Tips på billig systemkamera

Sipuli

Trådstartare
Har inga jättehöga krav, behöver liksom inte vara någon hödjare som tar jättebra bilder i rörelse då jag ändå inte planerar att fotografera så mycket rörliga objekt. :p Helst lätthanterlig och relativt simpel då jag är en total novis vad gäller systemkameror. Hade tänkt ett pris kring 5000 kr. Tips?
 
Sv: Tips på billig systemkamera

kolla de andra trådarna, men begreppet billigt?
nikon d40, som är en superb nybörjarkamera i systemklassen, finns från 3995, och det är billigt!
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Som Kuckeliku säger är det nog svårt att finna någon annan kamera än Nikon D40 som ger mer kamera för pengarna. Oerhört fin kamera för pengarna!
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Då säger ja canon eos 350d.. eller 400d :) tvbå riktigt bra kameror.. :) Har testat båda. har 400d nu :)
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Nikon D40 är billigare och fler rekommenderar den så blir nog den! ;)
 
Sv: Tips på billig systemkamera

400d är inte lika billig, för 5000 får du inte en sådan.
sedan är de prestandamässigt lika.

d40 är den kamera som rekommenderas mer till nybörjare än någon annan kamera i fackpressen.
sedan är canon mer pushiga på säljarna i olika elektronikkedjor, nikon har historiskt bara sålts i fackbutiker.

båda är bra
 
Sv: Tips på billig systemkamera

400d är inte lika billig, för 5000 får du inte en sådan.
sedan är de prestandamässigt lika.

d40 är den kamera som rekommenderas mer till nybörjare än någon annan kamera i fackpressen.
sedan är canon mer pushiga på säljarna i olika elektronikkedjor, nikon har historiskt bara sålts i fackbutiker.

båda är bra

jag rekommenderade inte bara 400d utan 350d med.. o den e billig...
men det e ju upp till ts vad hon vill ha för kamera..
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Jepp, upp till TS, men TS ekonomi säger en D40.

D40 har dock bättre egenskaper när det gäller brus på höga isotal, mycket vettigt.
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Jepp, upp till TS, men TS ekonomi säger en D40.

D40 har dock bättre egenskaper när det gäller brus på höga isotal, mycket vettigt.

men en 350d e ju inte så dyr heller..
men kan ej ngt om d40 så det kanske e bäätre. inte vet ja.. men har man testat båda så kan man ju uttala sig o det kan dessvärre inte...
 
Sv: Tips på billig systemkamera

350 är billig, men den säljs inte ny i butikerna längre, köper man sin första D-SLR så rekommenderar jag att man köper en ny, man får garantier osv. och man slipper att gå i fällor när man inte vet vilka fel man skall leta efter på en begagnad kamera.
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Oj, det visste jag inte! Jag har själv funderat på en 400D, men nu kanske jag ska tänka om.
Har hört ngt om att det är ngt "konstigt"? Med autofokus eller vad det nu hette på d40 med vissa objektiv?

Räcker kitobjektivet om man bara vill ta enklare hundbilder (inom och utomhus), lite natur, människor och så?
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Passar mitt minneskort från min Canon Powershot S3 IS till en Nikon? :o
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Skillnaden är att D40X har 10 mpix sensor medan D40 har 6mpix sensor. Men som jag brukar säga, oroa dig inte för megapixlarna. Det har gjorts filmaffischer med 5megapixel kameror, så det räcker till och blir över. Fördelen med 6mpix är dock att pixlarna är större och ljuskänsligare, dvs. bättre brusegenskaper på höga isotal.

Vill också tillägga att bilden inte blir bättre för att det är fler pixlar. Det handlar bara om hur stora bilderna blir.

Bra riktmärke är dock att har man en kamera över 4 megapixlar klarar man lätt att trycka upp kantlös A3. Har man 5-6 megapixlar räcker det till en filmaffisch, osv osv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips på billig systemkamera

Minneskortet passar i D40 och D40X samt även D80.

D40 och D40X saknar autofokusmotor i huset, vilket innebär att objektivet måste ha det. Dock inget problem så länge du inte tänker köpa begagnad optik från förr, nuförtiden utrustas princip all ny optik med fokusmotor, så oroa dig inte för det. Dessutom har tredjepartstillverkarna också tänkt på detta och börjar lansera D40/D40X vänlig optik med fokusmotorer i gluggarna.

Kitobjektivet kommer inte att räcka inomhus. Men utomhus så räcker det om du kombinerar det med ett 55-200 mm objektiv, t.ex. Nikkor 55-200mm VR.

Inomhus krävs det ljusstarka gluggar, sånt kostar, t.ex. 70-200 2.8 VR kostar 18 tusen.

Om det nu inte är så att det är extremt upplyst, då menar jag extremt upplyst, inte vad våra ögon tycker är bra ljus utan kamerans "öga".
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Ja, jag säger som de flesta andra, Nikon D40 är en bra och väldigt prisvärd kamera :D
 
Sv: Tips på billig systemkamera

Nikon 50/1.8 objektivet har ingen fokusmotor i sig, stämmer detta?
 

Liknande trådar

Fritid Jag har ännu inte haft någon sommarsemester och känner mig nu som en urlakad disktrasa efter en tuff vår med Corona och allt vad det...
2
Svar
26
· Visningar
1 798
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 392
Fordon Vi måste köpa en till bil när vi flyttar framåt hösten. Jag tänker mig att det blir min bil eftersom mannen kommer att köra betydligt...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 571
Senast: Lingon
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
927
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp