Tips på asiatiska rätter

Jag söker lite inspiration på enklare asiatiska rätter. För visst måste det finnas fler som gillar den typ av mat? Jag har hur som haver alltid velat laga mer asiatiskt eftersom jag brukar tycka det är fantastiskt gott, men blir ofta avskräckt av alla moment/ingredienser.

Jag är en riktig sucker för nudlar av olika slag och hade gärna velat kunnat göra t.ex. ramen, mest för att jag tycker det ser gott ut, jag har ingen aning hur det smakar :p

Tyvärr har jag inte varken tid eller lust att stå en halv dag för att tillaga från grunden, utan söker lite snabbare alternativ. T.ex. färdiga såser eller pasta att smaksätta med.

Jag är känslig mot hetta, så söker främst mildare rätter. Sting i kombination med sött går dock oftast bra.

Obs! Inte sushi :p För det har jag inte lärt mig äta.
Tips om Marions kitchen på Youtube!
 
1651669481026.png

Jag använder denna när jag gör nudlar med tex kyckling och grönsaker. Kokar nudlarna under tiden som jag steker kycklingen och grönsakerna, häller på tex kycklingkrydda och denna sås över kycklingen och grönsakerna. Stänge av värmen och blandar i nudlarna. Snabbt och enkelt.
 
Någon som har tips på hur man får riset att bli sådär gott som på indisk restaurang? Jag får inte till det utan tycker det klibbar för mycket hemma. Har rätt sort redan men blir ändå inte lika bra så tänker att det måste vara något i tillagningen som jag gör fel.
 
Någon som har tips på hur man får riset att bli sådär gott som på indisk restaurang? Jag får inte till det utan tycker det klibbar för mycket hemma. Har rätt sort redan men blir ändå inte lika bra så tänker att det måste vara något i tillagningen som jag gör fel.
Skölj det ordentligt i flera omgångar, inkl. en vända blötläggning (ljummet vatten i minst ett par timmar men gärna längre) och sköljning efteråt. Samt se till att inte koka det för mycket,så brukar jag kunna få det rätt fluffigt :)
 
Någon som har tips på hur man får riset att bli sådär gott som på indisk restaurang? Jag får inte till det utan tycker det klibbar för mycket hemma. Har rätt sort redan men blir ändå inte lika bra så tänker att det måste vara något i tillagningen som jag gör fel.
Jag sköljer riset flera gånger, tills vattnet slutar vara grumligt. Sen slår jag på högsta värme och låter riset koka upp under lock, stänger av värmen och låter kastrullen stå kvar på plattan (fortfarande med locket på) tills riset är klart. . 1dl ris till 2dl vatten + salt.
 
Skölj riset tills vattnet är helt klart - jag brukar röra om för att se hur grumligt det blir. Sedan in i riskokaren, lika delar ris och vatten. Låt det inte stå för länge på varmt utan stäng av den, jag brukar ta av locket och fluffa det med en spade/gaffel och låta det ånga av.

https://www.recipetineats.com/real-chinese-purpose-stir-fry-sauce/

Lika gott till nudlar som ris. Man kan göra en laddning och förvara den i kylen. Jag älskar fried rice och man behöver inte koka det dagen innan. Faktum är att det blir bättre om man kokar det, sedan sprider ut det på en trä eller liknande fat och sedan vänder, 'skär' i det tills det svalnat. Fluffigt och kornen har separerat. Sedan skär bara de grönsaker man vill ha i, jag gillar vitlök, rödlök, broccoli, paprika (en del använder också morötter), hacka vitlöken - ej pressad - skär paprika och rödlöken i strimlor, broccolin i buketter. Stek hastigt (rekommenderar en wok, om man inte har gasspis finns det wokar med platt botten), de protein man vill ha, tex kyckling eller liknande. Blanda i riset och stek på hög värme under ständig omröring, häll i frysta ärtor och Charlie. blanda allt noga. Klart!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 116
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp