag på den på något sätt. Jo, jag misstänker också att han missade med flit. Annars är han bara väldigt dålig på att träffa och det låter ganska osannolikt (jag är vad man skulle kunna kalla ett "big target", hehe).
Boken finns på de flesta bibliotek vad jag vet, om du inte vill köpa. :)

Att markera bett ("missa", hugga i luften) är en viktig del i hundars signaler, det är väl värt att notera att er hund gjort ett förhållandevis bra val där ändå. Det är lite som skillnaden mellan att hytta med näven och att faktiskt klappa till någon - båda är otrevligt men det ena är väldigt mycket värre.
 
Jag tycker det är svårt att veta hur man ska hantera den här sortens situationer utan att falla tillbaka i dominanstankesättet.
Kanske kan det hjälpa om du tänker att hundar är flockdjur, och i en flock behöver alla kunna samarbeta för att det ska fungera. Visst kan det bli bråk ändå, men då beror det oftast på missuppfattningar. Så istället för att tänka "hunden försöker vara dominant", tänk "hunden förstår inte vad jag menar eller vad som förväntas av den".

Ofta är det väldigt svårt att lära in att inte göra något, det är lättare att lära in vad hunden ska göra istället. Tex så är det många som tänker att de vill att hunden "inte ska dra i kopplet", men om de byter fokus till "lära hunden gå lugnt nära ägaren" så blir det lättare.

Sedan är det alltid bra att kunna ligga åtminstone ett steg före hunden. Om ni hamnar i ett läge där du vet att om två steg kommer hunden reagera på ett oönskat sätt, se till att nästa steg då blir något som förhindrar att ni kommer till läget där hunden reagarer olämpligt. Det är i princip alltid lättare att förebygga problem än att avbryta mitt i ett problem.
 
Kanske kan det hjälpa om du tänker att hundar är flockdjur, och i en flock behöver alla kunna samarbeta för att det ska fungera. Visst kan det bli bråk ändå, men då beror det oftast på missuppfattningar. Så istället för att tänka "hunden försöker vara dominant", tänk "hunden förstår inte vad jag menar eller vad som förväntas av den".

Ofta är det väldigt svårt att lära in att inte göra något, det är lättare att lära in vad hunden ska göra istället. Tex så är det många som tänker att de vill att hunden "inte ska dra i kopplet", men om de byter fokus till "lära hunden gå lugnt nära ägaren" så blir det lättare.

Sedan är det alltid bra att kunna ligga åtminstone ett steg före hunden. Om ni hamnar i ett läge där du vet att om två steg kommer hunden reagera på ett oönskat sätt, se till att nästa steg då blir något som förhindrar att ni kommer till läget där hunden reagarer olämpligt. Det är i princip alltid lättare att förebygga problem än att avbryta mitt i ett problem.

Precis, jag gillar att tänka så, alltså att fokusera på vad hunden ska göra istället för vad den inte ska göra. Men i sådana här situationer verkar det gälla att vara kreativ, så då är det jättebra att man kan be om tips på diverse forum :) . Hur som helst så fick jag också rådet på ett annat forum att lära in ett kommando för att få hunden att lämna rummet, och vi har börjat öva på det redan under förmiddagen idag och han är så lättlärd så jag tror att han redan har fattat vad det betyder. Sedan vet jag inte om jag kanske får börja med roligare belöningar när han gjort något som han uppenbarligen inte vill göra, som att lämna sängen när husse ligger där. Får se till att ha mazariner hemma 24/7, det finns inget godare tycker han. (Är det okej att köpa sin hunds kärlek med mazariner?) Lady_vip skrev ju också ovan att om inkallningen hade suttit så hade problemet inte uppstått, så nu har jag förstått att jag måste bli mer konsekvent gällande lydnadsbiten hemma. Han är väldigt lydig när vi är utomhus, men här hemma beror det lite på hur han känner för stunden. Så nu har jag klickern i ena fickan och godis i andra så att jag kan vara konsekvent med att belöna varje gång.
 
Han kanske kände sig trängd när du kom emot honom och skulle lyfta? Eventuellt om du lutade dig över honom samtidigt? :)
 
Precis, jag gillar att tänka så, alltså att fokusera på vad hunden ska göra istället för vad den inte ska göra. Men i sådana här situationer verkar det gälla att vara kreativ, så då är det jättebra att man kan be om tips på diverse forum :) . Hur som helst så fick jag också rådet på ett annat forum att lära in ett kommando för att få hunden att lämna rummet, och vi har börjat öva på det redan under förmiddagen idag och han är så lättlärd så jag tror att han redan har fattat vad det betyder. Sedan vet jag inte om jag kanske får börja med roligare belöningar när han gjort något som han uppenbarligen inte vill göra, som att lämna sängen när husse ligger där. Får se till att ha mazariner hemma 24/7, det finns inget godare tycker han. (Är det okej att köpa sin hunds kärlek med mazariner?) Lady_vip skrev ju också ovan att om inkallningen hade suttit så hade problemet inte uppstått, så nu har jag förstått att jag måste bli mer konsekvent gällande lydnadsbiten hemma. Han är väldigt lydig när vi är utomhus, men här hemma beror det lite på hur han känner för stunden. Så nu har jag klickern i ena fickan och godis i andra så att jag kan vara konsekvent med att belöna varje gång.
Alla belöningar hunden gillar är bra belöningar, men jag hade inte velat ge massa socker. Kanske testa lite torkad lunga/lever eller annat mer hundinriktat godis.
 
Rent generellt tycker jag det lät som någon slags markering mer än ett regelrätt bett/hugg fr hunden och då skulle jag i första hand utesluta smärta genom att ta den till veterinär eftersom att man här tagit i hunden.

Om den inte har ont så skulle jag lära den vad som är ok och inte, om det tex handlar
om resursförsvar. Alltså att den ska avlägsna sig utan protest från säng eller annat utrymme. (högst nödvändigt i min värld att de ska flytta sig när man så ber om det)
Men i detta fallet kan det också handla om en hund som blev rädd för att den blev så pass överraskad när den låg och sov och någon plötsligt ska lyfta ner den.

Att stänga ut den eller bestraffa tror jag inte är rätta utvägen.
 
Rent generellt tycker jag det lät som någon slags markering mer än ett regelrätt bett/hugg fr hunden och då skulle jag i första hand utesluta smärta genom att ta den till veterinär eftersom att man här tagit i hunden.

Om den inte har ont så skulle jag lära den vad som är ok och inte, om det tex handlar
om resursförsvar. Alltså att den ska avlägsna sig utan protest från säng eller annat utrymme. (högst nödvändigt i min värld att de ska flytta sig när man så ber om det)
Men i detta fallet kan det också handla om en hund som blev rädd för att den blev så pass överraskad när den låg och sov och någon plötsligt ska lyfta ner den.

Att stänga ut den eller bestraffa tror jag inte är rätta utvägen.

Smärta funderade jag också på om det kunde vara, men han har inte uppvisat några andra tecken på det, inte heller när jag lyft och klämt lite på honom efter det som hände här om kvällen. Men skulle det hända igen eller om det på något annat sätt skulle visa sig att han har ont så kommer vi att gå med honom till veterinären. Jag hann ju aldrig riktigt lyfta honom första gången heller, utan bara sätta en hand på hans rygg, typ. Sedan vet jag inte om jag var otydlig kanske i trådstarten men han låg alltså inte och sov, utan han var vaken och i färd med att tugga på sin leksak.

Det positiva är dock att det för det första inte har hänt igen. Jag har också de senaste dagarna tränat kommandot "ut" med honom och överlag jobbat på lydnaden inomhus och jag tycker att vi har gjort stora framsteg redan. Jag har varit mer konsekvent med att belöna honom och han verkar ha börjat förstå att han vinner på att göra som jag säger.
 
Det behöver absolut inte vara smärtrelaterat.
Ruben försöker bita fingrarna av mig om jag försöker lyfta undan honom om han lagt sig någonstans och tycker han ligger bra och att jag är en jäkla kärring som ska komma och flytta på honom :p
 
För min hane som kunde vara ganska rabiat i sängen och andra utrymmen han kände sig trängd i eller situationer så lärde jag in "akta" eller "gå ner". Träna på det i neutrala situationer och med positiv förstärkning. På min hane så har jag bara envist pekat dit jag vill att han ska, inte stirrat på honom utan på platsen han ska till (tex ner på golvet) och sen gett godis och talat om hur duktig han är så fort han flyttar sig, om så bara lite i början. Eller ja, i början kastade jag godis bredvid honom samtidigt som jag sa det. Han har hög kroppslig integritet och gillar inte när man ovälkommet plockar upp eller flyttar på honom fysiskt. Så istället för att ta i honom går han på ren lydnad. Det är för honom en trygghet att han vet att ingen plockar i honom utan att han kan flytta på sig själv. Nu har jag inte använt godis på flera år i de situationerna..
 
Min förra hund, gillade inte heller att jag flyttade henne, hon lät sig inte heller luras av köttbulle på golvet

Efter löp kunde hon vara en riktig tjurfia, lägga sig på min säng och vakta. (Hon fick inte vara i sängen)
Enda sättet att få ner henne utan bråk, va att lugnt och sansat lägga ett halsband/koppel på henne och glatt säga "kom" och leda ner henne från sängen

Om du använder ett halvstryp som inte stryper så är det lätt att bra låta det glida på hunden

Jag reagerar på din rubrik. Du skriver att hunden bits
Har hunden bitit någon, eller bara varnat?
Skillnaden är stor på att varna och att bita
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 104
Senast: Stergo
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 199
Senast: Acto
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 515
Senast: hastflicka
·
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 224
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp