Tips önskas: hamnar efter i hoppet

Jeslin

Trådstartare
Hej! Min dotter har ridit i snart 2 år (privat tränare, egen ponny) och är främst dressyrintresserad vilket mest beror på lite hopprädsla. Nu vill hon ändå prova lite och vi har en ponny som hoppar snällt och hyfsat mjukt på lägre höjder. Vi har nu testat vid två tillfällen men problemet är att hon inte riktigt hänger med i hoppet utan hon är med upp (står bra med tyngd i stigbygeln och håller i manen) men på väg ner hamnar hon efter om ni förstår hur jag menar. Visst skulle vi kunna ta hjälp av tränare men hon tycker det känns lite pinsamt (hon är 12 år så de flesta i hennes ålder har ju ridit mycket längre) och vill nog kunna åtminstone hoppa över små kryss utan att hamna efter innan hon vill vara med på hoppträning. Så har ni några tips vad hon ska tänka på eller övningar som underlättar? Det jag har tänkt på är att vi ju inte övat lätt sits särskilt mycket eftersom hon mest dressyrtränar så vi kan ju absolut öva mer på den lätta sitsen och balansen i den men när det kommer till själva hoppet?
 
Hoppar hon i dressyrsadel eller har ni en annan sadel när ni hoppar?
Att hoppa i dressyrsadel är balansmässigt mycket svårt.
 
Hålla i manen i nerhoppat också men kanske får hålla längre fram på mankammen.

Tränare som ni kan åka till och hoppa ensamma?

Tränarna brukar ju annars anpassa grupperna till sina elever, så kunskapsnivån inte blir alltför blandad.
 
Hålla i manen, hoppa fler språng och lågt, kolla hur proffsen gör och härma. Se till att trampet i stigbygeln är nere-framme i språnget och att foten fortsätter vara nere-framme även i landningen. Våga fälla överlivet en aning. Självklart går det att boka privatträning för någon om hon vill vara lite mer trimmad innan gruppträning 😊
 
Att fästa blicken framåt och spänna lite i bålen är också bra. Se till att stigbyglarna är tillräckligt korta så kan hon öva sig på att sätta sig ner och ställa sig upp i galoppen. Som att hon rider lätt ungefär, ett eller några galoppsprång i taget. Då övar hon följsamhet. När hon kan det och det är stadigt övat hon på överstrykning i galoppen, med en eller båda tyglarna, i lätt sits. Så hon har ponnyn framför sig utan att hålla balansen i tyglarna. för ska jag gissa är det grundproblemet, att hennes balans inte är vad den borde i bål och skänkel. Men det brukar vara lätt uppövat när det är identifierat. Blicken, bålstabiliteten, svikten i stigbyglarna och en stark galopp så ponnyn hoppar med lite styrfart så löser sig det mesta.

Jag rekommenderar att hon (Och alla som börjar hoppa) lär sig att rida med Full eftergift över hinder, mer än ponnyn behöver, så hon siktar på att nästan nå bettringarna. För om hon inte lär sig vad som är för mkt är det svårt att veta vad som är automatisk eftergift.
 
Att fästa blicken framåt och spänna lite i bålen är också bra. Se till att stigbyglarna är tillräckligt korta så kan hon öva sig på att sätta sig ner och ställa sig upp i galoppen. Som att hon rider lätt ungefär, ett eller några galoppsprång i taget. Då övar hon följsamhet. När hon kan det och det är stadigt övat hon på överstrykning i galoppen, med en eller båda tyglarna, i lätt sits. Så hon har ponnyn framför sig utan att hålla balansen i tyglarna. för ska jag gissa är det grundproblemet, att hennes balans inte är vad den borde i bål och skänkel. Men det brukar vara lätt uppövat när det är identifierat. Blicken, bålstabiliteten, svikten i stigbyglarna och en stark galopp så ponnyn hoppar med lite styrfart så löser sig det mesta.

Jag rekommenderar att hon (Och alla som börjar hoppa) lär sig att rida med Full eftergift över hinder, mer än ponnyn behöver, så hon siktar på att nästan nå bettringarna. För om hon inte lär sig vad som är för mkt är det svårt att veta vad som är automatisk eftergift.
Vilket bra svar!

En annan övning kan vara att du longerar hästen över ett litet kryss och hon sitter i sadeln och "åker med".

Det är förvånansvärt effektiv metod för att hitta rytm och balans, utan att behöva tänka på tygeltag etc.

Att kunna rida utan tyglar skapar till sist en balans.
 
Hej! Min dotter har ridit i snart 2 år (privat tränare, egen ponny) och är främst dressyrintresserad vilket mest beror på lite hopprädsla. Nu vill hon ändå prova lite och vi har en ponny som hoppar snällt och hyfsat mjukt på lägre höjder. Vi har nu testat vid två tillfällen men problemet är att hon inte riktigt hänger med i hoppet utan hon är med upp (står bra med tyngd i stigbygeln och håller i manen) men på väg ner hamnar hon efter om ni förstår hur jag menar. Visst skulle vi kunna ta hjälp av tränare men hon tycker det känns lite pinsamt (hon är 12 år så de flesta i hennes ålder har ju ridit mycket längre) och vill nog kunna åtminstone hoppa över små kryss utan att hamna efter innan hon vill vara med på hoppträning. Så har ni några tips vad hon ska tänka på eller övningar som underlättar? Det jag har tänkt på är att vi ju inte övat lätt sits särskilt mycket eftersom hon mest dressyrtränar så vi kan ju absolut öva mer på den lätta sitsen och balansen i den men när det kommer till själva hoppet?

Ta ut en privat hopptränare. Dunsar hon ner i ryggen på ponnyn kanske ponnyn snart börjar stanna och säger nej nu vill jag inte ha fler dunsar i ryggen..
 
Sätter den henne i stolsits eller en mer optimal sits?
Annars är det nog mycket övning som gäller, kan hon från början träna hoppning privat?
Jag tycker nog att hon hamnar bra i sadeln så det är nog itne den som är problemet utan mer hennes balans. Om det inte blir bättre när vi testat några gånger till så får jag ordna med privat träning.
 
Att fästa blicken framåt och spänna lite i bålen är också bra. Se till att stigbyglarna är tillräckligt korta så kan hon öva sig på att sätta sig ner och ställa sig upp i galoppen. Som att hon rider lätt ungefär, ett eller några galoppsprång i taget. Då övar hon följsamhet. När hon kan det och det är stadigt övat hon på överstrykning i galoppen, med en eller båda tyglarna, i lätt sits. Så hon har ponnyn framför sig utan att hålla balansen i tyglarna. för ska jag gissa är det grundproblemet, att hennes balans inte är vad den borde i bål och skänkel. Men det brukar vara lätt uppövat när det är identifierat. Blicken, bålstabiliteten, svikten i stigbyglarna och en stark galopp så ponnyn hoppar med lite styrfart så löser sig det mesta.

Jag rekommenderar att hon (Och alla som börjar hoppa) lär sig att rida med Full eftergift över hinder, mer än ponnyn behöver, så hon siktar på att nästan nå bettringarna. För om hon inte lär sig vad som är för mkt är det svårt att veta vad som är automatisk eftergift.

Tack för ett bra svar. Vi ska testa dina tips. Vad menas med överstrykning i galoppen? Mvh dressyrryttare 😁
 
Tack för ett bra svar. Vi ska testa dina tips. Vad menas med överstrykning i galoppen? Mvh dressyrryttare 😁
Det kommer i dressyrprogram från Lätt A och beskrivs i TR II :)

Ryttaren flyttar handen mot hästens mun/längs mankammen typ två dm så tygeln hänger. Det är för att kolla att hästen är självbärig och inte hänger i bettet (då dyker den när ryttaren lättar). Men jag använder det också för att kolla att ryttaren är självbärig och i balans och inte hänger i hästen. Det går att göra på innertygeln (då brukar gångarterna bli fluffigare för hästen Inte blir stram i innersidan längre) eller på båda tyglarna. Jag tycker ni ska prova att göra på båda.
 
Det kommer i dressyrprogram från Lätt A och beskrivs i TR II :)

Ryttaren flyttar handen mot hästens mun/längs mankammen typ två dm så tygeln hänger. Det är för att kolla att hästen är självbärig och inte hänger i bettet (då dyker den när ryttaren lättar). Men jag använder det också för att kolla att ryttaren är självbärig och i balans och inte hänger i hästen. Det går att göra på innertygeln (då brukar gångarterna bli fluffigare för hästen Inte blir stram i innersidan längre) eller på båda tyglarna. Jag tycker ni ska prova att göra på båda.
Aha, då förstår jag.
Jag borde ha skrivit Mvh GAMMAL dressyrryttare, haha. Det tillkom vad jag förstår i dressyrprogram from 2015. 😉
 
En annan bra balansövning är att trava och rida lätt med långa tyglar, testa att vända osv för att känna av balansen utan att använda tygeln som handtag. Även att rida lätt och tex stå två steg och sitta ett. Det också helst med hängande tygel, även i olika tempon. Brukar vara svårare än man tror och mycket hjälpsamt för att hitta sin egen balans.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
938
Senast: Miingla
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
945
Senast: linlar1
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp