Bukefalos 28 år!

Tips om typ av sadel

C

Cathrine

Jag har flyttat till en del av varlden dar det tyvarr inte finns sa manga sadlar att valja bland, och dar priserna darmed ar avsevart hogre an vad jag ar van vid. Sa, eftersom kassan inte ar obegransad, det inte finns sa mycket att valja pa begagnat, OCH jag har en unghast (som lar muskla om sig ratt mycket de kommande aren) undrar jag om nagon vanlig sjal skulle kunna rada mig nar det galler sadelkopet har.

Jag har en hoppsadel, men ska nu kopa en dressyrsadel. Att den ar i lader ar ett maste (jag gillar inte syntet - blir grymt varmt mot bade min rumpa och hastens rygg enligt min asikt).

Foljande finns att valja bland i en prisklass som jag star ut med (men det ar inte mer heller):
1.Wintecs Isabell (jo, den finns i lader)
2.Bates Caprilli Show
3.Bates Innova Dressage
4.Bates Maestro Dressage
5.Collegiate Post Graduate Dressage

Fordelen som jag ser det ar (kanske) att det gar att byta koppjarn pa alla dessa sadlar. Nackdelen ar (kanske) att det kanske inte hjalper? De kanske inte passar anda? Jag har provridit en Isabell och gillade den (forutom att just det exemplaret var i syntet), har ocksa ridit i Bates Caprilli allroundsadel vilket jag inte gillade alls.

Jag skulle ocksa kunna ta ut en sadelutprovare och hoppas pa ngt begagnat, men eftersom jag kopte forsta sadeln sa och inte fick tillbaka mer an halften nar jag salde den efter bara 3 manaders anvandning ar jag skeptisk och skulle helst vilja ha ngt som jag tror jag kan anvanda ratt lange (det ar ju en liten marknad for begagnat har).

Tacksam for rad, och om ni vet mer exakt for- och nackdelar med dessa sadlar. :bow:
 
Sv: Tips om typ av sadel

Passar alla sadlar hästen?

Hur är det att köpa sadel utomlands då?

Annars så finns det många trådar om alla sadlar utom den sistnämda. (använd sökfunktionen)
 
Sv: Tips om typ av sadel

Jag har sokt men inte hittat mer an att vissa tycker si och andra tycker sa om hur skona de olika sadlarna ar. Inget om vad man tycker om kvalitén, och inget om hur sadlar som man kan byta koppjarn pa egentligen ar... :grin:

Problemen med att kopa sadel utomlands ar att man inte kan prova den, att det ar lang leveranstid och att sadeln maste sprejas av biosakerhetsmyndigheten innan man far den (dyrt & tar tid). :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips om typ av sadel

Jag rider i Isabellen och älskar den. Om du är i det land där jag misstänker att du är så borde du ha tillgång till det fulla sortimentet och alltså även kunna välja den ullstoppade varianten. Det kanske ger lite mer handlingautrymme att anpassa sadeln efter hästen. Systemet med utbytbara koppjärn funkar bra, men löser förstås inte alla problem.
 
Sv: Tips om typ av sadel

Jag kan valja den ullstoppade varianten (vilket jag hade tankt). Har du nagon erfarenhet att dela med dig av nar det galler utbytbara koppjarn? :confused:
 
Sv: Tips om typ av sadel

Att kunna byta koppjärn är inte så bra som det låter. Passformen ändras när man byter koppjärn, så om sadeln passar i normal bom så är det inte säkert den passar när hästen behöver en vidare bom.
Då är det bättre att satsa på en sadel som anpassas hos en sadelmakare/tillverkaren, t.ex. Prestige, Arabian, Cliff Barnsby, Jensen, Jaguar, Röösli, Equipe osv.
 
Sv: Tips om typ av sadel

Tack, då vet jag det.:bow: Tror inte att jag har råd att lägga motsvarande 10 000 till för att köpa en Prestige förstås. :crazy:
 
Sv: Tips om typ av sadel

Skulle det gå att prova ut tex en prestige och sedan skicka efter en från Sverige me de rätta måtten? Om det skulle bli billigare?
 
Sv: Tips om typ av sadel

Jag skulle helst vilja skicka efter en begagnad fran Sverige, men litar inte ett dugg pa sadelutprovarna har (heller) :mad: , och med tanke pa vad frakt och sanering kostar PLUS att det tar tid (det tog mig en hel manad innan jag fick tillbaka sadeln jag hade med mig hit) :crazy: blir det nog till att bita i det sura applet. Ska helt klart borja spela pa Lotto! :idea:
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 373
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 534
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
929
Senast: Rosett
·
Hemmet Har de flesta ingen aning om hur skunk luktar. Det gar inte att beskriva. Graden av vidrighet ar varre an nagon kan forestalla sig om...
2
Svar
34
· Visningar
4 071
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp