Tips på bil som….

Harbor

Trådstartare
Får plats med 3 barn i bilstol, orkar dra ett 1,5 hästssläp och inte kostar skjortan? Bor i Finland, Volvo är INTE billigt här.
 
Skoda, dragit både med superb och kodiaq. Dock inge super billiga bilar, superb billigare då den är en äldre modell. Svärföräldrarna drar stor husvagn utan problem, känns knappt att man har något bakom.

Och jätte rymliga i bak!
Budget och vilket kort har ni? Dessa modeller ovan får man knappt dra något med på B kort men mycket på BE tex.
 
Passat? Inte billigast men bättre än Volvo iaf
 
Vad är 1,5 hästsläp? 1500 kg? Annars gillar jag min Seat Ateca men den drar bara 1,3 . Seat Tarraco?
Jag har en 4wd Ateca och den får dra 2000 på bromsad släpvagn... Hade tom kunnat köra den på ett vanligt B-körkort. Tog B96 för att ha fler bilar att välja på. Men den är en ekonomisk bil.

Syrran har en Skoda Superb och de har tre bilbarnstolar och tycker att det funkar bra. Det finns en hel del begagnat där också, så det finns i olika prisklasser. Deras har gått drygt 40 000 mil nu så det var ganska bra kvalitet trots att den var billig.
 
Jag har en 4wd Ateca och den får dra 2000 på bromsad släpvagn... Hade tom kunnat köra den på ett vanligt B-körkort. Tog B96 för att ha fler bilar att välja på. Men den är en ekonomisk bil.

Syrran har en Skoda Superb och de har tre bilbarnstolar och tycker att det funkar bra. Det finns en hel del begagnat där också, så det finns i olika prisklasser. Deras har gått drygt 40 000 mil nu så det var ganska bra kvalitet trots att den var billig.

Ja, just det. Eftersom jag bara har B-kort så angav jag bara det. Tiguan/Karoq/Ateca är för övrigt exakt samma modell utom några fattiga detaljer och lite utseendegrejer - och också marginella skillnader i vikt och tillval vilket påverkar för oss med B-kort.

(Jag är glad att jag hittade en välskött Ateca 4drive 2016 med exakt rätt vikt för transporten och dessutom med manuell låda.)
 
Barnen kommer vid tidpunkten att vara nyfödd, 19 månader och 4,5 år. Så antagligen babyskydd och två vakåtvända eller möjligtvis en bakåtvänd och en framåtvänd.
Spanade på en Mitsubishi Outlander för några år sedan och upplevde den rymlig men har inte smackat in 3 bakåtvända så jag kan inte lova att det funkar.
 
Finns det någon bil som får dra 1500 kg transport på B-kort? Jag tänker att dragbilen då måste ned under 2000 kg och då blir den nog på gränsen till värdelös och osäker som dragbil. Eller finns det alternativ som är gångbara?

Jag håller med. Ska en dra så tungt är det bättre att uppgradera körkortet. Det är så mycket trevligare att dra med en stark och tung bil.

Sedan vet jag iofs inte hur reglerna för fordonsvikter ser ut i Finland där TS bor.
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 972
Senast: Smurfoff
·
Fritid Vi tänkte besöka Gotland (på försäsongen) i sommar med vår 4-åring. Vår första gång där! Tips på vad vi inte får missa och plats som är...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: Karfitsa
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 280
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 819
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp