Tips på aktiva kattraser?

Sasse

Trådstartare
Jag tänkte jag skulle utöka mitt kattbestånd inom sinom tid och funderar lite kring raser. Har kikat på de mer aktiva raserna, då jag tycker en sådan ras är roligare än de två sjusovare jag har. Jag vill ha lite fart och fläkt :D Har kikat lite på somali och bengal, som jag tycker är fantastiskt vackra. Siames vet jag hör till den skaran också.

Men vad finns det mer för raser som är aktiva? Kanske finns det någon här med en aktiv ras som kan ge lite mer inblick i hurdan den rasen är? :)
 
Devon rex, cornish rex, burma, sphynx och aby sådär på rak arm. Jag har haft devon rex i 19 år och fött upp dem i 16 år. Aktiva, nyfikna och sociala. Lagom pratiga.

Fantastiska katter som alltid vill vara med och som vanligtvis trivs väldigt bra med andra katter. Fullt ös medvetslös beskriver dem rätt bra.
 
Gissa två gånger vad jag föreslår ;)

Aby och somali är fantastiska raser. Jag har ju inte haft jättemånga men jag gillar verkligen deras kynne.

De är aktiva och ganska uppfinningsrika - keliga när de får lust till det i kanske 4 minuter sen ska de vidare mot nytt äventyr. Så här gulliga var mina kullar strax innan leveransen nu i början av Augusti
67242731_10156786753313323_3288675712885587968_n.jpg
 
Burmor är underbara, intensiva, ska alltid vara med på allt, om det är att tömma diskmaskinen eller mata fiskar, packa, byta lakan eller leka kattegoja. De är kattvärdens hund. Apporterar gärna och går ut i sele. Kommer när man visslar (ibland). De är dessutom rekommenderade för barnfamiljer eftersom de är sociala även med mindre barn och inte aggressiva. Men! De kräver i princip kattkompisar och kan tyvärr vara lite 'mobbiga' om kattkompisen inte är tillräckligt aktiv och vill leka och gosa lika mycket, och är som många orientaler ganska dominanta. Honorna brukar i allmänhet vara lite mer på medan hanarna är mera laid back. De behöver aktivering och lek, och kan ibland prata ganska mycket, beroende på individ. Men med lägre och hesare röst än tex siameserna.

En tegelsten insvept i siden ska de vara. Smidiga och glada och vill oftast sova med sin människa i sängen och gosa i soffa vare sig människan vill eller inte. Mycket vilja. Det finns inget vackrare än en brun gnistrande burmapäls i solen och en burma ger dig så fantastiskt mycket med all kärlek som finns i en liten kattkropp och mer.
 
Gissa två gånger vad jag föreslår ;)

Aby och somali är fantastiska raser. Jag har ju inte haft jättemånga men jag gillar verkligen deras kynne.

De är aktiva och ganska uppfinningsrika - keliga när de får lust till det i kanske 4 minuter sen ska de vidare mot nytt äventyr. Så här gulliga var mina kullar strax innan leveransen nu i början av Augusti
67242731_10156786753313323_3288675712885587968_n.jpg
Jag hoppades du skulle hitta tråden :D

Är Aby och Somali samma ras, bara att den sistnämnda är långhårig? Eller skiljer sig deras temperament också åt kanske?

Jag är väldigt förtjust i Somali, älskar pälsen och hela utseendet. Gissar att det kommer bli en sådan + ännu en aktiv kattkompis av möjligen annan ras.
Burmor är underbara, intensiva, ska alltid vara med på allt, om det är att tömma diskmaskinen eller mata fiskar, packa, byta lakan eller leka kattegoja. De är kattvärdens hund. Apporterar gärna och går ut i sele. Kommer när man visslar (ibland). De är dessutom rekommenderade för barnfamiljer eftersom de är sociala även med mindre barn och inte aggressiva. Men! De kräver i princip kattkompisar och kan tyvärr vara lite 'mobbiga' om kattkompisen inte är tillräckligt aktiv och vill leka och gosa lika mycket, och är som många orientaler ganska dominanta. Honorna brukar i allmänhet vara lite mer på medan hanarna är mera laid back. De behöver aktivering och lek, och kan ibland prata ganska mycket, beroende på individ. Men med lägre och hesare röst än tex siameserna.

En tegelsten insvept i siden ska de vara. Smidiga och glada och vill oftast sova med sin människa i sängen och gosa i soffa vare sig människan vill eller inte. Mycket vilja. Det finns inget vackrare än en brun gnistrande burmapäls i solen och en burma ger dig så fantastiskt mycket med all kärlek som finns i en liten kattkropp och mer.
De låter toktrevliga. Jag gillar det här intensiva, + att de har lite rundare former i ansiktet som jag personligen föredrar hos katter.

Jag har hört att mer aktiva katter kan mobba ut mindre aktiva, så jag kommer troligtvis avvakta ett bra tag innan införskaffandet. Min äldsta och lugnaste katt får nog ha somnat in innan införskaffandet. Min yngre däremot är rätt social och aktiv, så jag tror att han kan komma tillrätta med mer aktiva katter i familjen. Sedan funderade jag på om jag skulle skaffa två samtidigt, det kanske är roligare för mer aktiva katter att vara två tänker jag.
Devon rex, cornish rex, burma, sphynx och aby sådär på rak arm. Jag har haft devon rex i 19 år och fött upp dem i 16 år. Aktiva, nyfikna och sociala. Lagom pratiga.

Fantastiska katter som alltid vill vara med och som vanligtvis trivs väldigt bra med andra katter. Fullt ös medvetslös beskriver dem rätt bra.
Rexarna hade jag helt glömt! Har hört mycket positivt om dem. Cornish rex var överraskande fin, även fast jag föredrar rundare former. Men vet du något om hur frusna rexarna är? Såg en del bilder med klädda katter. Behöver de kläs mycket eller klarar de sig utan (generellt då)?
 
Rexarna hade jag helt glömt! Har hört mycket positivt om dem. Cornish rex var överraskande fin, även fast jag föredrar rundare former. Men vet du något om hur frusna rexarna är? Såg en del bilder med klädda katter. Behöver de kläs mycket eller klarar de sig utan (generellt då)?

Jag har aldrig klätt mina devons i kläder, men så har jag välpälsade devons.
 
Jag har en devon sen 4 år tillbaka ihop med mina britter. Hon har inga kläder men är klart mer värmesökande än britterna. Hon letar dock upp värmen själv, på vintrarna har jag golvvärmen i badrummet på och då sover hon där. Hon sover aldrig under täcket, men kan ligga på mig under min filt.
35329

Hon går aldrig in under filten om inte jag är där.
När det är kallt ute får hon en extra filt i buren om vi ska åka någonstans, annars behandlas hon som sina mer påpälsade "syskon".

Jag var dock också noga med att köpa från linjer med päls.
 
Mina norska skogkatter har varit (en lever inte längre) och är aktiva med mycket jaktinstinkt. Både utekatter och skulle riva huset om de inte fick gå ut. Keliga, snälla och lätta att hantera. Den som inte lever längre kunde man ta och bära till sängen, stoppa under täcket och gosa med och han stannade kvar, spann och somnade. Bra mentalitet på båda. Snälla hos veterinären. Båda renrasiga katter som avlats på sunda föräldrar med bra mentalitet. De kostar mer än en huskatt, men då vet man mer vad man får för mentalitet. Om jag jämför med en huskatt jag hade tidigare är det stor skillnad. Huskatten var egensinnig och högg och revs om det inte passade. Det har aldrig hänt med skogkatterna. Om man tar en kattunge som är huskatt vet man inte vad man får.
 
Gissa två gånger vad jag föreslår ;)

Aby och somali är fantastiska raser. Jag har ju inte haft jättemånga men jag gillar verkligen deras kynne.

De är aktiva och ganska uppfinningsrika - keliga när de får lust till det i kanske 4 minuter sen ska de vidare mot nytt äventyr. Så här gulliga var mina kullar strax innan leveransen nu i början av Augusti
67242731_10156786753313323_3288675712885587968_n.jpg

Sötnosen till vänster :laugh:
Skärmavbild 2019-08-20 kl. 23.12.28.png

Förlåt för OT
 
Rexarna hade jag helt glömt! Har hört mycket positivt om dem. Cornish rex var överraskande fin, även fast jag föredrar rundare former. Men vet du något om hur frusna rexarna är? Såg en del bilder med klädda katter. Behöver de kläs mycket eller klarar de sig utan (generellt då)?

Jag har en Cornish(min andra) och har aldrig använt kläder. Vår katt är en värmesökande missil, men det är bara på vintern som hon vill sova under täcket, nu på sommaren nöjer hon sig med att ligga i knävecket. Ligga i knät/famnen/över axeln vill hon dock göra året om. :D
 
Jag har 2 orientaler och en Thaisiames.
Siames och Oriental då behövs helst 2 st. Aktiva vill ha närkontakt och oftast väldigt pratiga. Thaisiamesen är lika aktiv men inte ett så stort behov av närkontakt och jamar tyst och sällan.
 
Jag har 2 orientaler och en Thaisiames.
Siames och Oriental då behövs helst 2 st. Aktiva vill ha närkontakt och oftast väldigt pratiga. Thaisiamesen är lika aktiv men inte ett så stort behov av närkontakt och jamar tyst och sällan.
Fast jag har haft siameser i ca 20 år nu och jag upplever inte dem som pratiga? De kan ropa på varandra eller mig ibland, men det är ju mest för att höra var man är, annars är de nöjda med att umgås.
 
Mina norska skogkatter har varit (en lever inte längre) och är aktiva med mycket jaktinstinkt. Både utekatter och skulle riva huset om de inte fick gå ut. Keliga, snälla och lätta att hantera. Den som inte lever längre kunde man ta och bära till sängen, stoppa under täcket och gosa med och han stannade kvar, spann och somnade. Bra mentalitet på båda. Snälla hos veterinären. Båda renrasiga katter som avlats på sunda föräldrar med bra mentalitet. De kostar mer än en huskatt, men då vet man mer vad man får för mentalitet. Om jag jämför med en huskatt jag hade tidigare är det stor skillnad. Huskatten var egensinnig och högg och revs om det inte passade. Det har aldrig hänt med skogkatterna. Om man tar en kattunge som är huskatt vet man inte vad man får.
Jag är väl medveten om att huskatter kan bli lite vad som helst, har själv två. Mina båda är väldigt trevliga och okomplicerade, men i framtiden vill jag ha raskatt dels för att stödja den aveln och dels för att veta vad jag får.

Tack för förslag på Norsk skogkatt. Jag har träffat flera stycken och de har alla varit minst sagt trevliga, dock inte lika aktiva eller sociala som jag söker :)
Jag har en Cornish(min andra) och har aldrig använt kläder. Vår katt är en värmesökande missil, men det är bara på vintern som hon vill sova under täcket, nu på sommaren nöjer hon sig med att ligga i knävecket. Ligga i knät/famnen/över axeln vill hon dock göra året om. :D
Låter jättemysigt! Mina två gillar att vara nära, men håller sig ändå på ett visst avstånd. Nära men inte röras, verkar vara deras motto. :meh: Jag vill också ha en katt som ligger på mig! :D
 
Jag är väl medveten om att huskatter kan bli lite vad som helst, har själv två. Mina båda är väldigt trevliga och okomplicerade, men i framtiden vill jag ha raskatt dels för att stödja den aveln och dels för att veta vad jag får.

Tack för förslag på Norsk skogkatt. Jag har träffat flera stycken och de har alla varit minst sagt trevliga, dock inte lika aktiva eller sociala som jag söker :)

Låter jättemysigt! Mina två gillar att vara nära, men håller sig ändå på ett visst avstånd. Nära men inte röras, verkar vara deras motto. :meh: Jag vill också ha en katt som ligger på mig! :D
Ha, köp ett par siameser, de kommer behandla dig som husslav och möbel. Kan man ligga på så gör man det. :up:
 
Jag är ju förtjust i siameser ;)

Men när det gäller aktiva katter så ha två! Det är bäst för allt och alla. Jag har haft siames mer mindre aktiv katt och har man bara två Duracellkatter funkar det med en lugn med - den blir oftast även mer aktiv. Med bara en Duracellkatt och en lugn kommer den lugna vilja flytta.

Min ragdoll har ju en siameskompis. De trivs fint ihop och ragdollen har en egen PT. I början såg det ut som en padda som halvt hoppade och halvt krälade upp i sängen (höga ben). Idag hoppar ragdollen utan ansträngning inte bara upp i sängen utan även på fönsterbrädor osv. Hon har blivit enormt mycket mer smidig, rörlig och atletisk. Och hänger gärna med på tokrus.

Dock märks det när det kom en aktiv bondkatt att det blev extra bra för siamesen.
 
Fast jag har haft siameser i ca 20 år nu och jag upplever inte dem som pratiga? De kan ropa på varandra eller mig ibland, men det är ju mest för att höra var man är, annars är de nöjda med att umgås.
Jag har haft orientaler i över 20 år. Den första vi hade var översocial och väldig pratglad en helt fantastisk katt . nr 2 en tyst o blyg typ. Nr 3 är tyst inne tills han vill gå ut. Nr 4 tyst men kan driva en till vansinne i bland när hon känner sig understimulerad som tur är inte på nätterna. nu har vi 3 o 4 i livet samt en thai och en skygg hittekatt som matas i trädgården.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 513
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 176
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 505
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 920
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp