Tips och synpunkter?

kopparberg

Trådstartare
På mina hästars foderstater?

Höet innehåller:
7,5 MJ
44 Smrp
Ca 4,1
P 1,9

Häst 1:
Halvblod, 10 år, ca 650 kg, tävlar på utesäsongen, men rids nu lugnare. Rids omväxlande i ridhus och terräng (om underlaget ute tillåter det) 5 dagar/vecka. Är inte i full tävlingskondition.
Skrittas 2 dagar/vecka.
Rids ca 1 träning/vecka i hopp eller dressyr
Ngt svårfödd, kräver rätt mkt protein för att bygga muskler.

Foderstaten:
06.00 0,5 kg havre (inne)
4 kg hö (i hagen)
12.00 4 kg hö i hagen.
16.00 0,5 kg havre (inne)
1 kg hö
Måste gå "snabbt att äta" den tiden, ridhus- och
tränartider att passa.
20.00 0,2 kg kli
vitaminer
3 kg hö
Han står på spån, men har "pysselhalm" som aldrig är helt slut.

Häst 2:
Halvblod, 21 år, 580 kg, inga "ålderskrämpor", fin i hullet tom lite överhull.
Rids 5 dagar/vecka, skrittar 2 dito.
Omväxlande ridning i ridhus och ute (om underlaget tillåter). Hoppas lite, och går ngt lugnare dressyrpass.
Tas inte numera alls upp i lika "hård" tävlingskondis som häst 1, då han endast ska tävla några lokala dressyrtävlingar i vår.

Foderstaten:
06.00 0,5 kg havre (inne)
4 kg hö (ute)
12.00 3 kg hö
16.00 0,5 kg havre
1 kg hö
Även han har ridhustider "att passa".
20.00 0,2 kg kli
vitaminer
3 kg hö
Han står på halm, äter ungefär ngt kg/dygn.

Synpukter?
 
Ett bra hö med en kvot på 5,8 drygt. Funkar det som du ger så låter det som om du hittat rätt. Ett lätt hö att "pussla" med om du behöver korrigera något.
 
Ah, det där med att Måste gå "snabbt att äta", är väl lite tveksamt :confused:. Jag menar man tar ju inte direkt hänsyn till djuren utan det är andra kriterier som styr utfodringen. Nja, Kopparberg........ :confused:
 
Men jag anser inte att det är så illa att 16.00-utfodringen MÅSTE innehålla lite mindre foder än de andra fodringarna.
Det eftersom jag ju har TRE fodringar till på dagen!
Så jag ansåg att det passade bra att ge LITE vid 16.00, och mer de andra fodringarna!

Av flera anledningar:
* Jag har lärt mig att en häst ska ha stor högiva på kvällen, eftersom det är längsta "glappet" mellan kvälls- och morgonfodring.
* Jag vill kunna ge stor giva av höet i hagen, om det är kallt eller regningt, så hästarna kan "äta sig varma", samt att de ju står sysslolösa så lång tid i hagen med mindre hö där.

Dessutom har jag det inte SÅ väl förspunnet att jag inte behöver jobba! ;)
Måste ju försöka passa in även utfodringstiderna så jag slipper ta ständigt ledigt från jobbet...

Hur gör du?
Har du aldrig tider att passa med dina hästar?
Fast du kanske inte jobbar heltid dagtid?
Ett exempel är ju om ridhuset är bokat för ridskola from en viss tid.
Då om man skulle ge hästen flera kg foder efter jobbet, så skulle man ju då vara tvungen att rida oftast efter 22.00.
Vilket skulle göra att hästen då skulle stå i sin box för natten ungefär runt 00.00.
Inte SÅ hästvänligt i mina ögon... ;)
Dessutom blev det då TRÖTT hästägare som skulle infinna sig på jobbet 07.00 dagen efter...
 
Ja jag har nog aldrig varit så nöjd med höanalysen förut! :bow:

Behöver ngn av hästarna mer foder i vinter, kan jag ju höja höet, vilket känns finfint! :)
 
Om nu utfodringen ska ägarum vid 16-tiden, skulle man då inte kunna rucka på ridhustiderna istället och på så sätt ge hästarna längre ättid :angel:

Den där TRÖTTE hästägaren får nog finna sig i, i att infinna sig trött på jobbet kl 7.00 dagen efter :D ;)
 
Hur ska man rucka på det när man har träningstider att passa osv?
 
Hmm du tränar inte själv va?
Tränigstider, tränare, och lediga ridhustider växer inte på träd direkt. Man får ju ta det som finns och när det e ledigt :smirk:
 
Jodå, jag tränar själv och har lopp att passa. Bara det att jag tidigare lägger utfodringen dessa dagar men ättiden är ändå lika lång även dessa dagar :cool:. För hur kul är det att slänga åt dom mat lite mat och be dom äta upp snabbt bara för att man ska iväg på nåt och sedan be dom utföra en prestation, stor eller liten.
 
Ja det e ju en annan sak att tidigarelägga utfodringen, då behöver man ju inte rucka på träningstiderna men hon kan inte det då hon jobbar heltid!
 
Ja, då sitter man ju där så att säga och det får bli som det blir. Tror du hon kan be nån annan att ge mat tidigare då :idea:

Man kan ju inte låsa sig för att hästarna promt ska ha mat 16.00 lite fexibel får man ju vara.
 
Hej jag har kollat på den första hästen. Den bör ligga runt 85 mj. Har då räknat med 20% träningstillägg(behöver inte mer då du red 5 dagar och 2 av dessa var dessutom skritt) + lagt på lite för att den var svårfödd.
Om man räknar på din foderstat och lägger till 20 % i träningstillägg och lite för svårfödd så är hästen uppe runt 97 mj vilket då blir för mycket.
 
Tja det e ju inte så lätt att vara flexibel när man som sagt har träningstider att passa. Då kanske man inte har så mycket val mer än att ge hästarna direkt när man kommer hem efter 4 tiden. Och jag antar att hon inte har en sambo som jobbar deltid för då hade han ju säkert hjälpt henne att fodra tidigare.
 
"Rucka på ridhustiderna"?! :D
Ska man flytta på hela ridskolors verksamhet eller?! :D
Tror KNAPPAST att vare sig elever eller föräldrar till de yngre av eleverna tycker det är en så JÄTTEBRA idé, och jag förstår dem!
Köra den sydländska varianten "din ridlektion börjar UNGEFÄR vid 19.30 snåret, OM de privata är klara då".

Eller ska man köra varianten att den som "ockuperar" ridhuset först får göra klart först?!
De anställda instruktörerna tycker säkert det är JÄTTEOK att inte ha en susning om när deras arbetsdag slutar! :D

Du håller inte på ngt med ridsport va`! :D

Av ren nyfikenhet, hur gör du?

Nej, i längden funkar det INTE att börja jobba kl 07.00 och vara hemma från stallet 00.30, och då duscha och äta varje dag. Då kollapsar en människa.

Dessutom blir ju i så fall fodringstiderna VÄLDIGT ojämna, om man då inte alltid lägger sin kvällsfodring vid midnatt.
Men med sådana tider, så utesluter man ju tex barnföräldrar rätt snabbt från hästägandets skara...
 
Hur ber man en häst äta snabbare?
I allafall mina hästar skulle INTE äta fortare om jag så än stod och hoppade upp och ner och hojtade "skynda, skynda"! :D
 
Läste du inte hans tidigare inlägg?
Han fodrar tidigare de dagar hästarna skulle tränas.
Han jobbar alltså inte heltid, eller jobbar inte alls ;)
 
Ujsan, ujsan, jag glömde ju en sak när jag skrev originalinlägget! :D
Att det finns folk som inte kan räkna ut NGT själv!

Så jag förtydligar mig:
Jag slutar jobba kl 16.00.
Då byter jag om, och åker till stallet, tar in hästarna, och fodrar dem.
Och eftersom jag i stort sett bara lagt kraftfoder (+ 1 kg hö) vid fodringen som kommer vara mellan 16.15 och 16.30, så har hästen ätit upp mkt snabbare än om jag fodrat tex flera kg hö mer då.

Och eftersom det går FORTARE att äta upp 0,5 kg havre + 1 kg hö, än tex 0,5 kg havre + 3 kg hö, så vips, hästen har ätit klart tidigare, och jag kan rida!
Förstår du då? För tydligare KAN jag nog inte förklara! :D

De vänner jag har att tillgå till hjälp, vill jag inte utnyttja dagligen. Jag anser det bättre att det DAGLIGA gör jag själv, om jag blir sjuk eller måste resa bort, så frågar jag mina vänner om hjälp.
Mina vänner fungerar så att även de har inte BARA till uppgift att serva mig, så även de KAN ha annat att göra, tex arbeta.
 
Hmm...
Om pålle blir i överhull, har du ngt förslag på VAD av fodermedlen jag ska minska eller ändra?
Det känns bra att ge nära nog fri tillgång på ett så bra hö, så jag vill helst inte dra ner på det!

Värdet på havren har jag tagit ur en tabell, är du insatt i om de värdena kan variera mkt irl?
 
Har du räknat med magnesiumvärdet då? Så du vet att behovet blir täckt + att kvoten ca/mg inte understiger 2,7?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 561
Senast: ufot
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 156
Senast: prallan
·
Foder & Strö Har en dressyrhäst som upprepade gånger har haft problem med inflamation i en led och självklart vill jag göra allt för att förebygga...
2
Svar
23
· Visningar
2 301
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 155
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp