Tips på billig pendlar/familjebil

Bexzor

Trådstartare
Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera faktorer gör att det är omöjligt :cautious:

Idag har jag en peugot 307, en bilmodell
jag avskyr på flera sätt men den starkaste fördelen är att den drar lite bensin. Fick tips av en kollega att köpa en äldre Volvo d2 volvo v70 vilket är intressant men vet inte om det är värt att köpa en diesel. Funderar på en Volvo V60 och Volkswagen Golf om ni vill veta lite hur tankarna går just nu.

Krav/önskemål - Budget 60-70 tusen om banken godkänner vill säga :nailbiting:
Kombi/halvkombi
Gärna max 0,8 i bensin, billigare vid diesel såklart.
Stabil på vägarna vid blåst och dålig vägunderlag för jag passerar många sträckor med öppet landskap där vinden får bra fart och snödrivor en bit ut på vägen bildas vintertid.
Hyfsat billig att laga, dvs ingen udda eller annorlunda bilmodell.
Hyfsat lätt att få tag på delar både begagnat och nytt
Bilen körs mest varann vecka.

Som tråden säger så vill jag ha tips, och ni får gärna diskutera för- och nackdelar utifrån er erfarenhet av bilmodeller.
 
Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera faktorer gör att det är omöjligt :cautious:

Idag har jag en peugot 307, en bilmodell
jag avskyr på flera sätt men den starkaste fördelen är att den drar lite bensin. Fick tips av en kollega att köpa en äldre Volvo d2 volvo v70 vilket är intressant men vet inte om det är värt att köpa en diesel. Funderar på en Volvo V60 och Volkswagen Golf om ni vill veta lite hur tankarna går just nu.

Krav/önskemål - Budget 60-70 tusen om banken godkänner vill säga :nailbiting:
Kombi/halvkombi
Gärna max 0,8 i bensin, billigare vid diesel såklart.
Stabil på vägarna vid blåst och dålig vägunderlag för jag passerar många sträckor med öppet landskap där vinden får bra fart och snödrivor en bit ut på vägen bildas vintertid.
Hyfsat billig att laga, dvs ingen udda eller annorlunda bilmodell.
Hyfsat lätt att få tag på delar både begagnat och nytt
Bilen körs mest varann vecka.

Som tråden säger så vill jag ha tips, och ni får gärna diskutera för- och nackdelar utifrån er erfarenhet av bilmodeller.
Kia Ceed! Har en från -12 som jag köpte för 50’. Dragkrok, kombi, rymmer mycket.
Drar 0,45 (diesel), årsskatt en tusenlapp och billig att serva och laga. Älskar den!
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 034
Senast: Smurfoff
·
Fordon Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool: Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu...
2
Svar
27
· Visningar
1 913
Senast: golit
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: LillaMy84
·
Äldre Jag skulle behöva lite hjälp att bena ut mina tankar inför kommande bilköp Jag har i dagsläget inte en susning och enda kriteriet som...
2
Svar
31
· Visningar
2 255
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp