Tips om Lund

Bra att larmet gick så du inte satt fast i alla fall!
Det var fullt med folk så det var ingen risk men de var ganska sura när de kom och öppnade och tyckte att jag borde läst den lilla skylten som upplyste om att handtaget inte fick användas innan jag försökte öppna dörren. Korkat att sätta två handtag intill varandra där det ena inte fick användas. Men jag kan tänka mig att de var sura för att många gjorde samma miss som jag.
 
Senast ändrad:
Det är intressant hur olika man kan tycka, jag har aldrig gillat Allhelgonakyrkan, överarbetad och nästan lite kitsch över det hela och tycker heller inte om läget. Zetterwall var heller aldrig särskilt lyckad som arkitekt enligt min mening.
Jag är med du där. Jag blir nästan provocerad av att se Håslövs kyrka som han ritat.
 
Det är intressant hur olika man kan tycka, jag har aldrig gillat Allhelgonakyrkan, överarbetad och nästan lite kitsch över det hela och tycker inte om läget. Zetterwall var heller aldrig särskilt lyckad som arkitekt enligt min mening.

Jag är med du där. Jag blir nästan provocerad av att se Håslövs kyrka som han ritat.

Tror det är lite därför jag gillar Allhelgona. För att den är så out there, ett fantasimonster liksom. Absolut inte vacker på det sättet som Domkyrkan eller andra medeltida kyrkor är vackra. Intressant kanske är ett bättre ord? Provocerande är helt rätt. Men jag gillar på något sätt att det är provocerande. Lite som att ett fult konstverk kan vara provocerande, men samtidigt fantasieggande och glädjande.

Kan vara så att faktumet att jag inte är troende spelar in. Jag hade inte tyckt det var så stämningsfullt att behöva gå i mässan i Allhelgona precis.
 
Tror det är lite därför jag gillar Allhelgona. För att den är så out there, ett fantasimonster liksom. Absolut inte vacker på det sättet som Domkyrkan eller andra medeltida kyrkor är vackra. Intressant kanske är ett bättre ord? Provocerande är helt rätt. Men jag gillar på något sätt att det är provocerande. Lite som att ett fult konstverk kan vara provocerande, men samtidigt fantasieggande och glädjande.

Kan vara så att faktumet att jag inte är troende spelar in. Jag hade inte tyckt det var så stämningsfullt att behöva gå i mässan i Allhelgona precis.
Jag tycker inte den är provocerande, bara dåligt utförd. Zettervall var ju även på Lunds domkyrka och ändrade ganska mycket, som att han lät riva de två medeltida tornet och uppförde nya mera "stilenliga".

Zettervall var en arkitekt som helst ville riva och bygga nytt, inte bevara. I mycket motsatsen till hans företrädare som domkyrkoarktiket, C G Brunius .
 
Jag tycker inte den är provocerande, bara dåligt utförd. Zettervall var ju även på Lunds domkyrka och ändrade ganska mycket, som att han lät riva de två medeltida tornet och uppförde nya mera "stilenliga".

Zettervall var en arkitekt som helst ville riva och bygga nytt, inte bevara. I mycket motsatsen till hans företrädare som domkyrkoarktiket, C G Brunius .
Dåligt utförd eller inte i din smak? Det är ju en subjektiv sak, menar jag. Jag är medveten om förändringarna han gjorde på domkyrkan, men tornen innan hans var inte helt i original heller. För mig är det intressant och tilltalande med arkitektur som speglar historien, även när jag kanske inte tycker om den rent estetiskt. Hade det varit kul att åka tillbaka och se domkyrkan när den var helt ny? Ja - men det är också kul att kunna se 1000 år av historiska svängningar i en byggnad. Precis som museiföremål inte bevaras genom att laga alla skador och skavanker, bevaras inte historien av att försöka återställa allt till "så som det var". Zettervall och hans 1800-tals kolleger är en del av det, även om vi idag kan tycka illa om vad de gjorde, både intellektuellt och estetiskt. Då är i alla fall Allhelgona trevligare i att den är ett rent barn av sin tid :)
 
Jag tycker inte den är provocerande, bara dåligt utförd. Zettervall var ju även på Lunds domkyrka och ändrade ganska mycket, som att han lät riva de två medeltida tornet och uppförde nya mera "stilenliga".

Zettervall var en arkitekt som helst ville riva och bygga nytt, inte bevara. I mycket motsatsen till hans företrädare som domkyrkoarktiket, C G Brunius .
Jag tycker att alla helgona är vacker! Domkyrkan ser ut som... ja, inte lika vacker som den andra tycker jag! Faktiskt nästan lite trist och tråkig i sin stil i jämförelse.
 
Dåligt utförd eller inte i din smak? Det är ju en subjektiv sak, menar jag. Jag är medveten om förändringarna han gjorde på domkyrkan, men tornen innan hans var inte helt i original heller. För mig är det intressant och tilltalande med arkitektur som speglar historien, även när jag kanske inte tycker om den rent estetiskt. Hade det varit kul att åka tillbaka och se domkyrkan när den var helt ny? Ja - men det är också kul att kunna se 1000 år av historiska svängningar i en byggnad. Precis som museiföremål inte bevaras genom att laga alla skador och skavanker, bevaras inte historien av att försöka återställa allt till "så som det var". Zettervall och hans 1800-tals kolleger är en del av det, även om vi idag kan tycka illa om vad de gjorde, både intellektuellt och estetiskt. Då är i alla fall Allhelgona trevligare i att den är ett rent barn av sin tid :)
Detta relativiserande är något som är helt förkastligt, det handlar inte bara om arkitekur utan synen på kunskap och fakta generellt.

Det du gör är att du utgår från teorier och försöker få verkligeheten att anpassa sig efter dem, när det skall vara tvärtom. Tar vi exemplet Lunds domkyrka skulle värdet av den varit större om den var bevarad i original, det är inte så att man kan göra vad som helst med argumentet att det bara är en del av historien och därför lika värdefullt. Domkyrkan idag är helt omodern, med din syn skulle dagens domkyrkoarkitekt kunna riva kyrkan och låta uppföra något i dagens stil och det skulle "spegla historien" och vara positivt.

Sen är det inte smak och subjektivt, det handlar om en gemensam syn på värde som delas av majoriteten av befolkningen och ligger mycket djupt. Hade den inte gjort det hade vi inte haft något alls bevarat och det är något som varit genomgående i historien, sedan flera tusen år tillbaka.

Jag förespråkar inte en rivning av Allahelgonakyrkan i Lund, även om det faktiskt var aktuellt för några tiotal år sedan för kyrkan är dåligt uppförd med undermåliga material och inte särskilt omtyckt. Zettervall var en förespråkare av betong och det har lett till en rad problem, även teglet var av sämre kvalitet och ett stort antal tegelstenar behövdes bytas.

Helgo Zetterval lämnade ett stort avtryck, särskilt i Lund men det var inte lyckat. Ett annat exempel är universitetets huvudbyggnad som också är ritad av Zettervall och det är ingen särskilt trevlig byggnad att vistas i och den lever också ett förhållandevis undanskymt liv i all sin pompösitet, ingen gillar riktigt det huset trots att det anses vara Zettervalls främsta verk. Anledningen är samma, det är för mycket kuliss och nästan ingen genuinitet.
 
Jag tycker att alla helgona är vacker! Domkyrkan ser ut som... ja, inte lika vacker som den andra tycker jag! Faktiskt nästan lite trist och tråkig i sin stil i jämförelse.

Jag som tycker att Domkyrkan är fantastiskt vacker och Allhelgona inte alls vacker faktiskt. Men Domkyrkan är så mäktig och vacker!
 
Diskussionen om Allhelgona får mig att tänka på Snöstorps kyrka, den är... Svulstig :D

On topic så är Universitetsbiblioteket vackert att strosa förbi och om det är klart väder så är utsikten över Öresund och Lundaslätten från Sankt Hans backar värd den lilla klättringen.
 
Detta relativiserande är något som är helt förkastligt, det handlar inte bara om arkitekur utan synen på kunskap och fakta generellt.

Det du gör är att du utgår från teorier och försöker få verkligeheten att anpassa sig efter dem, när det skall vara tvärtom. Tar vi exemplet Lunds domkyrka skulle värdet av den varit större om den var bevarad i original, det är inte så att man kan göra vad som helst med argumentet att det bara är en del av historien och därför lika värdefullt. Domkyrkan idag är helt omodern, med din syn skulle dagens domkyrkoarkitekt kunna riva kyrkan och låta uppföra något i dagens stil och det skulle "spegla historien" och vara positivt.

Sen är det inte smak och subjektivt, det handlar om en gemensam syn på värde som delas av majoriteten av befolkningen och ligger mycket djupt. Hade den inte gjort det hade vi inte haft något alls bevarat och det är något som varit genomgående i historien, sedan flera tusen år tillbaka.

Jag förespråkar inte en rivning av Allahelgonakyrkan i Lund, även om det faktiskt var aktuellt för några tiotal år sedan för kyrkan är dåligt uppförd med undermåliga material och inte särskilt omtyckt. Zettervall var en förespråkare av betong och det har lett till en rad problem, även teglet var av sämre kvalitet och ett stort antal tegelstenar behövdes bytas.

Helgo Zetterval lämnade ett stort avtryck, särskilt i Lund men det var inte lyckat. Ett annat exempel är universitetets huvudbyggnad som också är ritad av Zettervall och det är ingen särskilt trevlig byggnad att vistas i och den lever också ett förhållandevis undanskymt liv i all sin pompösitet, ingen gillar riktigt det huset trots att det anses vara Zettervalls främsta verk. Anledningen är samma, det är för mycket kuliss och nästan ingen genuinitet.
Om du tror att jag skulle vara okej med att riva hela domkyrkan har du totalt missförstått vad jag sagt.

Värdet av historiska byggnader är helt beroende av nutidens värderingar. Det är tyckande, inte någon objektiv verklighet. Jag tycker att vi ska bevara gamla byggnader, någon annan håller inte med. Den gemensamma syn på värde som du talar om är också subjektiv och föränderlig. Detta är snarare en tydlig och objektiv syn på fakta och kunskap, en ärlig syn där vi kan erkänna att vi vet x, men kan tycka olika om x. Att vi har olika värderingar kring kunskap är en objektiv sanning, är fakta. Det gör inte dessa värderingar mindre rätt eller fel att följa, men vetenskapen i sig ger inte svar på vad vi ska tycka eller värdera. Det kan den extremt sällan göra. Den presenterar den objektiva verkligheten, och vi människor förhåller oss till det på olika sätt eftersom vi är olika. Rekommenderar att läsa kurser i vetenskapsteori, särskilt de vid institutionen för fysik på LU är väldigt bra!

Jag har inte sagt något om huruvida Zettervalls avtryck är lyckat eller inte. Det finns det ju olika svar på beroende på vad en tycker är "lyckat" - en helt subjektiv värdering. Jag har däremot sagt att jag tycker att det är lika intressant med en byggnad som visar 1000 år av historia, som en som är perfekt bevarad.
 
Det du gör att relativisera. Jag har inte skrivit att du vill riva domkyrkan men utifrån din relativa syn på värdet av en historisk byggnad där du inte ser en minskning av värdet när delar byggs om i tidstypisk stil eller till och med helt rivs och byggs nya skulle en rivning idag av hela Lunds domkyrka och en nybyggnad i modern stil inte förminska byggnadens värde. Det blir bara en del av byggnadens historia.

Jag tog det som exempel för att visa på hur fel resonemanget är. Det allvarliga är att det faktiskt används som ett argument för att förstöra inte bara kulturmiljöer utan också natur.

En relativ syn på kunskap och fakta är raka motsatsen till objektivitet och ärlighet. Jag är väl bekant med att det finns de inom universitetsvärlden som driver dessa teser, som är starkt politiskt färgade, och de har orsakatmycket stor och kanske irreversibel skada när det gäller synen på kunskap.
Jag ser absolut ett värde i att bevara Domkyrkan som den är idag, och tycker inte att min uppskattning för historiska märken går emot den åsikten. "Intressant" är inte samma sak som "rätt".

Jag har inte en relativ syn på kunskap och fakta. Däremot kan inte vetenskap, och har aldrig kunnat, bestämma vad som är rätt eller fel på ett etiskt plan. Vetenskap kan och bör informera sådana beslut, men vetenskapen, i linje med sitt syfte som objektiv världsbeskrivare, kan inte ge svar på frågor som är subjektiva till sin natur. Huruvida vi ska eller bör bevara historiska byggnader är en subjektiv fråga.

Tillägg: Att något är en subjektiv fråga betyder inte att det inte finns rätt eller fel. Bara att vetenskapen inte har svaren.
 

Liknande trådar

Kultur Jag skulle vilja ha tips på intressanta böcker. Att titta på en film/serie på en skärm ger en viss tillfredsställelse, men jag är i...
Svar
6
· Visningar
443
Senast: Yeah but
·
Mat Kan inte va enda som sug på grytor nu till hösten? :d 🍂 Jag gör ofantligt lite grytor, typ bara Kalops. :rofl: Så känner behöver...
2
Svar
28
· Visningar
1 563
Senast: Linta
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 312
Senast: MiaMia
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Lite besviken på hab faktiskt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp