Tips på bett?

Nela

Trådstartare
Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland reagerar på saker han tycker är konstiga eller läskiga genom att skena iväg och då räcker det tvådelade inte till... Skulle alltså behöva ett snällt bett som ändå ger kontroll när det behövs. Nu varvar jag mellan ett tvådelat (han är så smal mellan lanerna att jag inte hittat ett tredelat som får plats) och ett gummi-Pessoa med tre ringar som jag rider på dubbla tyglar för att slippa använda hävstången annat än när det behövs. Han är grundligt kollad i munnen och inga problem där men han har en liten mun. Han är även genomgången av veterinär och jag tror skenandet är en kombination av att han tidigare haft ont och ett invant beteende. Hur som helst söker jag alltså förslag på ett bett som är snällare än Pessoan, men som ändå ger kontroll vid behov!
 
Min häst är känslig i munnen men skenar inte iväg, jag varvar mella ett rakt metall med fasta ringar och ett rakt happy mouth. Men ett rakt bett med lösa ringar kanske är för snällt eller milt när din häst skenar men det är kanske värt att testa ändå🙂
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 154
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 945
Senast: Kristall10
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
994
Senast: Leeelot
·
Utrustning Hej, behöver hjälp att tänka lite! Min fyraåring går på ett oledat bett med lösa ringar och bettplattor. Har varit jättefin på det och...
Svar
7
· Visningar
987
Senast: ygenda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp