Tips på asiatiska rätter

Sasse

Trådstartare
Jag söker lite inspiration på enklare asiatiska rätter. För visst måste det finnas fler som gillar den typ av mat? Jag har hur som haver alltid velat laga mer asiatiskt eftersom jag brukar tycka det är fantastiskt gott, men blir ofta avskräckt av alla moment/ingredienser.

Jag är en riktig sucker för nudlar av olika slag och hade gärna velat kunnat göra t.ex. ramen, mest för att jag tycker det ser gott ut, jag har ingen aning hur det smakar :p

Tyvärr har jag inte varken tid eller lust att stå en halv dag för att tillaga från grunden, utan söker lite snabbare alternativ. T.ex. färdiga såser eller pasta att smaksätta med.

Jag är känslig mot hetta, så söker främst mildare rätter. Sting i kombination med sött går dock oftast bra.

Obs! Inte sushi :p För det har jag inte lärt mig äta.
 
Jag har gjort denna med liten egen spinn, blir riktigt gott.

https://www.ica.se/recept/kycklinggryta-med-mango-chutney-715735/

Jag skippar minimajsen och hade istället bambuskott som jag fräste samtidigt som paprikan.
Sen salt och peppar, lite soya, samt lite sweet chilli sauce (kan skippa den helt eller ta mer eller mindre hur starkt man vill ha den.
Även haft i en köttbuljongstärning.

Nu senast råkade jag göra den på santa marias mango chutney spicy bengal, då boev det lite hetta så rekommenderar den vanliga i första hand, sen kan man exprimentera för att se vad man själv gillar. 👍🏻

Kycklingen behöver inte va strimlad går bra med bitar också, tyckte personligen det blev bättre med bitar. 😇
 
Jag söker lite inspiration på enklare asiatiska rätter. För visst måste det finnas fler som gillar den typ av mat? Jag har hur som haver alltid velat laga mer asiatiskt eftersom jag brukar tycka det är fantastiskt gott, men blir ofta avskräckt av alla moment/ingredienser.

Jag är en riktig sucker för nudlar av olika slag och hade gärna velat kunnat göra t.ex. ramen, mest för att jag tycker det ser gott ut, jag har ingen aning hur det smakar :p

Tyvärr har jag inte varken tid eller lust att stå en halv dag för att tillaga från grunden, utan söker lite snabbare alternativ. T.ex. färdiga såser eller pasta att smaksätta med.

Jag är känslig mot hetta, så söker främst mildare rätter. Sting i kombination med sött går dock oftast bra.

Obs! Inte sushi :p För det har jag inte lärt mig äta.

Jag lagar en variant av den här:

https://www.ica.se/recept/kycklingf...XC5HdKJ1UIru0t2a1muCZiRyTQMIuUAxvBbhCxRS8Yf5w

Jag lägger till färsk ingefära och byter ut den färska chilin mot srirachasås då det är lättare för mig som är känslig för chilihetta att få det lagom. Och så har jag äggnudlar till istället för ris. Den går mycket snabbt att laga! Går säkert att använda vilken färs man vill.

Den här ramen är god:

https://www.ica.se/recept/ramen-med-kryddig-flaskfars-726411/
 
Stek fläskkött i mindre bitar, modell strimlad ytterfile, häll på teriyakisås. Koka upp. Ät med nudlar. Gott och snabbt.
 
Min favoriträtt att laga själv är cashew chicken. Det är så himla enkelt!

Skiva kycklinglår i bitar.

Häll upp lite rapsolja och en stor matsked eller två rödcurry pasta i en wokpanna (stekpanna funkar också). Låt steka ett par minuter. Släng ner kycklingen och låt steka till den får färg.
Under tiden hacka schalottenlök 2-3 st och vitlök 1-2 klyftor. Släng ner i pannan och stek tills löken är genomstekt.
Hacka en röd och en grön paprika. Släng ner i pannan.
Mät upp 1 dl Ostronsås och 1 msk Vitvinsvinäger, häll i och låt koka ihop så paprikan blir lite lagom tillagad. Släng i en stor näve cashewnötter å snurra runt i pannan.
Servera med jasminris 😋
 
Jag söker lite inspiration på enklare asiatiska rätter. För visst måste det finnas fler som gillar den typ av mat? Jag har hur som haver alltid velat laga mer asiatiskt eftersom jag brukar tycka det är fantastiskt gott, men blir ofta avskräckt av alla moment/ingredienser.

Jag är en riktig sucker för nudlar av olika slag och hade gärna velat kunnat göra t.ex. ramen, mest för att jag tycker det ser gott ut, jag har ingen aning hur det smakar :p

Tyvärr har jag inte varken tid eller lust att stå en halv dag för att tillaga från grunden, utan söker lite snabbare alternativ. T.ex. färdiga såser eller pasta att smaksätta med.

Jag är känslig mot hetta, så söker främst mildare rätter. Sting i kombination med sött går dock oftast bra.

Obs! Inte sushi :p För det har jag inte lärt mig äta.
Jag är väldigt förtjust i Jennie Walldéens Cashew chicken. Den är enkel och väldigt god att laga.

Jag tycker också om hennes "asiatisk köttfärssås".
 
Jag söker lite inspiration på enklare asiatiska rätter. För visst måste det finnas fler som gillar den typ av mat? Jag har hur som haver alltid velat laga mer asiatiskt eftersom jag brukar tycka det är fantastiskt gott, men blir ofta avskräckt av alla moment/ingredienser.

Jag är en riktig sucker för nudlar av olika slag och hade gärna velat kunnat göra t.ex. ramen, mest för att jag tycker det ser gott ut, jag har ingen aning hur det smakar :p

Tyvärr har jag inte varken tid eller lust att stå en halv dag för att tillaga från grunden, utan söker lite snabbare alternativ. T.ex. färdiga såser eller pasta att smaksätta med.

Jag är känslig mot hetta, så söker främst mildare rätter. Sting i kombination med sött går dock oftast bra.

Obs! Inte sushi :p För det har jag inte lärt mig äta.

Kan återkomma efter helgen jag och sambon ska gå kurs i asiatisk matlagning på söndag 🙂
 
https://www.recipetineats.com/real-chinese-purpose-stir-fry-sauce/

Mycket bra bas för nudelrätter. Koka nudlar, hacka lite vitlök/ingefära eller annan smaksättning. Strimla protein (om man vill ha) strimla en morot eller två (jag brukar använda en osthyvel) och strimla broccoli, lök, frysta ärtor, sockerärtor eller vad man vill. Låt allt fräsa i en wok. Om man inte har en gasspis så investera i en wok med platt botten, häll i nudlarna, blanda, häll på så mycket sås du vill ha blanda igen och låt fräsa i några minuter. Klart.

Alternativt kan man gå till en asiatisk mataffär och köpa färdiga såser, jag älskar japache, en koreansk nudelrätt med glasnudlar och använder alltid såsen jag köper.

Vill man ha lite hetta så köp kimchi och antingen ät vid sidan om eller blanda i rätten. Alt köp kimchisås och gör egen snabbt, eg skär salladskål i bitar och pressa dem med såsen i några dagar.
 
Jag lagar en variant av den här:

https://www.ica.se/recept/kycklingf...XC5HdKJ1UIru0t2a1muCZiRyTQMIuUAxvBbhCxRS8Yf5w

Jag lägger till färsk ingefära och byter ut den färska chilin mot srirachasås då det är lättare för mig som är känslig för chilihetta att få det lagom. Och så har jag äggnudlar till istället för ris. Den går mycket snabbt att laga! Går säkert att använda vilken färs man vill.

Den här ramen är god:

https://www.ica.se/recept/ramen-med-kryddig-flaskfars-726411/
Tack för tips! Får testa sriachasås och hoppas jag kan tåla den :)
Min favoriträtt att laga själv är cashew chicken. Det är så himla enkelt!

Skiva kycklinglår i bitar.

Häll upp lite rapsolja och en stor matsked eller två rödcurry pasta i en wokpanna (stekpanna funkar också). Låt steka ett par minuter. Släng ner kycklingen och låt steka till den får färg.
Under tiden hacka schalottenlök 2-3 st och vitlök 1-2 klyftor. Släng ner i pannan och stek tills löken är genomstekt.
Hacka en röd och en grön paprika. Släng ner i pannan.
Mät upp 1 dl Ostronsås och 1 msk Vitvinsvinäger, häll i och låt koka ihop så paprikan blir lite lagom tillagad. Släng i en stor näve cashewnötter å snurra runt i pannan.
Servera med jasminris 😋
Det låter jättegott, men är inte rödcurry väldigt starkt? :p
Den här bjöd jag min bokcirkel på förra sommaren, folk pratar fortfarande om hur gott det var :D Hade både räkor och marinerad tofu (annat recept, hittar tyvärr inte nu) till
http://lillamatderiven.blogspot.com/2012/02/varldens-godaste-vietnamesisk.html?m=1
Får testa! Tack.
Vietnamesiska vårrullar är ruskigt gott!
https://www.mathem.se/recept/farska-varrullar-med-tofu-och-krispigt-gront-med-ingefarsdipp
Byter dock ut koriander mot persilja och skippar avokadon.
Har alltid tänkt jag skulle testa vietnamesiska vårrullar, och det här receptet verkar ju gott!
 
Jag såg att Coop hade en konserv som hette typ "panang", verkade vara en färdig sås att blanda med typ valfria grönsaker/kött. Nästa gång jag handlar tänker jag prova en sån och hälla i en påse wokgrönsaker och nån burk med bambuskott eller liknande. Extremt lat version av matlagning, men min vision är att det borde bli gott 😁
 
Det låter jättegott, men är inte rödcurry väldigt starkt? :p
Nej det är inte starkt om du köper den här 😊 Finns säkert olika varianter om man går på thaibutik. Det är en väldigt mild men smakrik maträtt. 😊
santa-maria-thai-curry-paste-red-110-g-1.jpg
 
Kan återkomma efter helgen jag och sambon ska gå kurs i asiatisk matlagning på söndag 🙂
Hur var det? Något du rekommenderar andra som gillar asiatisk mat att göra? ;)
Jag såg att Coop hade en konserv som hette typ "panang", verkade vara en färdig sås att blanda med typ valfria grönsaker/kött. Nästa gång jag handlar tänker jag prova en sån och hälla i en påse wokgrönsaker och nån burk med bambuskott eller liknande. Extremt lat version av matlagning, men min vision är att det borde bli gott 😁
Jag vet inte om jag vågar testa något som är röd curry :p Men kanske efter en recension, så jag vet om min käft kommer brinna upp eller inte ;) Har du testat?
Såg gott ut, så det får jag testa! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 144
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp