Tips på bett

Miljon

Trådstartare
Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och kan ligga på ganska ordentligt.
I dressyren är hon jättefin, visst är hon pigg och framåt men hon lyssnar bra på halvhalter och arbetar i en helt okej form även när hon blir lite het.
Uteritter fungerar också bra, hon är pigg och glad men sällan hon blir het på det sättet ute. Blir hon det så blir det mer att hon studsar upp och ner i galoppen istället för att galoppera på framåt, och det är ganska lätt åtgärdat.
Problemet är i hoppningen och markarbetet. Det är det hon tycker är roligast, och hon blir ordentligt het. Dock inte som vid uteritter att hon blir uppåt, utan hon blir stark framåt istället. Sista sprången innan hinder kommer hon upp och blir studsig, men resten är mest "huvudet ner och full fart framåt" :meh: Med hackamore är det bara att styra mot vägg eller staket som gäller för att få stopp, och så kan vi ju inte hålla på. Med babypelhamet är det lite lättare att få stopp, dock krullar hon ihop sig istället och blir svårstyrd.

JA, vi behöver jobba mer lydnad i markarbete och hoppning. Självklart. Ridtips behövs alltså inte :) Utan tips på bett att använda så länge, medans vi övar lydnad. Något som gör att vi faktiskt KAN komma till vettigt arbete, och inte bara fara omkring och styra in i saker för att få stopp.
Till saken hör även att hon har väldigt känslig mun. Hon gillar inte tredelade bett alls och tycks föredra när det är silikon, gummi eller annat och inte metall. Betten kan inte vara för tjocka och ska helst vara hävstång, eftersom hon verkar trivas bättre när trycket fördelas över mun och nacke och inte enbart i munnen. Det raka gummi-babypelham vi använder nu är det enda bett hon gillar som jag provat än så länge (vilket är typ alla vanliga) men jag skulle vilja ha ett att variera med.

Funderat på flippanbett, beris comfort thin, rakt kimblewick med bettejp (inte hittat nåt smalt nog i mjukt material från början), kombinationsbett... Sen har jag slut på idéer. Fördel är ju såklart om det är godkänt att tävla ponny med, men det är inte nödvändigt :)
Har ni några förslag?
Har som sagt provat alla vanliga - tredelat, tvådelat, rakt, fasta och lösa ringar osv. Med och utan bettejp, syntet, metall osv, men hon är mycket lugnare och mer tillfreds i munnen med bett med hävstång. Vilket känns sådär när hon är såpass het, vill ju kunna ta lite i tygeln utan att det blir jätteskarpt just mtp att hon även är känslig.
 
Aldrig kombinationsbett, djävulens påfund.

Pelham med två tyglar? Då kan du ta till stången endast när du behöver, med delta finns den ju alltid och det blir lite luddigt. Om allt funkar behöver du endast använda tränsbett tygeln.

Vet inte vad som är ok för ponny tävling, men funkar medans du tränar lydnad:)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 998
Senast: Bri
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 150
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
955
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 810
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp