Tips på bett

Linnea_V

Trådstartare
Har just nu endast två olika tredelade bett med rörliga ringar men känner att jag vill kunna ha flera bett att variera mellan. Hästen är inte alls förtjust i Novabett, det var alldeles för tjockt för honom, kunde inte stänga munnen helt och vågade inte riktigt ta stöd. Har även provat ett vanligt rakt tränsbett i stål med fasta ringar men vet inte riktigt om han trivs på det heller. Tvådelat är heller inget han tycker om. Har ni tips på något bett som kanske skulle funka? Själv har jag idétorka!
 
Har just nu endast två olika tredelade bett med rörliga ringar men känner att jag vill kunna ha flera bett att variera mellan. Hästen är inte alls förtjust i Novabett, det var alldeles för tjockt för honom, kunde inte stänga munnen helt och vågade inte riktigt ta stöd. Har även provat ett vanligt rakt tränsbett i stål med fasta ringar men vet inte riktigt om han trivs på det heller. Tvådelat är heller inget han tycker om. Har ni tips på något bett som kanske skulle funka? Själv har jag idétorka!
Jag har ett beris, smalt, rakt och blank yta i någon sorts plastmaterial :)
 
Jag har ett beris, smalt, rakt och blank yta i någon sorts plastmaterial :)

Jag funderade på ett vanligt sådant beris av plastmaterial. Men den finns ju i olika "hårdheter" soft, medium och hard hur mjuka/hårda är alla? Kan inte vara lika mjukt som Novabett men heller inte liks hårt som ett vanligt i stål :p Medium då kanske?? Eller beroende på hur mjukt "soft" är
 
Jag funderade på ett vanligt sådant beris av plastmaterial. Men den finns ju i olika "hårdheter" soft, medium och hard hur mjuka/hårda är alla? Kan inte vara lika mjukt som Novabett men heller inte liks hårt som ett vanligt i stål :p Medium då kanske?? Eller beroende på hur mjukt "soft" är
Vet inte vilket hårdhet mitt är i, fanns bara en variant där jag köpte, men det är lätt böjligt i alla fall. Tror det är ett
Beris Loose Ring Comfort Thin
9099626_orig.jpg
Modell soft.
 
Åh va bra! Är det väldigt lätt att böja, typ som Novabetten? De är ju väldigt lättböjda.
Vad menar de med Thin, antar att det är smalare? Hur smalt är det tror du? :D
Jag har inte vågat böja så hårt, men kanske inte riktigt så mjuka som Nova, men ytan är hundra ggr bättre. Ska se om jag hittar någon bild som kan illustrera.
 
Tack så jättemycket för bilderna, såg faktiskt riktigt bra ut och verkade inte alls tjockt! Blir nog att inhandla ett sånt bett och hoppas på det bästa! :D
 
Varför inte fortsätta med tredelat om din häst trivs med det?
Alltid bra att kunna variera lite tänker jag, och om det visar sig att han inte trivs på betten jag provar kommer jag självklart inte att fortsätta rida på dem? Om det visar sig att det enda han trivs på är tredelat så kommer jag endast rida på tredelat men jag har inte provat så många olika bett att jag kan säga att han inte skulle kunna trivas lika bra eller ännu bättre på andra bett!
 
Vad är det för bett? :)
Sidorna rör sig oberoende av varanndra när du tar i höger tygel rör sig den sidan medans vänster är still. Vanligt rakt bett som är delat i mitten. Gooogla bilder. Finns många sorter. Eller trust bett som låser sig uppåt, tvådelat fast låser sig som ett rakt och går inte upp igommen.
 
Mitt favoritbett (och hästens) är tvådelat Sprenger Dynamic som är anatomiskt format och inte viker upp sig i gommen. Finns dock inte i 10.5 så jag har bettskivor för att göra det mindre.

Varierar med likadant fast 3-delat och ett rakt, smalt gummibettt från Nathe. Nathe har samma form som Nova men bättre material och lite styvare. De ser tjocka ut men från stl 11 och nedåt är de smalare. 16mm jämfört m Novas 20 mm.

Jag testade ovan nämnda beris comfort thin tidigare och gillade det, men tyckte att utformningen var lite bakvänd. I min häst mun la det sig liksom stående så att det blev smal anläggningsyta mot tungan o brett i mungipan. Tyckte det blev lite skarpt för min häst som oxå krullade ihop sig. Därför valde jag Nathe istället.

Ett annat bett som verkar trevligt tycker jag är Bombers tvådelade med lockup. Har dock inte provat det.

Hoppas du hittar något som ni gillar! :-)
 
Sidorna rör sig oberoende av varanndra när du tar i höger tygel rör sig den sidan medans vänster är still. Vanligt rakt bett som är delat i mitten. Gooogla bilder. Finns många sorter. Eller trust bett som låser sig uppåt, tvådelat fast låser sig som ett rakt och går inte upp igommen.
Tack så jättemycket för tipsen! Ska kolla upp lite och se vad jag tror skulle passa bra! :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
806
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 095
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 065
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp