Tips på att bli tuffare?

Dingelass

Trådstartare
Hur ska jag bli bättre på att stå på mig, kunna argumentera, sluta vara rädd för att han ska bli arg?

Han är mitt x och min dotters far(dottern bor med mig på heltid sedan i somras)

Just nu är vi oense om underhållsbidraget och val av skola.

Eftersom hon bor med mig på heltid och har så gjort sedan i slutet av sommarn så tycker jag det är rimligt att han ska betala underhåll, sa till han(februari) att jag ville ha underhåll varpå han håller mer eller mindre ett förhör - varför jag sagt upp mig-hur jag hellre kan välja att studera-hur min ekonomi ser ut samt en föreläsning om vad det i själva verket kostar att ha barn/månaden och att det inte är hans fel att jag försämrat min ekonomi och nu vill ha underhållsbidrag och därför ska inte han lastas för det, att jag minsann har båda mina föräldrar som hjälper mig medans han står ensam utan Någon!
Hela detta samtalet hade han den där tonen som gör att mitt hjärta börjar klappa alldeless för fort och slutade med att jag stortjöt av skuldkänslor och frustration och inte orkade prata mer.
Innan vi lägger på säger han snällt att det var inte meningen att göra dig ledsen (?)

Eftersom han frivilligt aldrig betalade underhåll ansökte jag hos FK och det blev ett satans liv!
Han tål nämnligen inte myndigheter.

Han försökte häromveckan övertala mig till att gå med på 1000kr/månad, till ett gemensamt konto som vi båda ska använda till kläder, aktiviteter mm.
Jag sa att det var Ok men att jag vill ha det på prov i 6mån samt att jag inte tänkte ringa han och redovisa när o hur jag använde pengarna, utan vill vi åka till ölandsdjurpark så gör vi det men det gick inte för sig, Där och Då bestämde jag mig för att inte ge vika, nu fick det bli på FK´s vis.

Sen det här med skolvalet...hon har stått i kö sedan många år tillbaks till en privatskola men har inte fått plats, ligger 4 före på reservlistan.
Jag ville då ha ett alternativ, han tyckte det var onödigt men vi åkta iaf utan han då o kollade på den kommunala skola hon tillhör och jag tyckte att den tillomed verkar bättre än den vi inte fått någon plats på.
Vi pratade om detta igår och han kom då med förslaget att jag skulle fixa fram telefonnr till alla föräldrarna som ligger för oss i kösystemet, sätta mig o ringa runt o höra VAD som skulle kunna få dem att välja en annan skola och med "min bakgrund som butikssäljare" ska jag då utläsa vilka som går att muta.
Jag sa att jag inte tänker göra så, att det inte känns rätt och då trycker han på att jag inte vill göra några uppoffringar...det som stör mig mest med vårt samtal igår är att jag inte vågade stå på mig o säga att den kommunala skolan verkade bättre.

Förr har jag alltid försökt få han med på noterna genom att få han att tro att han själv har kläckt idén och den metoden funkar men det är ju inte normalt.

Och hur slutar man vara så rädd, igår kom han hem till oss oanmäld o bara kliver rakt in som att det är hans hem(nej jag vågar inte säga nåt här heller)
faktum var att jag var så rädd att jag ringde efter en fd. kollega o bad denne komma.

Jag är dödstrött på att vara så rädd o feg!
Tips på hur man tuffar till sig och hur man hanterar en mästare i härskarteknik som är van att alltid få som han vill?
Och hur slutar man vara "rädd" för någon?
(Sakproblemen är inte problemet utan hur jag hanterar konflikten runt dem)
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på att bli tuffare?

Men åh vad jobbigt du verkar ha det. Jag har inte varit i din situation och vet inte vad jag ska skriva för att hjälpa dig. Men någon hjälp måste du ju få. Kramar och lycka till!
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Grattis till att han är ett X.

Jag tycker att du ska ta kontakt med socialen och be om stöd att hantera de tillfällen då ni måste ta gemensamma beslut kring dottern. De kan även bistå med att upplysa honom om hans skyldighet vad gäller försörjning av de barn man har satt till världen, att det är hemfridsbrott att gå in i andras hus utan tillåtelse mm. Du får hjälp och stöd av personal som vet vad som gäller och har hanterat otaliga liknande fall och du behöver inte träffa honom ensam.

För övrigt så undvik honom. Omge dig med människor som respekterar dig, odla din självständighet och lev ett gott liv. Så småningom blir du starkare och kan sätta ner foten även mot honom och liknande människor.
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Men du, ärligt talat, nu får du tänka på dig själv och dottern!! Är det så att han har jättedålig ekonomi och inte har råd att betala underhåll eller varför går du med på så dumma saker som 1000 kronor/månaden på ett gemensamt konto som ni båda får använda er av?

Varför tillåter du att han har den makten över dig?

Jag har inga riktiga tips på hur du ska bli starkare. Men kom ihåg att man kan vara svag och ändå stå på sig. Man måste bara ha bestämt sig och sen inte ändra sig oavsett hur den andra personen reagerar. Tex ska du absolut ha underhållsbidrag. Det var helt rätt av dig att gå genom FK. Låt nu FK gå hela vägen och besluta om hur mycket underhåll han ska betala. Och det ska givetvis in på ditt konto. Varför ska du betala mer för dottern än vad han gör? Varför ska han betala 1000 kr till någonting när han själv använder de pengarna?

Du måste ju själv höra hur dumt detta låter. Våga stå på dig. Tänk på vad det absolut värsta som kan hända är. Det absolut värsta som kan hända är att han blir arg. Världen kommer inte att explodera, han kommer inte att kunna ta dottern ifrån dig, han kommer inte att på något vis kunna göra ditt liv sämre. Det absolut värsta som kan hända är att han blir arg. Och låt honom vara det då. Det är hans problem, inte ditt. Du ska självklart ha hela underhållsbidraget.

Kom ihåg att du inte står upp för dig själv, utan för din dotter. Genom att du mesar med honom och går med på konstiga saker så drabbas dottern. Se till så att du får underhållet du ska ha så att du har råd att betala för allting som dottern behöver och det inkluderar inte bara husrum, kläder och skor. Det innebär också ett sparande, aktiviteter, resor etc. Stå på dig för dotterns skull!!
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Det är precis som Ramona skriver - du bör tuffa till dig för din dotters skull. Så om du inte vågar stå upp för dig själv så gör det för din dotter. Det är ju för henne som det här med underhåll och skola ska fungera. Du är dessutom din dotters främsta förebild och då behöver du vara stark och modig för att hon ska bli det. Det kommer säkert att vara läskigt i början men alternativet är för dåligt.

Det är naturligtvis helt självklart att han ska betala underhåll och det låter helt absurt att ens ifrågasätta en sådan sak.
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Hur man hanterar en mästare i härskarteknik: Man införskaffar boken Härskarteknik: den fula vägen till makt av Elaine Eksvärd!
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Tänker kanske fel, men är han nödvändigtvis mästare i härskarteknik?

Om du är så rädd och vek, så kan det inte vara svårt att styra dig utan att vara mästare?

Varför är du så rädd för honom?
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Delvis KL. har man aldrig varit utsatt är det svårt att förstå hur psykad man blir... nästan hjärntvättad. Och då tror jag inte att Dingelass är vek och mesig i grunden.. utan har lurats in i ett tillstånd av dennes x.

och visst kan man tänka på att dottern borde vara tillräcklig motivation men hjärnan fungerar ju tyvärr inte så spikrakt att tankarna far som man vill.. Jag tror dottern säkert är TS' motivation till att försöka ändra sitt beteende och tankemönster, vilket inte är det lättaste att göra i en handvändning!

TS, jag känner igen situationen av att ha att göra med en person som får varje mening att vändas och vridas så att man själv till slut känner sig nedkörd, skuldbelagd och elak. Trots att man bara försökt stå upp för sig själv. Jag var i ett dylikt förhållande som på vissa plan kanske är lite likt det du hade med din x-man - det låter som att han använde samma sätt att uttrycka sig som mitt x. Förändringen gick sakta från att vara en självständig stark person till att knappt "våga" fika med en vän för att då var jag elak.. Men jag tog mig tillbaka till mig själv igen och är idag mycket mer immun mot härskartekniker än vad jag var förr!! Är självklart inte perfekt idag men har till exempel med lite uppbackning från buke och vänner lyckats sätta ned foten på mitt jobb där de älskar att trycka ned folk med härskartekniker - något jag inte hade klarat av för fem år sedan.

De tips jag kan ge är att öva på bra tankar- hjärnan fungerar lite som en skog eller en muskel, de tankar man aldrig tänker är som genom ett snårigt buskage första gången, tungt svårt och inget som går automatiskt. Tänker man i samma banor flera gånger blir det en stig, en grusväg, till slut så har man en E4 för tankebanan. Om man inte håller tankemönstren i träning - kommer ihåg att tänka positivt så förtvinar E4 precis som musklerna gör när man inte tränar. Så genom att öva och tänka igenom varför man har rätt, att man har rätt att tycka som man gör. Att ingen har rätt att trampa på en osv. så blir dessa tankar lättare och lättare att ta till i samtalen med x'et. Till slut blir det att du istället för att automatiskt tänka "fy vad jag är ego" - Så tänker man istället "jag har rätt att tycka så här!" För mig hjälper det också att prata mycket om vilken inställning jag har till olika saker med vänner för att på så sätt dels få uppbackning om att jag faktiskt inte var ego utan rättvis och till och med för snäll men också för att jag upprepade tankarna kanske 20 gånger och de blev på så sätt starkare och mer ingrodda i mig.

Sen vänd på det. - Vill han att du ska göra något ringa runt i listan så säg att han får göra det istället för sin dotters skull. Klagar han på att du har minskat din ekonomi så säg att det är inte du som ska ha bidraget - det är underhåll för hans dotter. Vad är han för självisk person som inte kan stötta sin dotter?? Så fort som han försöker klaga på det du gör eller presterar så sätt stopp för diskussionen. Vägra prata om de bitarna och säg att det hör inte hit, nu ska vi prata om vad du inte gör för din dotter. Boken om härskarteknik är super för att känna igen härskarteknikerna - men också för att använda dem själv. Missförstå mig rätt - jag hatar härskartekniker och håller mig ifrån dem så gott jag kan.. Men om jag känner att någon börjar slå mig under bältet och jag känner att jag börjar må dåligt av det, då tar jag till lite härskartekniker för att skydda mig själv.

Förändring kommer inte ske över en dag, men med varje dag kommer du att bli lite starkare, och lite starkare. Kom ihåg att du behöver aldrig förklara eller försvara det du tycker för någon - ifrågasätts det vad du tycker så säg " jag tycker så och det får du leva med" - alla har rätt att ha sina åsikter och vi vissa lägen är det utvecklande att diskutera dem men inte med din x-man eftersom han bara vill vända på saker och ting.
Jättebra att du även tar hjälp av FK för underhållsbidraget. Det är klart att han inte gillar myndigheter eftersom det är svårt att utöva härskartekniker på någon som inte är det minsta emotionellt investerad i en relation.

Hoppas något litet kan vara till hjälp, kämpa på och om du råkar göra ett snedsteg så är det bara mänskligt! Tänk på de bitar som du gör och har gjort bra som att han nu är ditt x, att du tagit kontakt med FK, att du inte backade undan helt när han klagade på att du börjat plugga osv. Tänk på de små och stora vinsterna du hittills har lyckats åstadkomma så kommer du att blir starkare så småningom - en liten vinst i taget!
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Tack för förklaring :)

Nej jag har aldrig blivit direkt utsatt på sånt här sätt. Det går inte med mig. Och det går definitivt inte att tvinga mig till nåt. Jag har vuxit upp med detta, men jag har ändå väldigt svårt att förstå hur sånt kan gå till? Andras aggressivitet har föga effekt på mig. Jag störs inte av det och jag blir inte rädd. Men det är fruktansvärt jobbigt :( Vet hur jag kan dämpa det. Försöker nån däremot styra mig blir jag till slut förbannad och kan säga ifrån rätt hårt.

Ser man inte igenom bullshit? För det är just vad det är. Elakhet, ondhet och bullshit att få som man vill. Jävla människor som styr andra för att få vad dom vill, hatar det. Men jag har som sagt ändå väldigt svårt att förstå att nån låter sig styras. Kanske det även har med hur stark vilja man har?

Detta är mina tankar och jag menar inget illa, tvärtom. Undrar bara, som sagt.
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Tack för era svar och supertack för boktipset! Att jag inte tänkte på det själv!
Ska skriva lite mer senare, har lite kort om tid just nu...
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Tack för förklaring :)

Nej jag har aldrig blivit direkt utsatt på sånt här sätt. Det går inte med mig. Och det går definitivt inte att tvinga mig till nåt. Jag har vuxit upp med detta, men jag har ändå väldigt svårt att förstå hur sånt kan gå till? Andras aggressivitet har föga effekt på mig. Jag störs inte av det och jag blir inte rädd. Men det är fruktansvärt jobbigt :( Vet hur jag kan dämpa det. Försöker nån däremot styra mig blir jag till slut förbannad och kan säga ifrån rätt hårt.

Ser man inte igenom bullshit? För det är just vad det är. Elakhet, ondhet och bullshit att få som man vill. Jävla människor som styr andra för att få vad dom vill, hatar det. Men jag har som sagt ändå väldigt svårt att förstå att nån låter sig styras. Kanske det även har med hur stark vilja man har?

Detta är mina tankar och jag menar inget illa, tvärtom. Undrar bara, som sagt.

Jag vet faktiskt inte Hur eller Vad som gör att han kunnat styra mig, vi har en komplicerad historia där jag medvetet lät han ta över, jag orkade inte styra själv, jag orkade inte stå upp för mig själv och då gjorde han det åt mig,våra första år är starkt färgade av missbruk o misshandel, följda av ett par fina år...vårt förhållande fick sedan ett abrupt avslut då en fest urartade, det var en fruktansvärd mishandel, smärta eller vad som gjorts med min kropp har jag aldrig direkt brytt mig om men psykiskt, för jag trodde på allvar att jag skulle dö o greps av panik, det gjorde så stora sår i mitt hjärta som fortfarande inte läkt,som gör att jag fortfarande inte lärt mig att lita på han fullt ut igen,eller någon annan heller, att den som jag älskade mest kunde göra så mot mig... jaja nog om detta, vi gjorde slut, försökt reparera ett antal gånger men det går inte.

Han är ingen Ond person utan han har bara haft det svårt och är "skadad psykiskt" ( säkert därför jag så ofta tycker synd om han / vill hjälpa han...)
Han förlorade sin mor när han var 12, när vi träffades bröt jag med min egna familj och det blev vi två mot världen, typ.

Det är här mina skuldkänslor börjar, att Jag valde att lämna han.
Och när jag säger såhär så säger folk: ja men det var ju han som gjorde fel, att jag gjort rätt osv.
Ja, DET VET JAG!
Men jag är en tänkare och jag vet varför han gjort mig så illa, det har aldrig varit hans mening egentligen, han har aldrig bearbetat förlusten av sin mor utan dövat bort alla känslor ist, vid ett par tillfällen tog han ut sin ilska på mig när det i själva verket var henne han var arg på och det är den ilskan han inte kan tygla...

Hur socialen har behandlat han efter att hans mor gick bort har gjort att han hatar alla slags myndigheter, så som han blivit behandlad med tvång har gjort att han inte tål att någon styr över han, han kan inte styras av regelverk och lagar osv.

Det här tog lång tid att skriva, många tankar ( tack o lov behöver ni inte ta del av alla:p )

Men jag tror att en del av lösningen ligger i att göra sig fri känslomässigt från han ?
För jag ingen person som tar skit från folk i allmänhet och brukar alltid kunna uttrycka mig o säga min mening...
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Nu förstår jag vad du menar.

Jag förstår varför/att du blir rädd för hans vrede.

Och vill säga, det var starkt och modigt av dig att ta dig ur det förhållandet. Verkligen! - respekt för din styrka.
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Grattis till att han är ett X.

Jag tycker att du ska ta kontakt med socialen och be om stöd att hantera de tillfällen då ni måste ta gemensamma beslut kring dottern. De kan även bistå med att upplysa honom om hans skyldighet vad gäller försörjning av de barn man har satt till världen, att det är hemfridsbrott att gå in i andras hus utan tillåtelse mm. Du får hjälp och stöd av personal som vet vad som gäller och har hanterat otaliga liknande fall och du behöver inte träffa honom ensam.

För övrigt så undvik honom. Omge dig med människor som respekterar dig, odla din självständighet och lev ett gott liv. Så småningom blir du starkare och kan sätta ner foten även mot honom och liknande människor.

Jag har försökt få hjälp av familjerätten men de " Kan tyvärr inte hjälpa oss om han inte är frivillig"

Efter att vi vart hos dem kan jag säga att de gjorde mer skada än nytta för vår kommunikation!
Det var inte så långt efter vår separation, han vill att jag skulle lämna urinprov för att bevisa att jag var ren och att vår dotter skulle bo hos han tills jag visat mig ren minst 1 år o sedan skulle vi ta ett nytt beslut efter det år ang. boendet.
Visst kan jag göra det sa jag, MEN hon bor halvtid med mig förutsatt att jag är ren + att jag ville att han skulle göra det samma...Det vägrade han! "det var intergritetskränkande"

Det var här dom sa att dom inte kunde göra mer för oss, (nähä tack för hjälpen då era idioter tänkte jag för mig själv.)

Ja jag omger mig numera enbart med fina människor och det ger mig så mkt mer tillbaks:)
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Mmm jag hör ju hur det låter...
det låter som jag är korkad...men förr var min ekonomi sådan att jag klarat mig mer än bra utan underhåll och då fanns det ju ingen anledning att bråka med han..( orka ta en diskussion)
Iaf FK har tagit beslut o betalar till mig så det problemet är ur världen ( förrutom att han håller på o tjurar nu då)
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

( förrutom att han håller på o tjurar nu då)
Låt honom tjura då. Du kommer aldrig att få en bra kommunikation med honom eller få ett bra förhållande till honom ifall du inte blir en egen person som är friställd ifrån honom.

Du säger att han inte är ond och inte är elak, men jo, det är han faktiskt. Mycket elak!! Visst har han goda stunder också, men i slutändan är han en mycket elak, manipulerande och egotrippad man.

Sen att du har ursäkter för hans beteende är ett bevis på att du fortfarande är under hans makt. Jag hade aldrig någonsin låtit mitt barn bo ensam tillsammans med en pappa som har så lätt till våld som ditt ex verkar ha.
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Att försöka bli känslomässigt fri är en bra början! Någonstans måste man inse att alla styr över sina egna liv, även han! Jag känner igenom mig i att ha varit med någon som mådde väldigt dåligt, som behövde stöd och som i min mening inte kunde rå för sin hårda barndom. Men så blev jag dels rädd för den person jag hade börjat bli, (passiv och undvek kontakter med vänner etc för det medförde konflikter) men hade också förmånen att träffa andra människor med svåra livsöden men som valt att inte låta sin egna bakgrund gå ut över andra. Som trots enorma sorger och motgångar lyckades styra över sina egna öden - dessa personer fick mig att inse att bara för att man har haft det svårt så kan man inte bara ta på sig offerkoftan och låta sin egna sorg och smärta gå ut över andra och skylla på sin barndom.

Någonstans måste han inse att han inte kan styra andra och vara så pass egocentrisk att han inte tar hänsyn till andra människor. Han verkar ha svårt för det eftersom han indirekt har tyckt att det är ok att låta ilska gå ut över dig istället för att lära sig hantera den. . Han ville att du skulle gå med på behandling som han själv upplevde var alldeles för integritetskränkande för honom själv. På ett sätt så kan man se det så att du hjälper honom att växa som människa genom att du sätter emot och inte tillåter honom att utöva sin dubbelmoral mot dig. Genom att sätta emot och sätta gränser för vad som är ok så hjälper du honom att växa till vad som i framtiden kan bli en person som din dotter kan få träffa utan risk för sin säkerhet.. Men vägen dit är lång och det du först måste göra är att prioritera dig och din dotter.

Jag känner med dig i din situation! Du kanske kan be din husläkare om remiss till ktb-terapeut för att lära dig att hantera dessa situationer som uppstår i samtalen med honom ?
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

ktb-terapeut...ska kolla lite om det, har fått hjälp med RET, rational emotional teraphy, och det har hjälpt mig i mångt o mycke!:)
 
Sv: Tips på att bli tuffare?

Sådär brukar han faktiskt också säga, Att jag hjälper han att bli en bättre människa...


Det där med hänsyn och förståelse för andra är mycket riktigt inte hans starkaste sida! Men det konstiga med detta är att han är medveten om det och vi kan prata om det men ändå fattar han inte...
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 891
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 939
Senast: Sasse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp