Tips och recept på frukost och mellanmål

Ninnurur

Trådstartare
Jag är gbp-opererad och äter därför lite men ofta. Nu när värmen kommer inser jag att mina varma äggrätter kanske inte är lika gott som frukost eller mellanmål så jag behöver lite nya tips! Det ska vara gott, enkelt och helst inte varmt. Proteinrikt! När jag är på språng blir det oftast drickyoghurt och babybel, men variation är ju trevligt :D Så jag efterlyser ditt bästa recept! Kall omelettrulle? Overnight oats? Något annat jag inte tänkt på? Hit me!
(Det jag inte äter är kokos och lakrits, typ.)
 
Chiapudding (lätt att ta med, men behöver förberedas kvällen innan)
Kokta (kalla) ägg
Smoothie
 
Jag är gbp-opererad och äter därför lite men ofta. Nu när värmen kommer inser jag att mina varma äggrätter kanske inte är lika gott som frukost eller mellanmål så jag behöver lite nya tips! Det ska vara gott, enkelt och helst inte varmt. Proteinrikt! När jag är på språng blir det oftast drickyoghurt och babybel, men variation är ju trevligt :D Så jag efterlyser ditt bästa recept! Kall omelettrulle? Overnight oats? Något annat jag inte tänkt på? Hit me!
(Det jag inte äter är kokos och lakrits, typ.)
Chiapudding med frukt/fryst frukt/frysta bär.
Kokt ägg på hårdbröd(jag har örtsalt med)
Keso på hårdbröd(örtsalt)
Keso med äppelmos och kanel
Planty/yoghurt med Kellogs proteinflingor
Kvarg med frukt/bär/nötter/granola/etc
 
Keso som flera andra föreslagit. Finns även en variant som är berikad med ännu mer protein än originalet den tycker jag dock inte om själv. Det skiljer inte jättemycket heller mellan de två sorterna i proteinmängd per 100 gram.
 
Jag hackar kokta ägg, blandar med keso, en tesked majonnäs och saltar. Sedan häller jag i antingen klippt krasse eller gräslök (finns fryst). Detta kan ätas som det är med sked eller på (knäcke)bröd.

Äggmuffins kan ätas kalla: ägg, en skvätt mjölk och vilken fyllning du vill ha (ost, svamp, bacon, spenat, broccoli...) blandas och hälls i muffinsformar. I ugn till de rest sig och fått färg. Kan med fördel frysas. Jag räknar 1 ägg/stor form (typ amerikanska muffins) och 0,5 ägg för en vanlig form.

Bananpannkakor: 4 ägg på två bananer. Mixas. Lite vaniljpulver i. Jag brukar ha en tsk olja i smeten och sedan pensla med olja. Steks i en liten panna ett i taget eller i en plättlagg. Äts med lite pressad citron, honung, riven kokos, chokladsås... allt detta på en gång!:p

Ja, jag gillar ägg!
 
Jag äter overnight oats som jag blandar med havremjölk, någon näve bär, shiafrön och eventuellt någon sked kvarg. Jag gör i en liten plastbytta och äter hälften till frukost och hälften till mellis.
 
Kall stekt sill, det är helt orimligt gott! Sillfiléer som vänds i grovt rågmjöl, några korn salt och sedan steks försiktigt i antingen smör eller olja.

Om man inte vill den bar kan man lägga den kalla stekta sillen mellan två skivor grovt rågbröd med ett par gröna blad av isbergssallad på båda sidorna och lite olivolja på brödet. Det är inte fel.
 
Senast ändrad:
Pizza-snurror: Kavla ut pizzadeg, ha på lämpligt innehåll, välj efter näringsvärde du önskar. Rulla ihop som en bulldeg, skär i skivor, grädda i bullpapper.

Degen kan anpassas efter näringsvärde, finns flera enkla recept på kikärtsmjöl som inte behöver jäsa.

Äggmuffins: Finns massor med recept på nätet, fyll med önskat innehåll utefter önskat näringsvärde. Gör ett gäng, ha i kylen/frysen

Tonfisk eller skagenröra: Kan göras på önskad bas, tex kvarg. I med tonfisk/räkor, rödlök, dill, citron, salt och peppar. Äts med fröknäcke, en bit bröd eller som det är.
 
Kall stekt sill, det är helt orimligt gott! Sillfiléer som vänds i grovt rågmjöl, några korn salt och sedan steks försiktigt i antingen smör eller olja.

Om man inte vill den bar kan man lägga den kalla stekta sillen mellan två skivor grovt rågbröd med ett par gröna blad av isbergssallad på båda sidorna och lite olivolja på brödet. Det är inte fel.
Ha, sill kan jag lägga på listan om vad som inte äts ;) ffa eftersom det är för fet fisk, det mår magen inte bra av.
 
Alla som har tipsat om overnight oats får gärna komma med recept också :)
Jag tar
2dl havregryn
2dl havredryck
1msk chiafrön
En näve bär, jag tar blåbär och hallon/jordgubbar för färgens skull.

Sen mixar jag allt för jag tycker bättre om konsistensen då. Häller över allt i en burk och låter det stå över natten. Det räcker till 2 portioner för mig. Äter ibland med naturell müsli utan tillsatt socker men ibland inte.
 
Coops vaniljkvarg (0,1% fett tror jag) och keso, blandat 50/50. Blir sött men inte sliskigt, och mättande. Coops vaniljkvarg är den godaste :love:

Toppas med frön/granola, blåbär, kanel, jordgubbar. Vad man nu är sugen på :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp