Tips på akvariefiskar!

Evergreen

Trådstartare
Hade tänkt införskaffa lite nya fiskar någon dag! Några jag inte haft förut... Känner för att variera mig lite, har haft samma fiskar i flera år nu ;)
Har ett 112 liters akvarium. Ganska högt.
Just nu har jag mest Black Mollys, några tetror(inte neontetror utan några andra, kopparfärgade), 1 mal samt en siameisk algätare...

Har tidigare haft Platy, Guppy och Neontetror, och vill inte ha några sådana igen.

Har funderat lite på Scalarer! Tycker dom är vackra fiskar och tror dom skulle passa in i mitt akvarium.
Skulle även vilja ha en liten mindre algätande mal, då min siamesiska har blivit så pass stor att han(?) nästan bara käkar flingfoder nuförtiden.



Tips tack! :bow:
Även bra, informationsrika akvarielänkar mottages tacksamt!
 
Sv: Tips på akvariefiskar!

Tigerbarber är min stora favorit.. :love: Sedan har jag 2 slöjstjärtar, en är nästan 1 dm stor nu.. :p

i mina 3 akvarier har jag:
Maffiaakvariet: 2 tigerbarber, 4 kardinaltetror, 1 mal av nån sort
Lilla Akvariet: 4 platy, 1 ancistrusmal
Stora akvariet: 2 slöjisar, 1 ancistrusmal

anndra fiskar jag haft
sorgmanteltetror - blir sönderbitna snabbt
citronciklider - vackert knallgula men rensar akvariet på övriga invånare
kulfisk - man måste klippa tänderna på dem.. det klarade inte jag av
 
Sv: Tips på akvariefiskar!

Eftersom du har uteslutande Mollys bör du leta efter Bräckvattenfiskar eftersom Mollys är sådana. Många håller Mollys helt fel, de är ju bräckvattenfiskar och ska ju givetvis hållas i bräckvatten. Scalarer och tetror ska inte hållas i hop då scalarer äter upp dom.
 
Sv: Tips på akvariefiskar!

det behöver inte vara så att scalarerna äter upp tetrorna, ja har just nu 2 scalarer tillsammans med ca 30 neon & kardinaltetror, och scalarerna är inte på tetrorna.

Evergreen : tänk på att scalarer tillhör cikliderna, så de är faktiskt elaka. mina två är väldigt kaxiga(och de är fortfarande ganska små), men fina =)

med tanke på att du vill ha en algätande mal så tycker jag att du ska köpa Ancistrus malar, som är algätande, men vill gjärna ha typ squash att äta ibland ;)

min personliga favorit bland fiskar är faktiskt Bolivianska Fjärilsciklider, som är fredliga och går att ha i sällskapsakvarim, de är även lättskötta.

lycka till =)
 
Sv: Tips på akvariefiskar!

Bräckvatten? Vad är det? Blandat söt/saltvatten?
Har isf aldrig haft det i mitt akvarium, & mina Mollys trivs alldeles förträffligt! Har ynglat av sig flera gånger :p
 
Sv: Tips på akvariefiskar!

Jo, det kan jag tänka mig att dom kan! Även om dom står under beteckningen "fredliga" på det flesta ställen jag varit inne & läst...

Även min Siamesiska algätare kan vara riktigt elak vissa stunder!
Får ryck ibland och jagar/biter dom mindre fiskarna, har därför fått smeknamnet: "Mördarfisken"... :crazy:
Skulle scalarerna käka upp någon mindre fisk så är det ingen stor katastrof... Dom har ett par år på nacken och är ändå på upphällning.

Var inne och kikade litegranna på Fjärilsciklider som du tipsade om! Väldigt vackra fiskar! :love:
Är dom fredligare än scalarerna?
På tal om malar så funderar jag på att skaffa någon eller några Dvärgpansarmalar! Har du några synpunkter på dom? :idea:
 
Sv: Tips på akvariefiskar!

Bräck eller Brackt vatten..vad man nu vill kalla det är vatten som har en salthalt som ligger mellan 0-3.5%. I praktiken är det när salthalten ligger mellan 0,5% och 1,5%. Detta gäller arter som lever i flodmynningar..tex: Mollys. En del arter trivs både här och där...som dina Mollys då, men deras natur är ju Bräckvatten...det är ju egentligen deras rätta miljö.
 
Sv: Tips på akvariefiskar!

ja visst e dom vackra! speciellt när de får riktigt fina färger! i zooaffären e dom oftast nästan vita eftersom de ofta inte har växter i karen.
ja de är mycket fredligare än scalarerna =)

dvärgpansarmalen har jag ingen erfarenhet själv av, men på zoopet så skriver dom att det är en stimfisk som man skall ha 10-15 st av för att de ska trivas som mest =)

jag har även två salamandrar i akvariet =) de är tråkiga men väldigt charmiga, med helt orange/röda magar :)

en annan fisk jag såg häromdagen är Flying Fox! de är görtuffa och fina! vet tyvärr inte så mycket om dom, men de är tydligen mycket revirhävdande mot sin egna art. men de är fina =)

lycka till med valet av fiskar ;)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vår microctenopoma har satt i sig hela vårt stim med grön neontetra :(, så nu behöver jag hitta en annan fisk att ersätta dem med...
Svar
5
· Visningar
2 264
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Är nybörjare på det här med akvariefiskar och behöver lite tips och råd. Har ett 260 liters akvarium med två scalare, ca 30...
Svar
4
· Visningar
1 310
Övr. Djur Vi har tänkt att köpa ett akvarium. Jag har kikat på blocket, men jag tycker att det är så svårt att uppskatta storleken på akvarierna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 960
Senast: aiquen
·
Övr. Djur Hej! Har ett litet akvarie (42L) som jag (vi) slukke vilja starta upp. Har bara haft guppy och lite platy tidigare. Jag undrar vad...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 000
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp