Bukefalos 28 år!

Tips om utrustning

Z

zoe96

Tänkte be om tips om utrustning, tex vilka benskydd använder ni? Vilka boots funkar bäst? När (i vilka klasser) är det nödvändigt med övergjord? PM:a gärna tips om vilka interbetbutiker ni använt :laugh:
 
Sv: Tips om utrustning

Puttar upp!
Jag har läst gamla trådar men har det inte skett något på produktutvecklingsfronten? :laugh:
 
Sv: Tips om utrustning

Jag använder fortfarande mina Sprenger hela gummiboots när jag hoppar terräng. De är helt klart bäst, skaver inte fast de är gummi och sitter kvar.
Har haft de i mer än sju år nu och inte hittat något bättre (inte samma par dock, så hållbara är de inte ;))
Skydd har jag precis köpt Premier Equine, de är faktiskt väldigt bra för sitt pris. Har N.E.W också men gillar inte deras nya mjuka bakskydd.

Övergjord tänker jag inte är nödvändigt förren i långa klasser, om man vill ha det. Men det är ju vad man själv känner känns säkrast.
 
Sv: Tips om utrustning

De Premier Equine-skydden, hur är det med storlekarna? Om man ska ha cobstorlek (liten häst) är det medium som gäller då eller?
 
Sv: Tips om utrustning

Jag använder Style (hemskt omoderna :D) och gillar globus neopreneboots bäst. De skaver inte och håller sig hela till min häst.

Helst av allt hade jag köpt en uppsättning av alla terrängskydd (eller inte ALLA men de jag tycker är intressanta), jag älskar skydd! Men det håller inte riktigt för student med häst där skydden faktiskt fungerar bra ;) Men skulle mina krascha så skulle jag leta efter skydd med någon typ av "kylning/luftgenomströmning". Jag är alltid lite rädd för varma ben och rycker av skydden snabbt efter hårdare jobb.


Dock vet jag faktiskt inte hur mycket det påverkar en skadad/överansträngd sena egentligen? Någon som har lite källunderlag för det? Tex så påstås det ju att vatten/is inte kyler tillräckligt snabbt hela vävnaden om skada uppstått. Men det är ju ändå känt att ju mindre värme/mer kyla dessto bättre på akuta skador i benen. Men att rycka av skydden, känns det bara bra för ryttaren eller ÄR det faktiskt bevisad skillnad?

Övergjord undrar jag lite om med, hur fungerar den egentligen? Tycker det se ut som ett smalt band bara med lite tunn (?) resår och ett spänne? Håller/hjäper den verkligen om den vanliga gjorden pajar? Och hur pass mycket hjälper den - typ rida vidare hela rundan eller bara så man precis hinner stanna och hoppa av innan allt glider iväg?
 
Sv: Tips om utrustning

De Premier Equine-skydden, hur är det med storlekarna? Om man ska ha cobstorlek (liten häst) är det medium som gäller då eller?

Dom skydden är kanon, men tycker du ska maila/ringa om storlekarna. Min häst är ca 170 och ganska grov men tror jag fick ta M fram och L bak, och då är bakskydden precis så dom passar. Så jag tror dom e ganska stora i storleken...
 
Sv: Tips om utrustning

Jag har M både fram och bak och de passar bra på mina hästar, ett litet fullblod och ett halvblod på 167 (xx-korsning). De är rätt lika N.E.W i storleken och där är L för hästar med riktigt grova ben.
 
Sv: Tips om utrustning

Jag har faktiskt skydd som kallas 'dressyrskydd' från Hööks. De är hårda och slagtåliga och drar inte åt sig vatten. De passar bra till FT tycker jag, har använt dem på flera starter och de har inte glidit eller något.
Sedan har jag svarta neopreneboots som jag inte minns märket på tyvärr, för de är de bästa jag haft, håller hur bra som helst! Köpte dem på Norrköping Horseshow -08 tror jag det var, av nån blond kille i ett tält :p

Jag använder inte övergjord men jag rider bara debutant än så jag vet inte om jag tycker det känns som det behövs.

Såhär kan vi se ut:

40648_455646145947_789510947_6174187_2579765_n.jpg


Efter bilden togs har jag köpt en gjord med magplatta på.. :)
 
Sv: Tips om utrustning

kl

Det är ingen som har ft-skydden från hööks? hur tycker ni de är isf? är väldigt sugen på Premier Equine-skydden, men tvekar lite för att beställa från utlandet :D
 
Sv: Tips om utrustning

kl

Det är ingen som har ft-skydden från hööks? hur tycker ni de är isf? är väldigt sugen på Premier Equine-skydden, men tvekar lite för att beställa från utlandet :D

Håller med workaholic, fick också mina jätte snabbt, har även beställt hjälm, och 2 vintertäcken och alla 3 leveranserna har gått hur bra som helst och bara tagit ett par dgr :)
 
Sv: Tips om utrustning

Jaha okej, smidigare än vissa affärer i sverige då :D Men jag är osäker på vilken storlek jag ska ha somsagt.. Det är en liten storhäst (ädel, 157 cm) som har cob-strl i dom skydden hon har nu. Vet inte alls om jag behöver större i bak, eller hur jag ska beställa isf :crazy:
 
Sv: Tips om utrustning

En till om har PE är fio här. Hör med Nova (eh, Novali01 kanske?) så kanske hon kan tipsa något om storlek i bästa fall :laugh:
 
Sv: Tips om utrustning

Jag beställde från PE i torsdags, så jag hoppas få dem i slutet av nästa vecka. Pengarna är dragna iaf. Riktigt bra pris för skydd runtom. Vi har large till en QE-valack på 174 cm.
 
Sv: Tips om utrustning

Övergjord undrar jag lite om med, hur fungerar den egentligen? Tycker det se ut som ett smalt band bara med lite tunn (?) resår och ett spänne? Håller/hjäper den verkligen om den vanliga gjorden pajar? Och hur pass mycket hjälper den - typ rida vidare hela rundan eller bara så man precis hinner stanna och hoppa av innan allt glider iväg?

Jag rider inte med övergjord föräns 1*-igt. Innan dess galopperar man inte i sånt tempo att man inte skulle kunna stanna alt. hoppa av om den vanliga gjorden gick av.

De håller kvar sadeln rätt så bra, men jag skulle definitivt INTE rida vidare om gjorden gick av!:eek:
 
Sv: Tips om utrustning

Kikade på din bild. Hur ser lösningen på martingalen ut? Ser ut som det sitter en extra metallpryl där den delar sig. Hur och varför? Som en bib utan platta, eller?

Så fin din häst är, förresten! :love: Klär bra i brunt.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips om utrustning

Jeg har prøvet mange forskellige skydd som Style, NEW, Prolite m.m

Men dem jeg synes er bedst er Premier Equine :laugh: De sidder super godt og er lette.

De er ret store i størrelsen. Min häst er 182 cm i stg og han bruger Large og bagbensskydden er meget lange!
 
Sv: Tips om utrustning

*KL
Ska debutera i fälttävlan nu i sommar, och vill ha tips på några bra benskydd att ha fram och bak.
Har ett par eskadron fram nu i storlek full, men "skyddet" som ska sitta fram på benet går inte om, utan sitter på sidan :crazy: Hästen har alldeles för grova ben. Dock kan jag inte ha x-full för då blir de för höga.

Har kikat i lite trådar och sett att ni rekommenderar premier equine. Var inne på deras hemsida, och hittade många olika typer av benskydd. Vilka tycker ni är bäst?
Tanken är att jag ska investera i ett par som kan hålla bra, om vi nu skulle vilja, och kunna klättra uppåt i klasserna.
Tack för svar! :banana:
 

Liknande trådar

Tjatter Bästa Termomuggen? Jag har en från Thermos som jag använt i tio år kanske, men efter nästan daglig andvändning tänker rjag nog en ny...
Svar
10
· Visningar
304
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
14 536
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 787
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 296
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp