Tips och råd om återkommande kolikproblem

S

SirH

Hej!
Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip första dagen i min ägo har vi tampats med mer eller mindre frekventa magproblem. Jag behöver alla tips och råd som ni bukefalister kan komma på för hur jag ska komma tillrätta med min fina tjejs problem. Jag har läst igenom många, många trådar här på bukefalos, men inte hittat något som vi inte provat alt. diskuterat/utrett med veterinär. I korthet kan jag berätta det här:

Tidigare har Julia haft ca ett kolikanfall (under senvintern) och ca tre-fyra perioder om en-fyra veckors längd med löst träck om året. Sedan mars i år har Julia dock haft fyra kolikanfall. Hon står i ett litet, lugnt stall med tre hästar. Hon går tillsammans med en jämnårig shettisvalack i hagen och de trivs bra ihop. Hon går i gräshage (ej lera någonstans). Tidigare har hon gått i dränerad sand/grushage på vintern, men hon grävde och fick i sig grus, sand, lera, rötter osv när det var töväder. Hon har fri tillgång på hö av god kvalité (även hygienisk kvalité testad), hon står på halm i boxen, har kvistar att gnaga på i hagen. Kommunalt vatten i stallet.

Vi har bl.a. provat att ge Julia a-fil, kraft mag och tarm, linfrö, loppfrö, betforvatten, B-vitamin, Probimin, Colicure från Aubiose och Gastrofor från homeopathuset Söderström. En foderstat bestående av probimin, betforvatten, b-vitamin, salt, vitaminer, mineraler och ½ dl lusern hackad strå (samt en colicure vid tarmstörningar) + fri tillgång på hö har fungerat allra bäst. Vid kolikanfallet i mars tog vi Julia till SVA i Uppsala. Veterinärerna på SVA ansåg att Julia enbart skulle äta hö och B-vitamin (+ begränsad mängd gräs), vilket har varit hennes foderstat sedan mars. Tyvärr verkar den foderstaten inte vara den allra bästa då hon har fått tre kolikanfall under denna sommar (då hon i normalfallet brukar vara besvärsfri).

Julia var allvarligt angripen av blodmask när hon kom till mig. Träckprov har visat noll i parasitförekomst sedan våren 2007. Veterinär misstänker att det kan vara permanenta maskskador som orsakar hennes mag-tarmproblem.

Har ni några förslag på vad som kan orsaka hennes magproblem. Jag har gått igenom stallmiljö, rutiner, foder osv både med hemmaveterinär och klinik utan resultat.

Jag undrar också om ni har några förslag på något foder, någon medicin el annat preparat jag kan ge henne för att hålla hennes mage i schack. Jag kommer att diskutera alla förslag dels med min hemmaveterinär och dels med kliniken i Strömsholm som hemmavet. ska remittera Julia vidare till. Jag brukar inte be om råd från ett internetforum i sådana här frågor, men det känns som att veterinärerna här hemma inte har några fler råd att ge för tillfället samtidigt som min fina häst har fått flera kolikanfall under en relativt kort period. Jag börjar bli desperat. Julia är överlag en mycket gosig, positiv, smart och cool häst. Både jag och de veterinärer som träffat Julia uppfattar henne som en överlag mycket välmående och glad häst (när hon inte har kolik!). Jag är medveten om att det utifrån djurskyddsskäl kan finnas skäl att ta bort Julia om hon även fortsättningsvis får kolik lika ofta som under denna sommar. Jag gör emellertid vad som helst för denna lilla ponny och tänkte att veterinärer på andra platser i Sverige kanske har rekommenderat andra åtgärder som jag också kan diskutera med min hemmaveterinär.

En längre beskrivning med sjukdomshistorik och de åtgärder vi provat hittills kommer här (för de som orkar läsa).

Vintern 2007
Julia har under sina första nio månader bytt ägare två gånger och flyttat tre gånger. När vi är och kikar på henne inför ett eventuellt köp (för en symbolisk summa) har hon intorkat bajs längs med hela bakbenen, men säljaren säger att de inte märkt att Julia skulle ha några särskilda problem med magen. När hon varit hos oss i två veckor (slutet av jan) får hon ett ordentligt kolikanfall. Parasitprov tas. Det visar sig att Julia har mycket höga mängder av blodmask. Veterinär skriver ut avmaskningsmedel och rekommenderar därutöver att Julia ska äta a-fil. Julia står vid den här tiden på spån, höet är analyserat med bra värden (även hygien), kommunalt vatten i stallet, utöver hö får hon endast a-fil, B-vitamin och lite mineraler. Hon går i dränerad grus/sandhage.

Sommaren 2007
Julia är ngt lös i magen. Vi byter ut a-filen först mot kraft mag och tarm (vilket gör henne lösare) och sedan mot probimin, vilket gör träcket normalt. Inga tecken på kolik under hela sommaren och hösten. Träckprov visar noll i parasitförekomst. Hon går i gräshage.

Vintern 2008
Går i dränerad grus/sandhage, men hon gräver och lyckas få i sig rötter, lera, småsten osv under senhöst och senvinter då barmarken kommer fram. Blir då lösare i magen. Lägger till loppfrön i foderstaten och provar att lägga ut grenar i hagen. Ger hästarna fri tillgång på hö (analyserat m. bra värden) som hängs upp i hönät i vindskydd. Julia ”bökar” trots det i jorden. Får ett kolikanfall i början av februari. Veterinär har inga fler åtgärder att föreslå utan tycker att vi vidtagit de åtgärder som vi kan göra för att motverka magproblem. Köper en greenguard munkorg som hon får ha på sig när det är mjukt i backen och barmark, vilket fungerar bra. Magen blir bättre. Träckprov visar noll i parasitförekomst. Byter till torvbädd i boxen. Ger Colicure från Aubiose när träcket blir lösare, vilket funkar. Hon får inte fler kolikanfall under vintern och våren.

Sommaren 2008
Magen huvudsakligen bra. Lite lösare i perioder. Går i samma stora gräshage under hela sommaren. Inga foderbyten. Julias hästkompis blir akut sjuk i slutet av augusti och måste tas bort. I väntan på ny stallkompis får hon bo i grannstallet under två veckor. Lös i magen och orolig, men problemen blir inte så allvarliga att de kräver vet.vård. I mitten av september kommer en hästkompis och hon får flytta hem igen. Fortfarande lös i magen och orolig. Tar ut veterinär två gånger för vidare rådgivning och kontroll. Vet. kan vid undersökning inte finna ngt fel på Julia, men föreslår att vi ska byta foderstat och ge Julia betforvatten, probimin, B-vitamin, mineraler, vitaminer och lite lusern. Vänjer in Julia på de nya fodermedlen under en längre period. Hon svarar bra på det nya fodret och träcket blir normalt. Fortfarande noll parasiter vid träckprov.

Vintern 2009
Julia får gå i en större gräshage hela vintern. Fri tillgång på hö. Lägger ut kvistar i hagen. Munkorg under perioderna med barmark. Äter samma foderstat som tidigare. Ger henne en kur Colicure i november då det visar sig att den hygieniska kvalitén av höstens leverans av hö har försämrats under lagring. Julia är varken lös i magen eller får kolik trots detta. Köper nytt analyserat hö av god kvalité (även hygien) i november. Under senvintern blir Julia lös i magen igen. Vi diskuterar med veterinär och bestämmer oss för att byta ut probiminet mot gastrofor. Julia får ett allvarligt kolikanfall i mars och vi åker akut med henne till SVA i Uppsala. Hon står kvar där i tre dagar för observation och utredning. Hon är lös i magen. De kan inte hitta sand i träcket. De föreslår att vi ska byta strö till halm, att Julia enbart ska äta hö och ingenting annat, att vi ska kontrollera så det inte finns bakterier i vattenledningen, ta ett nytt träckprov och låta Julia stå på box så snart hon blir lös i magen och under ”riskperioden” på senvintern. Vi följer vet. råd och byter till halm, ger henne enbart hö och kokar hennes vatten. Träckprov visar noll igen.

Sommaren 2009
Julia är sämre i magen än tidigare somrar. En morgon i slutet av juli får hon ett kolikanfall. Hon svarar bra på vet. behandling (kramplösande, smärtstillande och sondning av ca tre liter vatten) och är smärtfri ca fyra timmar från de första symptomen visade sig. Hon har 70 i puls då vet.kommer, men den går rel. snabbt ned till ca 45. Julias bajs har varit normalt dagarna före koliken. Hon har också bajsat lika många högar som vanligt under natten. Någon timme efter att koliken släppt så bajsar hon en hög som är ”slemmig”, vilket visar att hon haft förstoppning enligt veterinär. Hon hade bytt hö några dagar innan koliken (pga att förra årets skörd var slut).
En eftermiddag i slutet av augusti får hon ännu ett kolikanfall. Än en gång svarar hon bra på vet. behandling (samma som ovan). Puls 60 då vet. kommer, men den går snabbt ned till ca 45. Hade köpt nya mineraler några dagar före koliken (samma sort). Veterinär råder oss att börja ge Julia loppfrö igen.
Igår kväll fick hon ännu ett kolikanfall. Vi har varit ute och tränat körning och kommer in runt åtta. Julia är som vanligt. När vi kommer tillbaka vid niotiden efter att ha arbetat en annan häst i stallet så är Julia uppenbart irriterad och stampar, slår med svansen. Ringer ut veterinär efter 15 min då Julia blir sämre. Vet. kommer ut ganska snart. Än en gång svarar Julia bra på vet. behandling (samma som ovan). Puls 48 då vet. kommer, men den går snabbt ned till 40. Smärtfri ca 2 timmar från de första symptomen visade sig. Bajsar en normal hög under tiden hon har kolik. Det bajs som vet. tar ut är ngt vattnigt. På morgonen dagen efter bajsar hon en hög som är ngt ”slemmig”. Hade lagt in en spånbal under halmen i boxen samma dag. Julia hade spån i magsäcken när vet. sondade. Julia hade också bytt hö (till hö från vår normala höleverantör, det som vandes in i juli var grannens som vi blev tvungna att ge under en övergångsperiod tills det andra höet var färdigt för lev.) Vi hade vant in under ca två veckor. Hon hade ätit endast det nya höet under ca tre dagar och från att tidigare varit lös i magen så blev bajset normalt under dessa tre dagar, vilket jag såg som ett gott tecken.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips och råd om återkommande kolikproblem

Bandmask? Syns inte alltid på träckprov och bland det första jag ser till att avmaska mot om hästen får upprepade kolikanfall.

Sen, om hon hade stora blodmasken, så kan det ha orsakat permanenta skador i krösroten.
 
Sv: Tips och råd om återkommande kolikproblem

Jag hade problem med kolik på min förra häst. Veterinären rekomenderade en produkt som heter Cheval, efter detta hade hon ingen mer kolik. En kollega till mig hade en häst som på en höst/vinter hade 40 st kolikanfall. Vintern efter testade hon cheval och då hade han fyra stycken milda anfall. Kanske kan vara värt att testa?
 
Sv: Tips och råd om återkommande kolikproblem

Vad är Cheval för någonting? Vilken producent är det (det blir många träffar att söka på Cheval :-) ) och var kan man köpa det?
 
Sv: Tips och råd om återkommande kolikproblem

Det måste ju bli klart billigare att köpa physillumfrön som detta är...
 
Sv: Tips och råd om återkommande kolikproblem

*KL*

Har man någon gång gjort en gastroskopi? Dvs gått ner med kamera i magen och sett hur det ser ut?
 
Sv: Tips och råd om återkommande kolikproblem

Jag ska absolut ta upp cheval och ev. avmaskning mot bandmask med min veterinär. Tack för tips! Jag är ganska säker på att det medel jag maskade med även tog bandmask, men det var mer än två år sedan och jag kan minnas fel. Man har aldrig gjort någon gastroskopi på henne men jag tror att de kommer att göra det vid utredningen på Strömsholmskliniken. Jag ska prata med vet.! Tack!
 
Sv: Tips och råd om återkommande kolikproblem

Vad gäller bandmask så är det BARA Equimax som tar alla stadier av bandmask inuti hästen, alla andra tar bara vuxna, så efter några månader finns det nya. Dessutom kan ju hästen bli återsmittad. Du kommer säkert få jättebra hjälp på Strömsholm!
 
Sv: Tips och råd om återkommande kolikproblem

Mitt första råd är att åka på en ordentlig utredning på Strömsholm. De har enormt duktiga veterinärer där och särskilt en som jag kan PM:a namnet på om du vill. Jag har en häst som också haft liknande problematik och utan denna veterinär hade han inte levt längre. Hon har en förmåga att leta alterbnativa förklaringar, "think outside the box". Fö har de en föreläsning på strömsholm nu på torsdag 24/9 om återkommande och kronisk kolik kl 19.

Nu är jag ingen veterinär men allt som de ovan skrivit kan stämma samt att om hon haft mycket problem och mask så kan det ju vara att hon har sammanväxningar som ger en ökad känslighet. Det som hjälpt min häst är totalförbud på kraftfoder samt att hälften av allt grovfoder är kortfibrigt (tex som kraffts lusern mix). han äter även ett probiotika som heter bio-premium samt loppfrö. Mer om min häst finns tex här http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=946454.

Hinner inte skriva mer nu men berätta hur det går och hör av dig om du vill ha namnet på veterinären. Lycka till!!!
 
Sv: Tips och råd om återkommande kolikproblem

Loppfrö skulle jag rekomendera samt Ekbarks pellets. Hästen verkar signalera ett behov av att äta rötter och bark vilket är ett tecken på blodmask. Endast ekbark tar ner blodmaskbeståndet och loppfrö smörjer samt rensar tarmarna.

Dyrt är det inte heller om man jämför med tidigare skrivna tips.

Lycka till.

P.S. Ta reda på vilka andra trädsorter som finns i hästens närmiljö för vissa trädslag kan ge en negativ inverkan.
 
Sv: Tips och råd om återkommande kolikproblem

Equimax är definitivt inte det enda preparatet med praziquantel!
PL

Det har jag inte sagt. Det är dock enda medlet med tillräcklig dos som tar alla stadier i hästen. Comp-verisionerna och Droncit tar bara vuxna bandmaskar precis som dubbel pyrantel gör.
 
Sv: Tips och råd om återkommande kolikproblem

Läs på bättre innan du yttrar dig om vilka preparat folk skall köpa!
PL

Mängd prazikvantel:
Ivomec Comp 77,5 mg/g (står specifikt adulta)
Droncit 90 mg/g
Cydectin Comp: 121,7 mg/g (står specifikt adulta)
Equimax: 140,3 mg/g

Vad är det jag behöver läsa på om?

De tre översta tar bara vuxna bandmaskar. Den sista tar alla stadier som finns inuti hästen (självklart inte mellanvärden, den är ju inte i hästen).
 
Sv: Tips och råd om återkommande kolikproblem

Räkna på doser!!!
PL

Nu skäms jag som litat på andrahandsuppgifter utan att kolla själv... Cydectin Comp är högst med 2,5, Equimax har bara 1,5 (vilket iofs är högt). Om CC bara tar vuxna kan bara E ta vuxna också.

Frågan är ju då, om alla bara tar vuxna, varför den kraftiga "överdosen" på både E och CC? 1mg/kg kroppsvikt tar 99,7%.

Tack PL för att du tog mig ur min pinsamma villfarelse!
 
Sv: Tips och råd om återkommande kolikproblem

hur mycket dricker hästen?
vi har en i stallet som "glömmer" att dricka ibland, om man inte uppmärksammar detta och ger honom massor av vatten i krafften och vattnar höet så kommer koliken som ett brev på posten efter ca tre dagar!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 454
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 081
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 933
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
1 663
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp