Tips på att slussa in mer grönsaker i matlagningen?

Helly

Trådstartare
...till personer som inte tycker om grönsaker, sallad, linser och bönor.

Jag vill ha in mer grönsaker, linser och bönor i maten, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Det enda jag kan komma på är att gömma morötter och linser i köttfärssås. Grönsaker och sallad som serveras vid sidan av maten äts inte, därför blir det inte att jag gör så mycket grönsaker, gillar inte att slänga mat.
 
Vad är anledningen till att grönsakerna inte gillas/äta?

Edit. Måste nog utveckla mer.
Är det typ matcho-stuket med att "kött och potätä är det enda som duger till människoföda, sallad är för kaniner, höhö"
eller är det ovana?
eller att smaken inte är bra?
 
Kanske ska lägga till att jag provat de flesta varianter av grönsaker och sallad som sidorätter, ungsbakade, wookade, stekta och kokta.
 
Diverse frysta grönsaksblandingar i grytor och pizza fyllning. Inte bredvid utan nedblandad i grytan/fyllningen.
 
...till personer som inte tycker om grönsaker, sallad, linser och bönor.

Jag vill ha in mer grönsaker, linser och bönor i maten, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Det enda jag kan komma på är att gömma morötter och linser i köttfärssås. Grönsaker och sallad som serveras vid sidan av maten äts inte, därför blir det inte att jag gör så mycket grönsaker, gillar inte att slänga mat.
Hmm, här är det lite tvärtom ”för mycket gömda” grönsaker gör att hela rätten dissas - men grönsaker bredvid, exempelvis stavar med dipp älskas. Eller grekisk sallad med tzatziki.

Jag tänker att det är bra att göra ändå och som vuxen visa att man äter av det.

(Sen är just en bra köttfärssås ganska bemängd med grönsaker även om de är ganska otydliga i slutresultatet - selleri, lök, tomater, kryddor, morötter, rotselleri osv)
 
...till personer som inte tycker om grönsaker, sallad, linser och bönor.

Jag vill ha in mer grönsaker, linser och bönor i maten, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Det enda jag kan komma på är att gömma morötter och linser i köttfärssås. Grönsaker och sallad som serveras vid sidan av maten äts inte, därför blir det inte att jag gör så mycket grönsaker, gillar inte att slänga mat.

Det lattaste ar val att fortsatta "gomma" i diverse tomatsasbaserade ratter - chilli con carne, lasagne, olika grytor (blir lattare nar vi gar mot vintern) dar framforallt roda linser och gronsaker av alla dess sorters kan blandas ner och gommas
 
Ingen aning faktiskt. Barnet smakar oftast men spottar ut. Den vuxna säger att han inte är så förtjust i grönsaker.

Linser och bönor äter vi inte så ofta, det är jag ovan att laga.
Den vuxne skulle behöva ändra attityd, tänker jag. Inse att en rimlig kost för en människa innehåller en ganska stor mängd vegetabilier och inte ”dissa” gruppen generellt inför barnet i alla fall.
 
Vad är anledningen till att grönsakerna inte gillas/äta?

Edit. Måste nog utveckla mer.
Är det typ matcho-stuket med att "kött och potätä är det enda som duger till människoföda, sallad är för kaniner, höhö"
eller är det ovana?
eller att smaken inte är bra?
Hmm kanske en blandning🤔. En sallad som maträtt går inte hem.

Barnet älskar kött, smakar gärna på grönsaker men verkar inte gilla smaken.
 
Ett tips som funkar på min petiga son är tacopaj där köttfärsen ersatts med blomkålsris. Fick receptet med icas matkasse, men det går att göra med alla tacopajer och säkert vanliga tacos också. Man kryddar helt enkelt blomkålsris med tacokrydda. Blir saftigare och godare än köttfärsoriginalet. (Blomkålsris är helt enkelt riven blomkål. Finns också att köpa färdigrivet fryst om man vill ha det smidigt).
 
Det lattaste ar val att fortsatta "gomma" i diverse tomatsasbaserade ratter - chilli con carne, lasagne, olika grytor (blir lattare nar vi gar mot vintern) dar framforallt roda linser och gronsaker av alla dess sorters kan blandas ner och gommas
Morot och lök är jag en mästare på att gömma😆. Röda linser har också funkat. Är det just röda linser som är godast?
 
Den vuxne skulle behöva ändra attityd, tänker jag. Inse att en rimlig kost för en människa innehåller en ganska stor mängd vegetabilier och inte ”dissa” gruppen generellt inför barnet i alla fall.
Min tanke också. Är inte sunt att en vuxen ger ett barn ett sånt handikapp som att inte äta grönsaker innebär. Det ingår väl som vuxen att ge barn sunda värderingar och oftast handlar ju sånt här om att ovana så borde inte äta och "tiga och lida" vara en framkomlig väg.
 
Hmm kanske en blandning🤔. En sallad som maträtt går inte hem.

Barnet älskar kött, smakar gärna på grönsaker men verkar inte gilla smaken.
Ok!
Min man gillar inte köttsubstitut. En köttfärssås ska smaka som köttfärssås, dvs med nötfärs. Min vegetariska färssås med quorn gillar han således inte !

Däremot, om jag gör en "pasta med tomatsås" (och linser), så äter han och gillar det.
Samma sak med lasagne, om jag skulle göra en lasagne med quornfärs så skulle han inte gilla det. Men när jag gör lasagne med linser, citron och fetaost -dvs helt andra smaker, så går det utmärkt att äta.
 
Morot och lök är jag en mästare på att gömma😆. Röda linser har också funkat. Är det just röda linser som är godast?
röda linser kokar sönder snabbt så det blir mer eller mindre endast som en redning av det den är med i snarare än en ingrediens. Kokar man linser i en burk tomater och vatten tror många att det bara är tomater. Andra baljväxter håller ihop bättre och måste kanske krossas tex för att gömmas.

Jag tycker dock att sådant som quinoa osv är jättegott att blanda med lite av i andra rätter bara för att förstärka proteinet lite. Det ger ett litet tuggmotstånd som många gillar ”för det blir inte slemmigt”.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 037
Senast: Whoever
·
Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
5 034
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp