Tips på blå fisk?

Mabuse

Trådstartare
Vår microctenopoma har satt i sig hela vårt stim med grön neontetra :(, så nu behöver jag hitta en annan fisk att ersätta dem med.

Jag skulle alltså vilja ha lite tips på blå fiskar som passar i ett mindre akvarium (115 liter), inga stora fiskar, utan 2-4 cm. Gärna en stimfisk. Inte neontetror, som jag tycker är lite tråkiga, och blaskiga i färgen. Letar efter en riktigt klar/mörkblå fisk, ungefär som grön neontetra, som vi var väldigt nöjda med.
 
Sv: Tips på blå fisk?

Praecox regnbåge. Det är några år sedan jag hade dem så jag kommer inte ihåg så mycket mer än att de var otroligt vackra och trevliga fiskar. De är dock lite större än 4cm, ca 5cm var nog mina. Sedan finns ju kardinaltetran också

M_Praecox_HH.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på blå fisk?

Regnbågar är jättefina, men alldeles för stora, tyvärr. Absolut max fyra cm, helst mindre, eftersom vårt akvarium är såpass litet. Vi har mycket växter, så gärna en fisk som trivs med det, och som inte behöver kunna "sträcka ut" och simma.

Kardinaltetror har jag också funderat på, men har inte de samma färg som neontetra? Eller är de mörkare blå?
 
Sv: Tips på blå fisk?

Ja, tyvärr är ju regnbågarna ganska rejäla, dessa är inte så stora men helt klart större än tretror.

Jag tycker kardinalerna är mycket vackrare än neontetra, de har mycket starkare färger och är lite större. De är röda hela vägen istället för halva som neonerna men även det blåa är skarpare
 
Sv: Tips på blå fisk?

Hej!
Vet inte om du har köpt någon ny fisk redan :) men jag kan komma med ett litet tips om en fisk ändå. Jag var i en fiskaffär(med jättemånga olika sorter jag aldrig sett innan!) och köpte mig några jättefina blåa. Det var tydligen en ganska ny sort eller variant på kerritetran, dom hette kerritetra super blue. Dom kanske inte är super blå haha men nog är dom lite blå :) speciellt i vissa ljus, väldigt vackra. Om du googlar på namnet så kommer det upp 1 bild där man ser den varianten. Kan leta upp länken sen om du vill det, men det gick inte på den jag skriver på nu.
Vet dock inte hur lätta dom är att få tag på om du gillar dom..
Kan även försöka få in nån bild på mina :laugh:
 
Sv: Tips på blå fisk?

Köpte faktiskt nya fiskar igår, svart neontetra blev det, de är liiiite blå. Men hade jag vetat om kerritetran hade jag nog köpt såna istället, de var ju jättefina! Nåja, inte mycket att göra åt nu.

Annars tycker jag kejsartetran verkar vacker också, men de kanske blir i lite största laget.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 344
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Jag har hamnat i något slags ommålningsrus som började under långledigheten i julas. Då bestämde jag mig för att måla om en garderob i...
Svar
12
· Visningar
1 346
Senast: monster1
·
Fritid Det ser ut som att vår husvagn har förolyckats i ett takras :( Vilket gör att vi oundvikligen behöver köpa en ny vagn om vi ska tro att...
Svar
3
· Visningar
928
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 342
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp