Tips på aktiviteter till rasklubb

Maniac123

Trådstartare
Jag sitter från och med i år med i styrelsen för den lokala aktivitetsgruppen under vår specialklubb. Vi ska anordna aktiviteter för medlemmarna i regionen. Ett BPH är självklart, och vi kommer även ha en av klubbens officiella utställningar i år.

Nu vill jag ha era tips på aktiviteter. Vad brukar era klubbar anordna? Vad skulle ni vilja delta i för aktiviteter? Vi får såklart inte gå back på aktiviteten, men det krävs inte att vi gör massa vinst heller. Rasen är dalmatiner.

Vi har löpande gemensamma promenader.
Tidigare har vi haft bla HLR (för hund)-föreläsning, viltspårskurs, viltspårscup, balans- och aktivitetskurs/bana, rallylydnadskurs för att nämna några.

Jag funderar på typ föreläsning/kurs om (hund)massage för hemmabruk, balansbollkurs, prova på hoopers. Har ni några andra tips? Eller tips på föreläsare/instruktörer som erbjuder dessa aktiviteter runt om ÖstergötlandSödermanland/Västmanland/Stockholm? Det bör inte bli för dyrt för klubbens medlemmar, uppslutningen blir sämre ju mer det kostar..
 
Våra lokalområden fixar exteriörbeskrivningar, utställningar och MH. I övrigt är det väldigt mycket variation beroende på vilka intressen folk har. Prova på-dagar är populära vet jag. Ett lokalområde kommer köra en kurs i vägen mot appellklass, med både fysiska träffar och digitala möten. Aktivitetsdagar med nosarbete är enkelt att fixa och också väldigt populärt. Tidigare har det ordnats en del anatomidagar med genomgång av hur rasen ska se ut utifrån rasstandarden, med demohundar. Veterinär som pratar friskvård vet jag att några områden haft också. Kostnaden blir ju högre med inbjudna föreläsare etc som ska ha arvode/milersättning, så där vill en ju vara säker på att det är en person som drar folk.
 
Våra lokalområden fixar exteriörbeskrivningar, utställningar och MH. I övrigt är det väldigt mycket variation beroende på vilka intressen folk har. Prova på-dagar är populära vet jag. Ett lokalområde kommer köra en kurs i vägen mot appellklass, med både fysiska träffar och digitala möten. Aktivitetsdagar med nosarbete är enkelt att fixa och också väldigt populärt. Tidigare har det ordnats en del anatomidagar med genomgång av hur rasen ska se ut utifrån rasstandarden, med demohundar. Veterinär som pratar friskvård vet jag att några områden haft också. Kostnaden blir ju högre med inbjudna föreläsare etc som ska ha arvode/milersättning, så där vill en ju vara säker på att det är en person som drar folk.
Tack för svar. Ja, utställning och mentaltest har vi ju inplanerat :) I övrigt är det så svårt att veta vad folk kan tänka sig. Vi har ju ingen jättestor ras och tänk där till att majoriteten av alla hundar är sällskapshundar. Tyvärr är det dålig uppslutning. Frågan är vad som lockar folk.. Eller hur vi ska kunna locka folk.. :confused1: Utställning är det som brukar få mest anmälningar, men lite variation vore ju trevligt.. :angel: Jag är ju nördig, så jag har så svårt att se vad som skulle locka ”Svenssons”. Funderar på att skriva ut i dalmatiner-gruppen på FB och fråga..
 
Tack för svar. Ja, utställning och mentaltest har vi ju inplanerat :) I övrigt är det så svårt att veta vad folk kan tänka sig. Vi har ju ingen jättestor ras och tänk där till att majoriteten av alla hundar är sällskapshundar. Tyvärr är det dålig uppslutning. Frågan är vad som lockar folk.. Eller hur vi ska kunna locka folk.. :confused1: Utställning är det som brukar få mest anmälningar, men lite variation vore ju trevligt.. :angel: Jag är ju nördig, så jag har så svårt att se vad som skulle locka ”Svenssons”. Funderar på att skriva ut i dalmatiner-gruppen på FB och fråga..
Gör en undersökning och fråga medlemmarna?
Det gjorde våran rasklubb, som en enkät på nätet, men börja med ett FB-inlägg och be medlemmarna lämna en kommentar 😊
 
Fotokurs kanske? Behöver inte nödvändigtvis vara avancerat, utan kan vara att någon duktig hundfotograf och dalmatinerägare samlas och fotografen delar med sig av tips som går att applicera för alla som har något att fotografera med (m.a.o. anpassat för att vissa kanske bara har en mobilkamera).

Hade jag inte varit duktig på det själv så hade jag tveklöst uppskattat en sådan kurs. Jag upplever ändå att de flesta uppskattar att kunna ta så bra bilder som möjligt på sina hundar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp