Tips om ridjacka önskas

ylvalill

Trådstartare
Nu när det äntligen börjar kännas som att våren är på väg plockade jag fram min tunna ridjacka bara för att konstatera att det definitivt är dags att införskaffa en ny. Trots mycket lappande och lagande så har den nått vägs ände... :o Tyvärr verkar märket ha försvunnit från marknaden så det går inte att få tag på en ny likadan. Behöver alltså tips på vart man kan hitta en jacka som funkar att rida i under vår/kyliga sommardagar och tidig höst och som uppfyller alla mina krav:

- den måste andas bra!
- den får absolut inte kännas klumpig utan ska vara figursydd och samtidigt skön att röra sig i, gärna i nån form av stretchtyg
- den ska vara vind- och vattenavvisande och tåla åtminstone lättare regn
- den ska ha fickor med dragkedjor för smidig förvaring av mobil, nycklar, hästgodis och annat bråte man gärna släpar runt på

Sen skadar det ju inte om den är snygg också, men det är underordnat ovanstående. :D

Så, vad har ni för tips?
 
Stierna Aurora :love:
Jag har jackan på fritiden och västen i stallet. Sambon har två jackor för fritid och stall. De märks knappt att man har något på sig.
 
Stierna Aurora :love:
Jag har jackan på fritiden och västen i stallet. Sambon har två jackor för fritid och stall. De märks knappt att man har något på sig.
Den såg intressant ut, men jag vill helst ha en ofodrad. Rädd att den blir för varm annars.
 
Jag har två olika. En Acod 1430 som står emot mycket regn och andas bra. Den har dessutom dragkedjor under ärmarna för extra ventilation. Den har enbart funktionsfoder. Jag har också en lättfodrad från helly hansen som heter sunne insulator för kalla mornar. De två går bra att kombinera vid behov utan att det blir klumpigt eller knöligt.
 
Den såg intressant ut, men jag vill helst ha en ofodrad. Rädd att den blir för varm annars.
Jag tycker att Stiernas kläder har ett bredare spann för vilka temperatur de är bra till eftersom de har så bra funktion.

Aurora är väldigt lättfodrad, mysigt en kylig morgon men inte för varm inpå en solig dag såhär års.

Jag är kansle lite frusen men går fortfarande i min varmare Stella-jacka.
 
Uhip har en trenchcoat som finns i lite olika längd. Ser bra ut på bild men jag har inte testat den själv.
 
Uhip har en trenchcoat som finns i lite olika längd. Ser bra ut på bild men jag har inte testat den själv.
Testade den i Falsterbo i somras men upplevde den som rätt klumpig. Stel i tyget liksom. Snygg visserligen, men det är inte högst prioriterat :)
 
Jag tycker att Stiernas kläder har ett bredare spann för vilka temperatur de är bra till eftersom de har så bra funktion.

Aurora är väldigt lättfodrad, mysigt en kylig morgon men inte för varm inpå en solig dag såhär års.

Jag är kansle lite frusen men går fortfarande i min varmare Stella-jacka.
Ja, det är nog olika hur frusen man är :-) Jag blir väldigt varm när jag grejar i stallet eller rider och vill ha en jacka som jag kan ha vid alla aktiviteter utan att bli för varm. En som skyddar mot regn och vind, men inte värmer. Reglerar då hellre med en tröja under vid behov. Har dock en dotter som är väldigt frusen så jag vet hur olika det kan vara.
 
Jag har två olika. En Acod 1430 som står emot mycket regn och andas bra. Den har dessutom dragkedjor under ärmarna för extra ventilation. Den har enbart funktionsfoder. Jag har också en lättfodrad från helly hansen som heter sunne insulator för kalla mornar. De två går bra att kombinera vid behov utan att det blir klumpigt eller knöligt.
Tack för tips, ska googla!
 
Jag tycker att Stiernas kläder har ett bredare spann för vilka temperatur de är bra till eftersom de har så bra funktion.

Aurora är väldigt lättfodrad, mysigt en kylig morgon men inte för varm inpå en solig dag såhär års.

Jag är kansle lite frusen men går fortfarande i min varmare Stella-jacka.
Kollade vidare på Stiernas andra jackor och deras Prime 3L jacket kanske skulle kunna vara jackan jag är ute efter. Är det möjligtvis någon som har en sån som kan ge en recension?
 
Kollade vidare på Stiernas andra jackor och deras Prime 3L jacket kanske skulle kunna vara jackan jag är ute efter. Är det möjligtvis någon som har en sån som kan ge en recension?
Jag och sambon har varsin av den sorten också :p
Lätt, mjuk och skön och vädertålig samt slitstark. Jag upplever att Aurora och Stella har något bättre passform, på mig i alla fall.

Min första Prime höll för daglig användning i 4 år innan jag började märka försämrad funktion och skaffade en ny likadan. Den gamla är pensionerad till trädgårdsjacka nu. Den är fortfarande jättefin på utsidan men som sagt andas/tål inte väta lika bra längre.

Precis efter att jag skaffat min nya Prime lanserades den längre varianten Storm som jag skulle vilja testa om jag skulle skaffa en ny nu.
 
Jag har en softshellkappa från Busse. Den är så briljant att jag ångrar att jag inte köpte en för "civilt" bruk också. Superbra fick- och knäpplösningar, och betydligt mjukare och stretchigare än andra softshelljackor jag provat.
 
Jag har en softshellkappa från Busse. Den är så briljant att jag ångrar att jag inte köpte en för "civilt" bruk också. Superbra fick- och knäpplösningar, och betydligt mjukare och stretchigare än andra softshelljackor jag provat.
Tack för tipset!
 
Nu när det äntligen börjar kännas som att våren är på väg plockade jag fram min tunna ridjacka bara för att konstatera att det definitivt är dags att införskaffa en ny. Trots mycket lappande och lagande så har den nått vägs ände... :o Tyvärr verkar märket ha försvunnit från marknaden så det går inte att få tag på en ny likadan. Behöver alltså tips på vart man kan hitta en jacka som funkar att rida i under vår/kyliga sommardagar och tidig höst och som uppfyller alla mina krav:

- den måste andas bra!
- den får absolut inte kännas klumpig utan ska vara figursydd och samtidigt skön att röra sig i, gärna i nån form av stretchtyg
- den ska vara vind- och vattenavvisande och tåla åtminstone lättare regn
- den ska ha fickor med dragkedjor för smidig förvaring av mobil, nycklar, hästgodis och annat bråte man gärna släpar runt på

Sen skadar det ju inte om den är snygg också, men det är underordnat ovanstående. :D

Så, vad har ni för tips?
Tycker om Kingsland Classic👌
 

Liknande trådar

Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 850
Senast: ameo
·
Övr. Hund Jag behöver lite hundtips från er på Bukefalos. Har fyra stycken hundar. Och eftersom jag bor i Norge per dags datum följer våra...
Svar
2
· Visningar
913
Senast: Diplomaten
·
R
Hoppning Köpte en gpa limited edition i somras, då var den trång men nu har den blivit alldelles förstor, har testat att lägga i ilägg men inget...
Svar
6
· Visningar
1 040
Senast: Jordgubbsskit
·
T
Utrustning Letar efter en ny lädergrimma då jag inte är nöjd med den vi har (Har klippt bort lappen och kommer inte ihåg märket - en budgetgrimma...
Svar
6
· Visningar
1 071
Senast: The_grinch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp