Tips på bett

Denise99

Trådstartare
Hej! Jag har en unghäst som började bli riden ordentligt detta året från att ha varit drag-/arbetshäst. Hästen blir ofta väldigt trippig/stressad under ridning och så fort man lättar på handen så bara gasar hon.

Problemet är egentligen att hon inte söker något som helst stöd från bettet och kör bara upp huvudet för att ladda för den snabbaste galoppen. Hon blir lätt hård i munnen och kan dra ur handen ur tygeln, vilket tyvärr gör att även jag tvingas bli hård i hand för att annars bara rusar hon(eftersom hon är så pass grön). Jag har provat alla möjliga bett, två delade,tredelade, mjuka och som hårda bett. Har även provat pessoa vilket hon tar "bäst" men protesterar ändå en del, men vill helst inte använda det då jag själv har för liten erfarenhet.

Hästen i fråga har även vargtänder. På besiktningen i april såg det inte ut som att de skulle störa men kan det ändras?

Tar gladeligen emot tips på bett, eller andra teorier som kan hjälpa mig från de som haft liknande "problem". Hann inte diskutera med min tränare innan vintervilan.
 
Jag skulle säga att det snarare är en träningsfråga än bett-fråga.
Hade det varit min häst hade jag tagit bort vargtänderna :)
Sedan lära in korrekta tygelhjälper, är det en unghäst som är ganska grön hade jag utgått från att den inte helt förstår eller är tillräckligt lydig för tygelhjälperna.
Byta bett tror jag inte har någon effekt i det här fallet, utan kan snarare göra hästen ännu mer okänslig (stark).
 
Jag hade också dragit ur vargtänderna, min häst hade vargtand och den gjorde ont när hon hade bett i munnen, så ont att hon försökte skydda tanten på alla vis, genom att lägga tungan över bettet och vända hela halsen åt samma håll som vargtanden, allt för att skydda den från att göra ont, vilket troligen inte gjorde det bättre.
Det bästa var att dra ut den, hästen är som förbytt, det enda som fortfarande sitter kvar är tungan över bettet.
 
Jag skulle säga att det snarare är en träningsfråga än bett-fråga.
Hade det varit min häst hade jag tagit bort vargtänderna :)
Sedan lära in korrekta tygelhjälper, är det en unghäst som är ganska grön hade jag utgått från att den inte helt förstår eller är tillräckligt lydig för tygelhjälperna.
Byta bett tror jag inte har någon effekt i det här fallet, utan kan snarare göra hästen ännu mer okänslig (stark).
När man gör halter i relativt kravlösa situationer så lyssnar hon jättebra så lite osäker på om det kan vara så.
Jag hyr denna häst just nu men när jag köper henne ryker vargtänderna
 
Jag hade också dragit ur vargtänderna, min häst hade vargtand och den gjorde ont när hon hade bett i munnen, så ont att hon försökte skydda tanten på alla vis, genom att lägga tungan över bettet och vända hela halsen åt samma håll som vargtanden, allt för att skydda den från att göra ont, vilket troligen inte gjorde det bättre.
Det bästa var att dra ut den, hästen är som förbytt, det enda som fortfarande sitter kvar är tungan över bettet.
Jag hyr bara denna hästen men när jag köper henne sen så ska vargtänderna ut :)
 
När man gör halter i relativt kravlösa situationer så lyssnar hon jättebra så lite osäker på om det kan vara så.
Jag hyr denna häst just nu men när jag köper henne ryker vargtänderna
Men självklart kan det ha med hennes ovana att göra. Tänkte mer om det fanns något bett som kan hjälpa oss på vägen, självklart kommer det ju isåfall inte att lösa några problem:)
 
Om du hyr, skulle jag höra med ägaren i första hand. :)
Ägaren hade bara hästen några veckor innan jag fick hem henne så hon känner henne inte riktigt. Dessutom har hon gått ner 100 Kg och fått egen vilja så detta problem har kommit på senare tid ;) Men man kan ju alltid rådfråga såklart, tack för tipset :)
 
Håller med @saraaandersson acceptans av bettet är en ren utbildningsfråga. Att den tar förhållning i kravlösa situationer skulle jag säga beror exakt på det. Hästen är inte utbildad att acceptera bettet. Så sluta gräva i bettdjungeln och släng för guds skull Pessoat. Det går ingen bra på, det går de bara undan för, finns liksom inget att ta stöd på.
Bett på unghästar ska vara "tysta" raka och eller med parerstänger. Prova ett full-cheek, rakt tränsbett eller Baucher och rid hästen fram till bettet.
 
Låter som en lite tyngre typ av häst - om den varit draghäst ?
Jag tycker många gånger de har en känslig "själ" i en klumpig kropp. Exteriören kan vara lite åt det framtunga hållet och de har mycket gå vilja och vill ta i. Det är jobbigt för hästen att bära sig som man vill när man rider och eftersom de vill så mycket blir de stressade och trippiga.
Håller med övriga om att det är en utbildningsfråga men tror ts får ha förståelse för att en sån häst kräver ganska mycket av ryttaren.
 
Ägaren hade bara hästen några veckor innan jag fick hem henne så hon känner henne inte riktigt. Dessutom har hon gått ner 100 Kg och fått egen vilja så detta problem har kommit på senare tid ;) Men man kan ju alltid rådfråga såklart, tack för tipset :)
Om ägaren inte känner hästen hade jag nog velat dra ur dom vargtänderna, risken är att de ligger och stör. En veterinär som kan kolla tänderna är en bra början. Hör med ägaren.
 
Håller med @saraaandersson acceptans av bettet är en ren utbildningsfråga. Att den tar förhållning i kravlösa situationer skulle jag säga beror exakt på det. Hästen är inte utbildad att acceptera bettet. Så sluta gräva i bettdjungeln och släng för guds skull Pessoat. Det går ingen bra på, det går de bara undan för, finns liksom inget att ta stöd på.
Bett på unghästar ska vara "tysta" raka och eller med parerstänger. Prova ett full-cheek, rakt tränsbett eller Baucher och rid hästen fram till bettet.
Om ägaren inte känner hästen hade jag nog velat dra ur dom vargtänderna, risken är att de ligger och stör. En veterinär som kan kolla tänderna är en bra början. Hör med ägaren.
Som jag skrev så gjordes ingen anmärkning av det på besiktningen i maj 2016, men det är så klart om det kan ändras? Men jag planerar för att göra en ny besiktning och lösa allt med vargtänder och sånt innan hon är i min ägo :)
 
Som jag skrev så gjordes ingen anmärkning av det på besiktningen i maj 2016, men det är så klart om det kan ändras? Men jag planerar för att göra en ny besiktning och lösa allt med vargtänder och sånt innan hon är i min ägo :)
Fast om vargtänder orsakar problem kommer inte fram på besiktning, min häst besiktigades och "gick igenom", sas inget om vargtänderna. Det var först när jag tog ut en kunnig tandveterinär, som skulle kolla munnen som vi upptäckte vargtanden och drog ut den.

Jag tror att i 9 av 10 fall orsakar vargtänderna problem med bett i munnen.
 
Har du testat att rida utan bett? Jag skulle försöka med hackamore om den brukar bli stark och sticka iväg. Har den problem med tänderna så borde den fungera bättre utan bett i munnen, isf får ni veta säkert att ni måste anlita en tandveterinär.
 
Om det var min häst hade jag tagit ut en duktig hästtandläkare. För att få hjälp med hur hästens mun ser ut, om ngt behöver göras och vilket bett som passar just den här hästen. :) Olika hästar ser olika ut i munnen. Veterinärer har sällan kunskap nog.

Jag rider själv bettlöst (sidepull) och tycker att det är ett bra alternativ oavsett häst. Men det är ju en smaksak.
 
Varför inte? Alla starka hästar jag använt det på (ponnyhack) har varit mycket enklare att bromsa med hack än bett.
Men man kan ju testa på ridbanan/inhägnad område till en början.
Ryttaren verkar känna sig lite orutinerad. Hästen är inte utbildad. De outbildade kallblod (främst) jag provat på har inte alls förstått, lagt sig på, sprungit värre, stått still. Inte svängt för hjälpen, mer eller mindre krävt en ny inridning på hack. Halvblodet har inte heller fattat trots utb msv c och befäst i hjälperna men fattade lite snabbare iaf. Rutinerad ponny köpte konceptet direkt. Poäng: de ggr jag provat hackamore har det varit med risk för liv och lem och det hade jag inte rått ngn med en fartglad outbildad häst till.
 
Ryttaren verkar känna sig lite orutinerad. Hästen är inte utbildad. De outbildade kallblod (främst) jag provat på har inte alls förstått, lagt sig på, sprungit värre, stått still. Inte svängt för hjälpen, mer eller mindre krävt en ny inridning på hack. Halvblodet har inte heller fattat trots utb msv c och befäst i hjälperna men fattade lite snabbare iaf. Rutinerad ponny köpte konceptet direkt. Poäng: de ggr jag provat hackamore har det varit med risk för liv och lem och det hade jag inte rått ngn med en fartglad outbildad häst till.

Okej, då skiljer våra erfarenheter sig rätt mycket. Jag har ridit båda kallblod och varmblodig travare med mkt bristande utbildning som har fattat direkt och funkat jättebra på hack. Även om jag själv vid den tidspunkten var rätt oerfaren.
 
Fast om vargtänder orsakar problem kommer inte fram på besiktning, min häst besiktigades och "gick igenom", sas inget om vargtänderna. Det var först när jag tog ut en kunnig tandveterinär, som skulle kolla munnen som vi upptäckte vargtanden och drog ut den.

Jag tror att i 9 av 10 fall orsakar vargtänderna problem med bett i munnen.
På besiktningen hittades vargtänderna men de orsakade iallafall inga problem med bettet då.
Har du testat att rida utan bett? Jag skulle försöka med hackamore om den brukar bli stark och sticka iväg. Har den problem med tänderna så borde den fungera bättre utan bett i munnen, isf får ni veta säkert att ni måste anlita en tandveterinär.
Hon lyssnar "lika bra" på hacket
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Lisalei
·
Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
602
Senast: Daimstruten
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 687
Senast: anna_panna
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 881
Senast: Aconite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp