Tips om böcker/filmer/poddar sökes

Luktpion

Trådstartare
Är det någon som har tips på bra böcker om graviditet, förlossning eller första småbarnstiden? :)

De jag har är Ina May's Guide to childbirth, Lin Dalens Amning i nöd och lust och Susanna Helis Föda utan rädsla. Gillar samtliga av dem!

Det kanske även finns någon bra film man kan se? Tipsa gärna om ni sett något bra! När vi ändå är igång så skriv gärna om det finns några bra poddar att lyssna på också. Nu är jag typ allergisk mot poddar men det finns säkert andra som är intresserade. :p
 
Jag har läst ut Praktika för blivande föräldrar och jag kan varmt rekommendera den.

Underbart att läsa om vad som faktiskt är vetenskapligt bevisat och vad som bara är gammal hävd och att folk tycker...
 
Jag har läst ut Praktika för blivande föräldrar och jag kan varmt rekommendera den.

Underbart att läsa om vad som faktiskt är vetenskapligt bevisat och vad som bara är gammal hävd och att folk tycker...

Jag har läst ut Praktika för blivande föräldrar och jag kan varmt rekommendera den.

Underbart att läsa om vad som faktiskt är vetenskapligt bevisat och vad som bara är gammal hävd och att folk tycker...

Jag råkade se den i bokhandeln idag när vi var in och skulle köpa julklappar och kunde inte låta bli att köpa den. Så nu har jag läsning en stund till! :) Tack för tipset!
 
Nu har jag läst ut praktika för blivande föräldrar. Bra bok tycker jag! Speciellt för lite överdrivet nojiga personer som till exempel jag själv. :p Vi har tänkt om lite angående föräldraledighet nu. Det kan nog vara mycket klokt som de säger att båda är hemma ett tag tillsammans efter födseln, typ en månad eller två.

Vill gärna ha mer tips! Jag vill gärna läsa mer om barns utveckling, psykologi och sådant. :)
 
Älskar "Barnvagnspromenader" och "Kära barn", båda med Louise Hallin!

Mäh, fick aldrig upp någon avisering på att du svarat tråden. Tack för tips! Läste kort om vem Louise Hallin var, hon verkar ha lite att stå på! :)

------
Jag blev att tänka på tråden nu när jag läst ut boken "Vattnet går" av Gudrun Abascal och Nina Campioni. Den var bra tycker jag! Jag köpte två böcker till av Abascal som jag ska hugga in på nu.
 
Mäh, fick aldrig upp någon avisering på att du svarat tråden. Tack för tips! Läste kort om vem Louise Hallin var, hon verkar ha lite att stå på! :)

------
Jag blev att tänka på tråden nu när jag läst ut boken "Vattnet går" av Gudrun Abascal och Nina Campioni. Den var bra tycker jag! Jag köpte två böcker till av Abascal som jag ska hugga in på nu.
Abascals böcker hjälpte mig mycket som var orolig inför förlossningen! Skönt med råd och olika sätt en kunde tänka på för att ta sig igenom det hela 👍🏻 Annars gillar jag också ”Kära barn”.
Så inte så mycket nytt att tipsa om 😁
 
Puttar upp den här tråden. Fler som har tips?
Jag har snart lyssnat klart på alla Vattnet går samt Preglifes podd.
Läst Vattnet går, Att föda (Gudrun Abascal), Nu ska vi föda. Har föda utan rädsla också men tänkte jag läser den de närmaste veckorna (vilket är snart).
Kikar på Min mage och jag på Svt play. Har letat runt efter En unge i minuten (den svenska versionen), men tyvärr bara hittat två gamla avsnitt på Youtube. Skulle gärna vilja se fler :bump:
 
Född 2010 var en riktig bra dokumentärserie, där man följde flera olika familjer genom graviditet och första året. Sen kom en uppföljare några år senare med samma familjer. Jag hittar den inte på svt play, men den kan ju finnas på andra ställen.
 
Babyzpodcast är bra tycker jag. Och förlossningspodden, men den kanske varit uppe tidigare i tråden kom jag på nu (jag gick direkt till första olästa).
 
Jag har läst ut Praktika för blivande föräldrar och jag kan varmt rekommendera den.

Underbart att läsa om vad som faktiskt är vetenskapligt bevisat och vad som bara är gammal hävd och att folk tycker...

Agnes Wold som är en av författarna är knappast okontroversiell...

Jag har inte läst boken och ska inte uttala mig om innehållet. Men om det är något som Agnes Wold är expert på är det att "tycka" i helt andra ämnen än sitt forskningsområde med hänvisning till sin professorstitel.
 
Jag skriver på angående Barnvagnspromenader, sen gillar jag även förlossningspodden! Den följde jag (och gör fortfarande ;) ). Rulla vagn har en podd också som är okej.
 
Jag har lyssnat på några avsnitt av Doulapodden vilken jag gillar. Speciellt avsnitten om obstetriskt våld. Så viktigt.

Sedan måste jag igen tipsa om boken Amning i nöd och lust. Big mistake att inte ta med den till BB! Den är suverän som uppslagsbok.
 
Jag uppdaterar min egen tråd, haha! Jag har lyssnat på boken Trygga barn och trygga föräldrar av Cecilia Moen som jag tyckte var väldigt bra och fin. Den verkar vara svår att få tag på som bok men den finns att lyssna på hos tex Nextory och Bookbeat där man kan lyssna gratis i 14 dagar. :) (Hoppas man får skriva så?)
 
Jag vill tipsa om appen Preglife, i den finns två suveräna poddar: Gravidpodden och Babypodden. Väldigt bra fakta/info på ett lättsamt sätt, av barnmorska och barnläkare.

För goda skratt vill jag även tipsa om podden Momsplaining!
 
Jag kan varmt rekommendera boken ”Lyhört föräldraskap” av Malin Bergström (barnpsykolog). Den handlar inte om graviditeten eller förlossningen men tar upp den först tiden efter födseln fram tills barnet är 4 år. Både föräldraskap, relationen och barnets utveckling och hur man kan göra för att bemöt olika typer av barn. Vi har inte sträckläst den utan gemensamt läst ett avsnitt inför varje aktuell ålder. Tycker den känns seriös, faktabaserad och inte typen av bok där författaren sitter inne på ”den enda sanningen” som vissa andra har en tendens att göra.
 

Liknande trådar

Fritid Mitt nyårslöfte var att lyssna på (jag kan inte läsa längre) på 35 böcker i år. Jag har inte läst en enda än så länge. Däremot har jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 114
Senast: Enya
·
V
Träning På senare år har jag verkligen blivit intresserad av att lära mig rida. Jag är 36 år nu och har aldrig ridit förr. Har just nu ett...
Svar
7
· Visningar
3 683
Senast: lakrits
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp