Tips på att läsa text med för hög kontrast?

SiZo

Trådstartare
Som de flesta här vet så har jag haft ett gäng hjärnskakningar + utbrändhet, så min hjärna samarbetar inte alltid med mig.
Just nu försöker jag sitta och läsa med har stora problem med att rent fysiskt kunna fokusera på texten, jag bara ser den höga kontrasten och kan inte ta in texten alls. Hjärnan i övrigt verkar ok just nu så jag tänkte kolla här om någon här har tips på hur man kan göra i sådana här situationer. Hade fokus i övrigt varit dåligt så hade jag gått och vilat en timme eller två.

Jag brukar markera texten så att kontrasten blir mindre, men idag är det tydligen inte tillräckligt. Ibland har det varit lättare att läsa en utskrift, men eftersom det är ca 100 sidor som jag ska läsa så fungerar inte det riktigt just nu. Pappret jag har är lite gräddfärgat och inte strikt vit, gissar att det hjälper till att få ner kontrasten. Att ha styckeindelning som är indelad i många väldigt små stycken hjälper också, helst bara 2-3 rader/stycke. Men nu är filen på pdf och därför kan jag inte redigera den på det sättet (och idag är det så illa att jag tror att det bara hade hjälpt marginellt ändå).

Jag har alltid problem med hög kontrast, vissa dagar mer, andra mindre. Idag var en dålig dag tyvärr, jag som skulle behöva läsa 50 sidor eller mer :meh:
Det spelar ingen roll hur intressant texten är, det är bara kontrasten som spelar in tyvärr. Ber om ursäkt om jag har formulerat mig konstigt någonstans här, jag har svårt att korrekturläsa då det är (för) hög kontrast även här (för mig, just nu).

Finns det någon här med liknande problem som har lyckats kringgå det hela?
 
Som de flesta här vet så har jag haft ett gäng hjärnskakningar + utbrändhet, så min hjärna samarbetar inte alltid med mig.
Just nu försöker jag sitta och läsa med har stora problem med att rent fysiskt kunna fokusera på texten, jag bara ser den höga kontrasten och kan inte ta in texten alls. Hjärnan i övrigt verkar ok just nu så jag tänkte kolla här om någon här har tips på hur man kan göra i sådana här situationer. Hade fokus i övrigt varit dåligt så hade jag gått och vilat en timme eller två.

Jag brukar markera texten så att kontrasten blir mindre, men idag är det tydligen inte tillräckligt. Ibland har det varit lättare att läsa en utskrift, men eftersom det är ca 100 sidor som jag ska läsa så fungerar inte det riktigt just nu. Pappret jag har är lite gräddfärgat och inte strikt vit, gissar att det hjälper till att få ner kontrasten. Att ha styckeindelning som är indelad i många väldigt små stycken hjälper också, helst bara 2-3 rader/stycke. Men nu är filen på pdf och därför kan jag inte redigera den på det sättet (och idag är det så illa att jag tror att det bara hade hjälpt marginellt ändå).

Jag har alltid problem med hög kontrast, vissa dagar mer, andra mindre. Idag var en dålig dag tyvärr, jag som skulle behöva läsa 50 sidor eller mer :meh:
Det spelar ingen roll hur intressant texten är, det är bara kontrasten som spelar in tyvärr. Ber om ursäkt om jag har formulerat mig konstigt någonstans här, jag har svårt att korrekturläsa då det är (för) hög kontrast även här (för mig, just nu).

Finns det någon här med liknande problem som har lyckats kringgå det hela?
Jag använder en plug in på chrome som heter Viser (eller Visor). Där kan du göra massor, bla ställa in färgerna eller ”markera” stycket man läser så allt runt om syns svagare
 
Har du senaste Windows? Det finns en funktion som heter ”Night Shift” som man kan slå på som värmer upp skärmen åt en. Jag brukar göra det när jag skriver tenta i många timmar. Man kan justera hur ”varmt” (orange) man vill ha skärmen. :up: Tycker det blir lättare för ögonen.
 
Har du senaste Windows? Det finns en funktion som heter ”Night Shift” som man kan slå på som värmer upp skärmen åt en. Jag brukar göra det när jag skriver tenta i många timmar. Man kan justera hur ”varmt” (orange) man vill ha skärmen. :up: Tycker det blir lättare för ögonen.
Nattläge, ja, mycket bra för känsliga synskadade ögon och trött hjärna. Jag har alltid det igång på de datorer jag använder. Det är det första jag slår på när jag sätter mig vid en ny dator jag ska använda, fixar inte det ljusa, utan vill ha det gula varma ljuset istället. Brukar rekommendera alla att använda det när man sitter mycket vid dator.
 
Har du senaste Windows? Det finns en funktion som heter ”Night Shift” som man kan slå på som värmer upp skärmen åt en. Jag brukar göra det när jag skriver tenta i många timmar. Man kan justera hur ”varmt” (orange) man vill ha skärmen. :up: Tycker det blir lättare för ögonen.
Var hittar man den inställningen?
 
Har du senaste Windows? Det finns en funktion som heter ”Night Shift” som man kan slå på som värmer upp skärmen åt en. Jag brukar göra det när jag skriver tenta i många timmar. Man kan justera hur ”varmt” (orange) man vill ha skärmen. :up: Tycker det blir lättare för ögonen.
Vart hittar man funktioen?

Haha, tvåa på bollen!
 
32B8ECBB-823D-479F-B061-9045422C66BB.jpeg

Klicka där och sök på nattläge, så ska det komma upp 👍
 
Jag vet inte hur en gör på datorn, men håller med om att ställa in varmt ljus på skärmen. Jag brottas med utmattningssyndrom och ett av mina symptom är migrän/migränliknande huvudvärk. Jag använder oftast mobilen, och märker stor skillnad när jag har varmare ljus (på min förra mobil kallades det ögonvänligt). Mycket behagligare för ögonen och mindre krävande för hjärnan, upplever jag.
 
Tack så mycket allihopa! Nattläge kommer jag nog ha på konstant tror jag.

Och så kunde man ändra kontrast och ljusläge på skärmen med, tog bort nästan all kontrast och hade 20% ljus på. Då gick det utmärkt att läsa och jag har lyckats läsa 45 sidor.

Hur mycket som har gått in av de sidorna är ett senare problem ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 097
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
975
Senast: Bulldoozer
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 842
Senast: jemeni
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 115
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp