Tips om Lund

Zpunk

Trådstartare
Jag är sugen på att åka till Lund, har bara övernattat där när vi varit på Flyinge och det lilla jag sett så verkar det supermysigt där.

Vad får man inte missa när man är där? Vi är inte så extravaganta så lyxhotell och -restauranger är inte aktuellt men gillar att se lite av varje.
 
Jag är sugen på att åka till Lund, har bara övernattat där när vi varit på Flyinge och det lilla jag sett så verkar det supermysigt där.

Vad får man inte missa när man är där? Vi är inte så extravaganta så lyxhotell och -restauranger är inte aktuellt men gillar att se lite av varje.
Domkyrkan , Kulturen och Botaniska trädgården (ligger nära varandra) sen finns där inte mer :)
 
Domkyrkan , Kulturen och Botaniska trädgården (ligger nära varandra) sen finns där inte mer :)
Kungshuset i parken som kallas Lundagård norr om Domkyrkan är också kul att gå upp i om där är öppet. En rund trappa som Karl XII sägs ha ridit uppför. Historiska museet (också i Lundagård) är även det värt ett besök om de inte tar för mycket i inträde.
 
Av alla museer jag besökt var utan konkurens det mest intressanta Zoologiska museet i Lund, där skulle jag kunnat tillbringa veckor utan att tröttna på att titta på alla djur där fanns. Skrev var för det stängde tyvärr för tio år sedan.
 
Av alla museer jag besökt var utan konkurens det mest intressanta Zoologiska museet i Lund, där skulle jag kunnat tillbringa veckor utan att tröttna på att titta på alla djur där fanns. Skrev var för det stängde tyvärr för tio år sedan.
Synd, sånt älskar jag!
 
Jag gillar Historiska museet. De har bland annat en utställning som heter Hästfolk som visar Europas främsta fynd av ryttarutrustning från järnåldern och en annan som visar fynd från Uppåkra som är Skandinaviens största, fyndrikaste och mest långvariga järnåldersbosättning.

Bästa kaffet finns på Love Coffee på Klostergatan, bästa bullarna och bakelserna finns på Patisseriet precis bredvid och Folk på Clemenstorget har fantastiska pizzasliceses.
 
Vi åt god mat på Gamla Franska i Saluhallen tidigare i sommar. Men det finns många trevliga restauranger i Lund!
 
Synd, sånt älskar jag!
Det fanns ytterligare ett museum i Lund som var mycket intressant, nästan ännu mer än Zoologiska men inte lika häftigt, och det var Botaniska museet i Botaniska trädgården. Miljontals växtexemplar samlade så långt tillbaka som 1700-talet och från alla världens hörn. Även det är stängt tyvärr och samlingarna arkiverade. Där fanns mycket spännande att upptäcka!
 
Av alla museer jag besökt var utan konkurens det mest intressanta Zoologiska museet i Lund, där skulle jag kunnat tillbringa veckor utan att tröttna på att titta på alla djur där fanns. Skrev var för det stängde tyvärr för tio år sedan.

Det fanns ytterligare ett museum i Lund som var mycket intressant, nästan ännu mer än Zoologiska men inte lika häftigt, och det var Botaniska museet i Botaniska trädgården. Miljontals växtexemplar samlade så långt tillbaka som 1700-talet och från alla världens hörn. Även det är stängt tyvärr och samlingarna arkiverade. Där fanns mycket spännande att upptäcka!
Bara en liten rättelse: De har nu slagits samman till Biologiska museet som finns online och går att besöka efter överenskommelse. Inte precis öppet för drop-in besök, men jag har varit och rotat i samlingarna sen de "stängde" och jag är inte ens naturvetare :p

@Zpunk Jag slår ett slag för Hummus Bar för billig och supergod mat. Älskar deras egna pickles, men hummusen är god den med. Historiska museet är en hit, Botaniska trädgården och deras växthus likaså. Båda är gratis om jag inte missminner mig. Sen om en gillar kyrkor så finns det förutom Domkyrkan Allhelgonakyrkan nån km längre upp på vägen, den är jättevacker i 1800-tals neogotik. I stadsparken finns rester av gamla medeltida stadsvallen, och om ni kan hitta någon stadsvandring som går när ni är där rekommenderar jag det, finns så många coola historiska perspektiv om en kollar med historisk blick på stan som den ser ut idag.
 
Bara en liten rättelse: De har nu slagits samman till Biologiska museet som finns online och går att besöka efter överenskommelse. Inte precis öppet för drop-in besök, men jag har varit och rotat i samlingarna sen de "stängde" och jag är inte ens naturvetare :p

@Zpunk Jag slår ett slag för Hummus Bar för billig och supergod mat. Älskar deras egna pickles, men hummusen är god den med. Historiska museet är en hit, Botaniska trädgården och deras växthus likaså. Båda är gratis om jag inte missminner mig. Sen om en gillar kyrkor så finns det förutom Domkyrkan Allhelgonakyrkan nån km längre upp på vägen, den är jättevacker i 1800-tals neogotik. I stadsparken finns rester av gamla medeltida stadsvallen, och om ni kan hitta någon stadsvandring som går när ni är där rekommenderar jag det, finns så många coola historiska perspektiv om en kollar med historisk blick på stan som den ser ut idag.
Mindre delar av Zoologiska museets samlingar flyttades till Ekologihuset det känner jag till men knappast hela? Zoologiska museet var jättestort och så mycket ledigt utrymme fanns knappast tillgängligt.

Sen "rotar" man inte i samlingarna, mycket av materialet är värdefullt och får inte riskera förstöras av ovarsam behandling :)
 
Mindre delar av Zoologiska museets samlingar flyttades till Ekologihuset det känner jag till men knappast hela? Zoologiska museet var jättestort och så mycket ledigt utrymme fanns knappast tillgängligt.

Sen "rotar" man inte i samlingarna, mycket av materialet är värdefullt och får inte riskera förstöras av ovarsam behandling :)
Det finns i arkiv i lokaler på Gastelyckan. Såklart behandlade jag inte materialet ovarsamt, då hade de inte släppt in mig.
 
En liten del av Zoologiska hamnade på Historiska museet. Kollade precis på nätet och där hittade jag några gamla bekanta :) Synd att de visas på modernt sätt med få djur på stor yta, de kunde lätt fått in dubbelt så många djur i den salen och det hade gjort det mycket mera spännande.
 
Det kan de ju inte veta när du blev insläppt, du menade kanske släppt ut dig? :)
Eftersom de visste syftet med mitt besök, mitt kunskapsläge, samt inte bara släppte in mig vind för våg, så kunde de ha rimlig koll på att jag visste vad jag gjorde. Men hade jag gått fram ovarsamt hade jag nog inte blivit tackad för besöket precis. Kanske till och med inlåst :p
 
Eftersom de visste syftet med mitt besök, mitt kunskapsläge, samt inte bara släppte in mig vind för våg, så kunde de ha rimlig koll på att jag visste vad jag gjorde. Men hade jag gått fram ovarsamt hade jag nog inte blivit tackad för besöket precis. Kanske till och med inlåst :p
Jag blev inlåst i Stockholm på riksarkivet någonting en gång när jag sökte i Brunius (domkyrkoarkitekt i Lund vid mitten av 1800-talet) ritningssamlingar. Men det var jag själv som låste in mig, tog i fel handtag när jag skulle ut så larmet gick och dörrarna låstes.
 
Jag blev inlåst i Stockholm på riksarkivet någonting en gång när jag sökte i Brunius (domkyrkoarkitekt i Lund vid mitten av 1800-talet) ritningssamlingar. Men det var jag själv som låste in mig, tog i fel handtag när jag skulle ut så larmet gick och dörrarna låstes.
Bra att larmet gick så du inte satt fast i alla fall!
 
Sen om en gillar kyrkor så finns det förutom Domkyrkan Allhelgonakyrkan nån km längre upp på vägen, den är jättevacker i 1800-tals neogotik
Det är intressant hur olika man kan tycka, jag har aldrig gillat Allhelgonakyrkan, överarbetad och nästan lite kitsch över det hela och tycker inte om läget. Zetterwall var heller aldrig särskilt lyckad som arkitekt enligt min mening.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kultur Jag skulle vilja ha tips på intressanta böcker. Att titta på en film/serie på en skärm ger en viss tillfredsställelse, men jag är i...
Svar
6
· Visningar
444
Senast: Yeah but
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Rosett
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
649
Samhälle Finns det någon som har koll på hur det funkar att köpa Resplus-biljetter till små ställen. Jag kan se förbindelserna när jag söker i...
Svar
14
· Visningar
634
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp