tips på avledande svar på frågor om graviditeten

mino

Trådstartare
Ibland känner jag inte för att snacka om graviditeten med kreti och pleti, tex diverse mer eller mindre avlägsna kollegor och andra bekanta. Jag brukar försöka avstyra såna snack genom att inte säga mer än "det är bra" och inget mer. Häromdagen kom dock en kollega inspringande efter en fikapaus med prata-ut-min och undrade "om det var nåt fel på bebisen" eftersom "jag såg så ledsen ut när han frågade". Så uppenbarligen misslyckas jag i mina försök att inte vilja snacka om det. :smirk: Så har ni någon bra men ändå vänlig kommentar om man vill avstyra samtal om magstorlekar, förlossningar, vilken vecka, hälsotillstånd etc. Som inte heller kan misstolkas och göras till nåt dramatiskt bakom min rygg...
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

varför vill du inte prata om graviditeten???:confused: (inget illa menat)

men jag va stålt som en tupp (eller höna:rofl:) o ville mer en gärna prata o berätta allt o gärna igen..:love:
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

För att alla inte vill berätta alla detaljer om sig själva för varenda människa?
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Jag kände samma sak. Kan även känna så nu me, med barn - att jag gärna pratar om nått annat ibland, särskilt med sånna jag istället kan prata häst med. Men jag brukar helt enkelt bara svara artigt på deras fråga men sedan snabbt byta samtalsämne...
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Säg att äh, jag är så trött på att alltid prata om det, så kan vi prata om något annat istället?
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Ignorera frågor?
Säga rakt ut att du inte vill prata?
Humma lite difust?

Jag hade talat klarspråk!
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Det bästa är väl egentligen att säga som det är. "Du, allt är bara bra med graviditeten, men jag vill gärna prata om annat istället". Du kanske kan lägga till att du "är trött på allt prat om barn och graviditeter just nu" med ett litet leende så har du en "ursäkt"?
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Jag sa så till de på jobbet när jag inte hade lust att prata om det; allt är bara bra, men jag är lite trött på att prata om det. Då fattade de flesta, dock inte alla :mad:
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

För mig är det ganska privat hur jag mår + att jag inte orkar dividera om alla klyschor som kommer hela tiden "vet ni vad det blir" etc. Det blir sällan intressanta diskussioner helt enkelt. Bara en massa pladder där det ingår att jag ska redogöra för sånt jag inte är intresserad av att redogöra för.
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Vad hade du svarat om någon frågade "hur mår magen?" och du inte ville dra igång en diskussion? Jag tycker att "tack bra" var ett ganska bra svar som inte var på väg nånstans men tydligen var det inte heller rätt. För mig är det inte känsligt eller så, jag är bara ointresserad av att snacka om graviditeten. Säger jag som det är "jag vill inte snacka om det" så lovar jag att folk kommer missförstå...
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Jag funderar på om man kan köra nån avledande manöver, typ "och bilen går bra?".... Eller kanske kommentera själva frågan "intressant att många tror att gravida bara längtar efter att snacka graviditet med alla"...
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Jag funderar på om man kan köra nån avledande manöver, typ "och bilen går bra?".... Eller kanske kommentera själva frågan "intressant att många tror att gravida bara längtar efter att snacka graviditet med alla"...

Ja, det kan ju låta lite småspydigt, men budskapet lär ju gå fram också. Till de mest envisa/jobbiga skulle jag nog också använda den metoden.
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

ja spydig känns ju egentligen onödigt. Det mest optimala vore något som avvisade vidare diskussion vänligt men bestämt. Det kanske inte går eftersom så många förutsätter att man inte tänker på nåt annat och vill prata om saken, ungefär som om man tex har köpt hus
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Svara kort och inte så innehållsrikt på en fråga och byt samtalsämne och börja prata om något helt annat.
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Jag är gravid o vill verkligen inte prata om den, en del vill ju DRA ut ur en varför man inte vill prata, de vägrar ge sig, eller tittar en förlorat i ögonen.

Jag tycker själv det är ap-jobbigt med gravida som inte ler om de inte får prata om sin graviditet (vilket andra oftast tycker är skittråkigt) så jag pratar helt enkelt gärna om annat.

Men att svara på frågan "hur mår du" anser jag inte vara jobbigt för den ser jag fortfarande vara riktad till mig personligen o inte mitt barn.
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Jag har varit som du. Extremt privat angående mina graviditeter. Nyfkna människor som jag uppskattat har jag svarat med någonting i stil med:

"Tack, jag mår bra. Men jag vill passa på att berätta att jag är inte typen som så gärna pratar om graviditeter. Varken min egen eller andras. Om jag behöver dela med mig av något så återkommer jag. Tack i alla fall för att du visar intresse."

Andra nyfikna som jag inte brytt mig så mycket om har jag varit lite avmätt emot. "jag mår bra. Du, hur var det med det där vi diskuterade förra veckan. Gick det att lösa?" eller ngt annat jobbrelaterat/grannrelaterat etc.
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Jag funderar på om man kan köra nån avledande manöver, typ "och bilen går bra?".... Eller kanske kommentera själva frågan "intressant att många tror att gravida bara längtar efter att snacka graviditet med alla"...

Nä, det där tycker jag känns onödigt taskigt.:( Det med bilen hade jag inte alls fattat. Jag hade nog bara känt att det låg nån slags kritik i det, men inte kunnat räkna ut att det betyder att du vill prata om något annat.
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Min erfarenhet är att det inte räcker med att svara kortfattat. Särskilt inte om effekten blir att folk tror att man är ledsen/det är nåt fel på bebisen.
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Så här då (inspirerat av priffe ovan): "det är snällt att du frågar, det är bra, det finns inget nytt att rapportera direkt".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp