Tips om dragbil bensin önskas

Exakt så är det. Jag har förvirrat mig själv och gjort hundra tankevurpor här på morgonen när jag försökt klura ut vad jag menar 😂

Släpets totalvikt ligger på 1400, när jag lastar 595 kg så har jag en totalvikt på hela ekipaget på 3480.
Och 595 antar jag är släpets maxlast vid totalvikt 1400? 😊
 
Jag lånade en volvo s80 i veckan. 2.5 liters turbo, maximal släpvagnsvikt 1600 kg, på B-kort. Hade 1500 kg på kroken och körde 35 mil, drog hur bra som helst!
Jag drar vanligtvis med en Honda cr-v diesel och tyckte inte Volvon var sämre.

Inte så farligt dyra att äga och köra. Drog runt 0.8 i 120 och litern med släp.

Jag missade visst några siffror 😅
Max släpvagnsvikt är 1600 kg och på B-kort 1490 kg
 
Jag lånade en volvo s80 i veckan. 2.5 liters turbo, maximal släpvagnsvikt 1600 kg, på B-kort. Hade 1500 kg på kroken och körde 35 mil, drog hur bra som helst!
Jag drar vanligtvis med en Honda cr-v diesel och tyckte inte Volvon var sämre.

Inte så farligt dyra att äga och köra. Drog runt 0.8 i 120 och litern med släp.
Tack för tipset! Men de har inte fyrhjulsdrift va? Känner du att man klara sig fint utan? Jag tänker att det är ju en sak att köra landsväg med släp och en annan att ta sig loss på en lerig parkering efter träning 😛
 
Tack för tipset! Men de har inte fyrhjulsdrift va? Känner du att man klara sig fint utan? Jag tänker att det är ju en sak att köra landsväg med släp och en annan att ta sig loss på en lerig parkering efter träning 😛

Så länge du inte är ute på en lerig åker och kör har jag svårt att tro att det skulle vara några problem.
Tyckte den var väldigt trevlig!
 
Letar efter samma! O det finns (endast) 2 kandidater för oss: Skoda Octavia 190 hk o Nissan Qashqai också högre hk. Skodan har bäst vridmoment! O kommer med dragkrok o värmare som standard.
 
Beräkningen är rätt för bilen, under förutsättning att du har utökad BE-kort. Med endast vanligt BE-kort är doch maxvikt på bil och släp 3500kg. Allt står att läsa på transportstyrelsens hemsida och torde inte vara svårt att förstå.
Jag tror att den raden handlar om vilken maximala tågvikt bilen är godkänd för, det har inte med det aktuella släpet att göra.
 
Jag tror att den raden handlar om vilken maximala tågvikt bilen är godkänd för, det har inte med det aktuella släpet att göra.

Rätt observerat, uträkningen är gjord för utökad BE och aktuell bil + släp. För att få rätt lastkapacitet för aktuellt ekipage på BE kort får man dra av på lastkapaciteten så man hamnar på 3500kg sedan vet man hur mycket man får lasta med BE kort.
 
Jag har en Volvo V40 T4. 190 hästar, awd bensin. Typ 1440 kg på b kort. Drar helt ok, är nöjd men den är lite törstig utan släp.
 
Jag skulle bli väldigt tacksam för tips om bra dragbil. Vi har en Subaru Outback diesel idag som är riktigt bra att dra med men tyvärr har vu insett att diesel inte funkar för vår livsstil. Vi kör för korta sträckor så får bekymmer med partikelfiltret. Så tips tack! Våra krav:

- Bensin
- Automat
- Få dra minst 1370kg på B-kort

Sen tror jag att en bra dragbil behöver fyrhjulsdrift men om ni tänker annorlunda får ni gärna försöka övertyga mig om motsatsen 🙂

Om ni skriver vilken bil ni har som ni är nöjda med så skriv gärna både märke, modell, motoralternativ, antal hästkrafter. Tack!

Audi Quattro?
 
Jag blev nyfiken och körde släpvagnskalkylatorn med min gamla bil, nuvarande bil ihop med mitt gamla släp, körde på de olika behörigheterna för att se va den skulle säga.
Rätt intressant att se hur det skiljer sig mellan bilarna.

slapvagnskalk.jpg
 

Liknande trådar

Äldre Behöver tips, erfarenheter o åsikter om ny dragbil. Krav: diesel, ska kunna dra 2 ton på BE kort. Vad skulle ni välja av följande...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 697
Senast: lil-sis
·
Utrustning Jag måste köpa mig en ny bil och funderar då på att ionte köpa någon äldre modell igen utan köpa mig en nyare kanske runt 09-12års...
Svar
0
· Visningar
624
Senast: Julienne
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 852
Senast: Larka
·
Utrustning Vi är i startgroparna att leta efter en ny (för oss) dragbil.. har tittat i trådarna men hittar inte riktigt den info jag är ute...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 043
Senast: LadyLusifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp